Deel dit artikel
-

Datalek bij telemarketingbedrijf Global Marketing Bridge

Het toch al omstreden telemarketingbedrijf Global Marketing Bridge zou NAW gegevens van 25.000 huishoudens hebben gelekt. Daarnaast zijn ook de e-mailadressen en rekeningnummers van duizenden personen in te zien. Het lek komt vanavond aan de orde in het tv programma Radar, dat het bedrijf al eerder op de korrel nam.

Het bedrijf met als boegbeeld rapper Boef (die het contract inmiddels heeft beëindigd) is omstreden door agressieve marketingpraktijken waarbij volgens klokkenluiders ‘vaak wordt gesjoemeld met gegevens’. GMB lokt verkopers met flinke beloningen.

Directeur Evelyn Austin van Bits of Freedom, een privacywaakhond die zich inzet voor het beschermen van privégegevens op het internet, spreekt van een zeer ernstig datalek: ‘Misschien niet qua hoeveelheid, maar omdat dit willens en wetens is gebeurd. Het geeft aan hoe de bedrijfscultuur is, namelijk lak hebben aan de klant’.

GMB is inmiddels op de hoogte van het lek. Volgens advocaat Royce de Vries is het IT-beleid inmiddels verder aangescherpt waarbij bestanden en folders alleen nog maar beschikbaar kunnen worden gesteld aan gebruikers binnen het eigen domein.

Foto Radar

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond