Deel dit artikel
-

CTR verhogen met virtuele munt

Jongerensite Wievande4.nl heeft vorige week een virtuele munteenheid geïntroduceerd voor de leden van zijn webcommunity: de Queto. Gebruikers kunnen Queto's verdienen door bijvoorbeeld nieuwe leden aan te brengen, als ze jarig zijn of als ze meedoen aan enquêtes door op banners te klikken. De munt moet de click trough rate van de advertentiebanners verhogen.

Wievande4 verwacht met de Queto de advertentieverkoop op zijn site te kunnen vergroten. Volgens woordvoerder Alf de la Rive Box hebben gebruikers immers niet in de gaten dat ze betalen voor bepaalde online diensten, als dat met Queto's gebeurt. "Het is lastig nieuwe adverteerders binnen te halen en eerlijk is eerlijk, de click through rate is in vergelijking met een aantal jaren geleden erg laag. Met de Queto zal de CTR van de banners toch aanzienlijk worden verhoogd", aldus De la Rive Box.

Eerdere voorbeelden van online betaalmiddelen zijn Beenz, Yooz, Flooz en Swapits, maar de bedrijven die ze uitgaven zijn er alle na verloop van tijd mee gestopt. Fox Kids Europe hanteert op zijn site wel nog steeds een digitale spaarpunt, de Brick, die door kinderen in een virtuele winkel besteed kan worden. Dit gebeurt, met volgens Fox redelijk veel succes, onder toezicht van de ouders.

Deel dit bericht

18 Reacties

freeman

In de ideale internetwereld van nu pakweg twee jaren geleden waren de CTR, CPS en weet ik het allemaal nog niet meer, de nieuwe indexen waarmee we het volledige salesproces van awareness tot en met de daadwerkelijke aankoop zo mooi konden volgen. Helaas heeft het allemaal niet zo mooi mogen zijn. De beroerd lage conversieratio's waarbij de cost-per-sale soms vele malen hoger lagen dan de feitelijke verkoopprijs, heeft mede toe geleid dat men het huidige adverteermodel met banners en zijn tracking systemen als ineffectief af te doen. Wellicht lukt het Wievande4.nl om de CTR op te krikken, maar het is helemaal de vraag de vraag of een verhoging ook direct zal leiden tot een verhoging van de conversieratio's. Ik geloof wel in de mogelijkheden van branding met online advertising die uiteinlijk op een langere termijn voor een verhoging van de sales zal leiden. Wellicht dat deze truc op die manier effectief zal zijn. Ben nieuwsgierig.

Fred Brink

Eens even kijken, mijn eerste reactie was een diepe trieste zucht, mijn tweede een meewarrig schudden van het hoofd en het derde een weemoedig schouderophalen… Elke adverteerder die op zo'n site wenst te adverteren moet dat vooral doen. Je kunt als adverteerder natuurlijk redeneren "wat is er nou mis met het binnenlokken van bezoek, dat gebeurt op straat toch ook". Als je als adverteerder de winkelstraat 1 op 1 vergelijkt met internet, moet je het ook vooral doen. "Maar deze site is mijn doelgroep, dus als ik ze binnenlok met een beloning en daardoor meer van mijn doelgroep binnenhaal dan creeer ik toch niet meer waste?" Tuurlijk, als je denkt dat je aanbieding zo interessant is en dat mensen niet binnen xx seconden van je site vertrekt omdat het ze toch alleen maar om de centen te doen was, dan VOORAL DOEN! Ik blijf erbij dat elke adverteerder voor zichzelf moet uitmaken wat ze wel en niet moeten doen, vooral zelf doen…. Dit artikel was trouwens een stuk intressanter geweest als andere serieuze marktpartijen hier hun mening over te laten geven. Mogelijk dat er voor de persuitgave nog iets mogelijk is.

Peter

Dit stuk riekt naar een kritiekloze opname van een persbericht, en eerlijk gezegd valt dit me van Emerce zwaar tegen.

Rick

De la rive box geeft aan dat het moeilijk is om adverteerders te vinden en hij denkt dat het door zijn concept aantrekkelijker wordt voor adverteerders. Welnu, ik vraag me af welke adverteerder, zo oliedom is dat ze gaan adverteren op een site die beloont voor het clicken. De doelgroep is dan wel duidelijk (pubers en jonger) en de conversie dramatisch. Ik kan me niet voorstellen dat een respectabele adverteerder zich ooit laat strikken, waarbij je als adverteerder met zo'n beloningsconcept (belonen per click) te maken hebt. Dat lukt ook partijen als Euroclix en Happypoints niet meer. Adverteerders zijn niet gek.

Steven Pieneman

Ik denk dat Rick maar eens moet gaan praten met partijen als Happypoint en Euroclix. Afhankelijk van de campagne (product/adverteerder) worden in vergelijking met de banner zeer goede resultaten gehaald. Ok die doelgroep wordt wel betaald voor het klikken etc, maar je bereikt ze wel. En een vergelijking tussen banners en gepersonaliseerde e-mailmarketing vind ik hier niet echt op z'n plaats.

Alf de la Rive Box

In navolging op de reacties wil ik iets meer uitleg geven over de Queto op Wievande4. De Queto is een ander concept dan de virtuele munten als Yooz en Flooz. Helaas is dat in dit artikel nog niet echt naar voren gekomen. Het grote verschil zit hem in het feit dat we de munt niet inzetten om uiteindelijk leuke items uit een 'shop' te kunnen kopen (zoals de andere munteenheden wel doen) maar de munt is juist in het leven geroepen om diensten van Wievande4 zelf mee te kunnen betalen. Hierbij kun je denken aan het chatten, het versturen van berichten, het doneren van queto's aan anderen, het zien wie er online zijn, etc. etc. Een ander verschil is dat wanneer de adverteerder bij ons een campagne boekt de CPM gelijk is gebleven. Natuurlijk erken ik dat er ook banners aangeklikt zullen worden waar de bezoeker uiteindelijk niet de informatie van de adverteerder op zich neemt, maar er zullen ook deelnemers zijn die de site wel degelijk bezoeken en die wanneer de Queto niet actief geweest was anders de banner mogelijk niet hadden aangeklikt.Tevens zal er binnenkort een mogelijkheid zijn om op no cure no pay-basis te adverteren. Hierbij zal per aangebracht lid of per afgesloten transactie betaling van de Queto volgen. De adverteerder betaald natuurlijk alleen voor de succesvolle leads. Aan iedereen die gereageerd heeft wil ik vriendelijk vragen zelf eens een account te openen om zodoende een goed oordeel te kunnen geven.

Bram

Interessante discussie over een product waarbij ik op het eerste gezicht dat het de plank weer eens finaal mis zou slaan. Waarbij een bedrijf voor de zoveelste keer een investering zou doen die weer een bericht over faillisement teweeg zou hebben gebracht. de La Rieve Box daagde ons uit het maar eens zelf te proberen en op zich vind ik dat dat inderdaad best gedaan mag worden voor ik mijn mening op Emerce achterlaat. Eergisteren meldde ik me aan op de site en vandaag moet ik erkennen dat het muntje een verdomd geniale zet is geweest. De site zelf kwam ik op en vrij snel raakte ik thuis in de mogelijkheden. Al vrij snel merkte ik dat ik ondertussen alweer 1,5 aan het rondsurfen was (in mijn baas zijn tijd) en dat de quetoos op waren. Gefrustreerd zat ik daar, toch maar een banner aanklikken dan. En inderdaad ik kon weer éven .. ondertussen stond er wel een venstertje open van een adverteerder waar ik perongeluk een bigbrother videoband besteld heb. Misschien ben ik een verkeerde doelgroep omdat ik vaak via internet producten bestel maar achteraf gezien toen ik weer terug op de emerce site kwam dacht ik bij mezelf .. mijn god – ik ben er in gestonken ! Ik voel me net iets te oud voor de doelgroep van de site (ben zelf 24) maar ondanks dat ben ik leuke mensen tegen gekomen waardoor ik dus toch ben blijven plakken. Kan me voorstellen dat als ik een jaar of 8 jonger was geweest dat dit effect nog veel erger was geworden .. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen !

stijn

Reactie van Bram als gebruiker van wievande4.nl: mijn god-ik ben erin gestonken!Bram, troost je, de adverteerder achter de banner zal hetzelfde denken.Misschien een leuke slogan die zowel de gebruikers als de adverteerders van wievande4.nl aanspreekt:Stink erin met wievande4.nl! grstijn

freeman

Ben ook op de uitnodiging van de heer De la Rive Box ingegaan en heb mezelf ook aangemeld op de site. Ik moet zeggen dat het er allemaal prima verzorgd uitziet. Ik denk dat er meer dan voldoende leuke features voor de doelgroep aanwezig zijn om het een groot succes te laten zijn. Ik vind het wel geinig hoe je elkaar queto's kunt uitdelen en kunt ontvangen voor bepaalde acties, waaronder het klikken op banners. In deze discussie draait het voornamelijk om de (in)effectiviteit van deze gedwongen manier om de CTR te verhogen, dus laat ik daarop toespitsen. Het doet zeker nog niet natuurlijk en ongeforceerd aan om op deze manier voldoende queto's (zeg een soort belminuten) te verzamelen om gebruik te kunnen maken van de site. Ik denk dat deze vorm van gedwongen naar reclame's kijken nog verder moet worden uitontwikkeld. Nu zullen gebruikers wellicht onmiddellijk de nieuwe browser sluiten en alles is voor niets geweest. Wellicht op termijn kan dit naar een systeem leiden dat met behulp van Javascript kan controleren dat de doelsite volledig was geladen en ten minste drie seconden daadwerkelijk en volledig te zien was. Het doel om in ieder geval 3 (of hoeveel seconden dan ook) de onverdeelde aandacht van het publiek te verkrijgen is dan wel bereikt. Kan dit als irritant worden beschouwd? Zeker weten, maar vinden we dat ook niet met z'n allen van tv-reclame? Uiteindelijk zien we dit ook als een noodzakelijk kwaad om 'gratis' tv te kunnen kijken en is er geen enkele marketeer die durft te beweren dat tv-reclame waardeloos is. Het feit dat met online advertising de verschillende stappen wat meer nauwkeurig zijn te tracken, neigt men ernaar alleen naar de harde cijfers te kijken en effecten als branding als onbelangrijk af te doen. De effecten van tv-reclame zijn wat dat betreft veel minder goed direct te meten en daar lijkt niemand problemen mee te hebben. Ik vind het een interessante business case en ben erg benieuwd wat de uitkomsten zullen zijn.

stijn

reactie op freeman: misschien weet jij meer dan ik maar kan je aangeven welke tv commercials ik moet zien om beloond te worden? Ik wil best wel commercials bekijken als ik daarvoor beloond word.Niet dat ik geinteresseerd ben ik die commercials, het gaat mij gewoon om de beloning. Al zappende puntjes sparen, dat is wel wat voor mij. Op het internet klik ik ook altijd op banners als ik daarmee mijn eigen zak spek. Toch leuk dat Freeman een vergelijking maakt met tv reclame. Zo leer ik weer iets. En het levert me nog wat op ook!

freeman

reactie op Stijn: Als ik weet welke commercials je na het bekijken ervan geld doen opleveren, beloof ik je dat ik je op de hoogte zal houden. Ik ken ze namelijk ook niet. Enfin, dit is ook niet wat ik bedoelde. Ik vergelijk het systeem met de queto's met het kijken naar televisie (of wat mij betreft radio). Ik schat dat de kijk- en luistertijd te verdelen is naar ongeveer 80% programma's en 20% reclame-uitingen. Wanneer je voortdurend naar één kanaal kijkt krijg je óf reclame óf programma's te zien. Met het bekijken van reclame's koop je als het ware programmakijktijd. Door op banners te klikken en dus de reclame-uiting te lezen kun je dus meer toegangstijd kopen voor wievande4.nl. Wellicht is deze virtuele munt op termijn ook te gebruiken om andere zaken te kopen als zijnde een algemeen spaarsysteem. Mijns inziens zou dat afbreuk doen aan het concept van toegangstijd kopen. Wanneer je, zeg 10%, van de tijd en aandacht die iemand besteed op wievande4.nl aan het bekijken van reclame-uitingen, heb je in wezen hetzelfde gedaan als wat nu gebeurt met tv en radio. Ik denk dat de logica (na een gewenningsperiode) prima is uit te leggen aan gebruikers zonder dat er feitelijk misbruik van het systeem kan worden gemaakt doordat mensen zinloos op banners klikken en zichzelf 'rijk' kunnen klikken.

Terrance Rey

Twee jaar geleden las ik een artikel over het feit dat 'aandacht' in de nieuwe economie tot de schaarse goederen ('commodities') gerekend zal worden. Aandacht (op het internet) is zo schaars geworden dat adverteerders zouden bereid zijn om zelfs hiervoor rechtstreeks te betalen aan een aandachtschenker. WieVanDe4 komt met hun Queto's het dichts bij dit principe. Hmmm… een ontwikkeling om in de gaten te houden. Ik kijk zappend naar televisie 's avonds als ik thuis kom. Weinig reclames die mijn aandacht lang weten vast te houden. Behalve die van AH met meneer tsjakka! Omdat ik dat vermoeide geslenteer en uitkleden ook bij mezelf herkende. AH mag ik ff vangen? Het enige medium dat mijn onverdeelde aandacht mag hebben is de radio in de auto. De reden kent iedereen. Via een radio commercial bij BusinessNieuws kwam ik op een website terecht die over trainingen Snel Lezen ging. Ik hoop met zo'n cursus mijn aandacht al surfend op het internet beter en effectiever te besteden. Al is het om de artikels en de daaropvolgende reacties op Emerce sneller te kunnen lezen. Maar die cursus heb ik nog niet besteld. Voor een in-company training hebben we 10 mensen nodig en ik heb nog niet voldoende Queto's verzameld om de aandacht van mijn collega's te kunnen kopen. Want dat moet op kosten van de zaak gebeuren natuurlijk. Nogmaals, een ontwikkeling om in de gaten te houden. Met voldoende Queto's zou ik misschien naast een groepskorting ook een aandachtskorting kunnen krijgen. PS. Ja, ik zit maar ook wat uit mijn nek te lullen, maar ik heb wel eventjes 1 minuut jouw aandacht gehad 😉 Ching ching! Dank je.

Alf de la Rive Box

Allereerst wil ik dank uitspreken voor de personen die de moeite genomen hebben genomen Wievande4.nl echt te bezoeken, zich hebben geregistreerd en alle positieve en negatieve punten hebben genoteerd. Ik zal hieronder kort reageren op enkele reacties :Bram schreef: "Misschien ben ik een verkeerde doelgroep omdat ik vaak via internet producten bestel maar achteraf gezien toen ik weer terug op de emerce site kwam dacht ik bij mezelf .. mijn god – ik ben er in gestonken !"-> Ik ervaar dit maar als een groot compliment. Enkele jaren terug overkwam het mezelf ook wel eens dat ik een winkel binnenstapte en eigenlijk iets kocht wat de verkoper me toen aansmeerde. Achteraf gezien vind ik het knap verkoopwerk maar keerde ik toch minder snel terug naar die winkel uit angst weer wat te kopen. Ik verwacht dat dit bij Wievande4 minder het geval is doordat je intentie daar het 'contact' leggen is. Freeman schreef: "Ik denk dat deze vorm van gedwongen naar reclame's kijken nog verder moet worden uitontwikkeld. "-> Hierin geef ik je volledig gelijk. De huidige vorm is natuurlijk een eerste stap. Waar we exact naar toe zullen gaan zal voor een groot deel afhangen van de resultaten die we ermee boeken. "Wellicht op termijn kan dit naar een systeem leiden dat met behulp van Javascript kan controleren dat de doelsite volledig was geladen en ten minste drie seconden daadwerkelijk en volledig te zien was. Het doel om in ieder geval 3 (of hoeveel seconden dan ook) de onverdeelde aandacht van het publiek te verkrijgen is dan wel bereikt. "-> Is absoluut een idee om eens voor te leggen aan de adverteerder. Wat we overigens wel hebben geintroduceerd is het ontvangen van Queto's middels de affiliate programma's. Deze bedrijven betalen ons indirect voor het deelnemen aan hun sites of het verstrekken van persoonlijke gegevens voor een mailing. Deze affiliate programma's hebben we tevens ook nog gepersonaliseerd op leeftijd en geslacht. Een deelnemer van 14 jaar hoeft op deze manier niet geconfronteerd te worden met een 'spaarplan' of 'aanvraag voor nieuwe keuken'. De resultaten tot dusverre zijn zeer veelbelovend. Wij zullen hier aanstaande vrijdag meer over bekend maken middels een persbericht.

Sam Brokkee

Ik vind die Queto een afdoener voor de site. Heb er even gekeken maar vind dat dit soort sites gewoon gratis moeten blijven. Love@Lycos is ook gratis & Cu2 is ook gratis dus waarom zou ik naar Wievande4 overstappen ?

freeman

Alf, Waar kan ik het persbericht vinden?

Bram

Ha Freeman, Misschien ben ik wat snel maar ik vond het artikel bij persberichten.com – je kunt het op hun site {vinden; http://www.persberichten.com/Detail.asp?id=4511 }

freeman

Bram, Bedankt! Ik had alleen gekeken op nieuwsbank.nl en daar stond nog niets. Resultaten lijken inderdaad positief te zijn. De CTR is beduidend omhoog gegaan, maar dat was wel te verwachten natuurlijk. Daarnaast zijn er meer mensen bijgekomen en wordt de site intensiever gebruikt. Ben wel benieuwd naar de resultaten op langere termijn, met name naar de invloed op de conversie naar de daadwerkelijke sales (direct danwel indirect). Voorlopig klinkt het als goed nieuws en dat kan de internetwereld in Nederland nu wel gebruiken (zie YourNews). Wievande4.nl, Succes de komende tijd!

freeman

Dames/heren van Wievande4.nl, Ik ben erg benieuwd naar de langere termijn resultaten van jullie virtuele munt. Heeft deze methode van 'gedwongen' reclame kijken daadwerkelijk effect en hoe zijn de reacties van de adverteerders? Ik blijf het een interessant model vinden, waarvan veel is te leren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond