Deel dit artikel
-

David Allen: ‘Lifehacking is een verzinsel’

Effectiviteitsgoeroe David Allen gaf donderdag een exclusieve seminar in Nederland. Tegen Emerce toonde hij zich opmerkelijk kritisch over nieuwe media. Zo vindt hij dat de Blackberry ‘sucks’ omdat mailtjes lezen op je mobiel niet effectief is. Het fenomeen ‘lifehacking’ is volgens hem ‘een verzinsel van marketeers’.

De 63-jarige Allen is de mondiale pleitbezorger van rust scheppen in je werk en als gevolg daarvan in je hoofd. Daarover gaat zijn bestseller ‘Getting Things Done’, die de basis is van zijn GTD-methode. Allen was deze week een paar dagen in Nederland is om zijn nieuwe boek ‘Making It All Work’ te promoten en dus een seminar te verzorgen in samenwerking met Life Architect.

Hoewel Allen (zijn volgelingen noemen hem ‘The Dave’) vol lof is over de wijze waarop nieuwe media de efficiëntie van het werkzame leven bevorderen, is hij soms ook heel kritisch. Zo vindt hij e-mail (dat hij zelf al sinds 1983 zegt te gebruiken) geweldig, maar waarschuwt hij voor de excessen van chaotisch uitpuilende mailboxen.
 
Wie denkt dat mobiel internet een zegen is voor de voortdurend mailende manager, heeft het volgens Allen mis. Vandaar dat hij zo kritisch is over de Blackberry: “Ik heb hem een week gebruikt en wist toen zeker: this sucks. Mailtjes lezen op je mobiel is alles behalve effectief. Wat doe je namelijk als je later weer achter je computer zit? Dan open je die mail voor de tweede keer. Ik ga één mail niet twee keer lezen. Op zich heb ik niks tegen e-mail op je pda, maar het zorgt er wel voor dat mensen minder makkelijk hun mailbox legen. Veel mailtjes blijven dan gewoon staan en worden niet echt afgewerkt.”

Net als in andere landen heeft ook Nederland een actieve stroming ‘lifehackers’, mensen die er een sport van lijken te maken om hun drukke werkzame leven maar zo goed mogelijk te structureren. Op websites als Lifehacking.nl worden handige tools als Evernote en Google Calendar tot in detail uitgeplozen en besproken. Voor deze mensen is Allen een soort heilige. Hoe kijkt de man in kwestie daar zelf eigenlijk tegenaan?

“Ik weet niet precies wat ik met het woord ‘lifehacking’ aan moet”, reageert Allen. “Wat is een lifehack? Mijn hele leven is een lifehack. Natuurlijk is het hele fenomeen iets dat me aanspreekt, het is veel échter dan dat oude begrip time-management. Ik snap dat mensen er hun werk van maken, maar de term gaat soms wel iets te zeer een eigen leven leiden. Het wordt dan een soort ‘marketing spin’, een verzinsel van marketeers. Dat is net zoiets als praten over een ‘cooking hack’ als je gewoon een kookboek bedoelt.”

Een langer interview met David Allen verschijnt in het maartnummer van Emerce.

Deel dit bericht

15 Reacties

Peter Olsthoorn

Eindeliijk weer eens iemand die de humbug hardop terzijde durft te schuiven.Blackberrygebruik is, zoals ik ook bij de introductie van het ding in Nederland zei tijdens een groot diner (!) van Interimic en (naar ik meen) Telfort vele jaren geleden, ook nog eens vaak a-sociaal.

matthijs schippers

Goed verhaal. Maar bespeur ik hier ook een eigen marketing spin bij The Dave?Immers, als iedereen zijn eigen life hacked, zonder zelfhulpboeken als GTD, zal hij er zeker minder warmpjes bijzitten…

Kjeld

[quote]computer zit? Dan open je die mail voor de tweede keer[/quote]Volgens mij toont dit eerder zijn eigen onkunde aan. Ik doe dit namelijk al een tijd via mijn Windows Mobile telefoon met een ouderwetse IMAP4 mail box. Ik handel die mails af (op een wacht moment) en dan is het klaar. Over de term lifehacking ben ik het wel met hem eens 🙂

Arne

Dat van die email snap ik ook niet helemaal. Ik heb weliswaar een iPhone, maar ik lees en wis de email gewoon via IMAP en heb overal – 3 lokaties – dezelfde Inbox.

Rick

Uit het hele Blackberry stukje blijkt dat Allen (en blijkbaar Peter Olsthoorn ook) te weinig van de techniek snapt om 'm efficient te gebruiken. Zoals Kjeld al schrijft, gewoon simpel IMAP gebruiken en je doet je mail maar 1 keer, waar en met welk apparaat dan ook. Dat soort simpele, bijna ouderwetse oplossingen en hoe daar effectief mee om te gaan in plaats van met een Blackberry te zwaaien om alleen maar er bij te horen is juist wat met een 'lifehack' bedoelt wordt. Allen slaat hier de plank goed mis.

Wouter

Ik weet niet hoeveel mailtjes andere binnenkrijgen op een dag? Maar ik werk mijn mailtjes niet af op volgorde van binnenkomst. Ik geef prioriteit aan mailtjes. Daarvoor moet je een mailtje soms even scannen. Wanneer ik op de weg ben, kan ik via mijn mobiel mailtje terwijl ik bv in de file sta even scannen. Op kantoor heb ik de mailtjes dan in mijn hoofd al prioriteit gegeven en kan ik direct mijn aandacht aan de juiste zaken geven of ik heb vanuit de auto al naar kantoor gebeld, waar een van mijn collega;s al actie kan ondernemen. Misschien moet we maar is het woord Goeroe maar is wat minder makkelijk of helemaal niet meer gaan gebruiken.

MO

The Dave loopt achter in zijn software update, met exchange hoef je niets meerdere keren te doen.Of was dit de enige Quote die ze konden bedenken onze aandacht te trekken? Ik wens de dave goede verkoop cijfers!

Patrick

Ongeacht of je het eens bent met iemand, is hetmakkelijk reactie te geven als je zijn zienswijze/filosofie niet kent. Dus lees eerst zijn boek dan snap je wat hij bedoelt. Ik heb het WEL gelezen en snap heel goed wat hij bedoelt.Voor mij is hij niet "The David" en ik ben ook geen "lifehacker" maar ik vond zijn boek wel enorm leerzaam. Essentie: hoe meer we aan ons hoofd hebben hoe meer dit ons remt en stress oplevert. Probeer zoveel mogelijk "te onthouden-acties" uit te bannen, geef alles (voorwerpen, taken, relaties, etc) een vaste plaats en vaste hoeveelheid tijd. Doe enkel acties indien je op de juiste locatie bent. (dus niet: thuis piekeren over wat je nog op de zaak moet doen, en op de zaak piekeren wat je thuis niet mag vergeten!) If you're not there…don't think about it! Ja zal wel gereageerd worden..dan heb jij het waarschijnlijk niet echt druk met je zaak. (dat heb ik wel) maar ik (probeer zoveel mogelijk) alles een vaste plaats(agenda, hangmappen etc) te geven (ook notities of spontane idee?n) die spreek ik in op mn pda etc. en die archiveer ik als ik op de zaak ben. op die manier heb ik heel veel werk, maar hoef ik er niet aan te denken en hoef ik ook niet bang te zijn iets te vergeten. quote van: WOUTER: "Op kantoor heb ik de mailtjes dan in mijn hoofd al prioriteit gegeven en kan ik direct mijn aandacht aan de juiste zaken geven of ik heb vanuit de auto al naar kantoor gebeld, waar een van mijn collega;s al actie kan ondernemen" als er dan plots iets heel belangrijks tussen komt waarvoor je ook een aantal zaken moet onthouden.. en dat keer 10 (zo is het leven, massa input) dan is het toch niet onbegrijpelijk dat je misschien iets vergeet ofzo? Wat is dan de tijdswinst van email "in je auto"afhandelen? Ik verwacht echt niet van mijn klanten en zakenrelaties binnen een dag te reageren op een mailtje… toen er geen mail was ging het per post en duurde het minimaal 3 dgn. (heen en terug) We maken ons gek dat het allemaal sneller moet. Tuurlijk kan iets haast hebben…das dus verkeerd gepland..gevolg van vergeten zijn. daar gaat de hele GTD-methodiek over. Zorgen dat je niet vergeet omdat je het niet hoeft te onthouden, maar opgeslagen heb in een "trusted system" ofwel een door jezelf gecre?erd systeem waarmee je alles archiveert. Wij laten ons gek maken door de technologie. Dat het sneller en mobieler KAN, wil niet zeggen dat het ook sneller en mobieler MOET, wij zijn mensen en blijven mensen en we zijn echt niet sneller gaan denken door de technologische vooruitgang. Misschien wel langzamer(luier) door de technologie geworden. Ik lees mn mail niet op mn PDA. Als ik onderweg ben hou ik me bezig met wat ik dan/daar (moet) gaan doen. Ik zie mn mail wel als ik weer op kantoor ben. We laten ons gek maken door de blackberry's. Functioneren we nu echt zoveel beter en EFFICIENTER nu we altijd en overal bij alle informatie kunnen?

Wouter

@patrick ik herken me niet in jouw probleem, het blijft een questie van prio's en overzicht en dat kun je organiseren, maar ik zal daar niet al te veel op in gaan. Je moet wel even wakker worden hoor! Want ja, het moet allemaal sneller en of jij het er nu wel of niet mee eens bent, het zal ook steeds sneller gaan. En dat de goeroe vindt dat jij er niet in mee hoeft te gaan, dat klopt, je hoeft er niet in mee. Je wordt dan alleen wel wat langzamer dan de rest. Zie het maar als evelutie. Door de technologie kunnen we meer en meer sneller en als we willen dat onze ecomomie blijft groeien? Dan is dat belanrijk. P.S. je mag je reactie ook per post naar me sturen;-)

Peter Olsthoorn

@RikMet a-sociaal gebruik doel ik niet op techniek of manier van handling maar op het blackberryen door personen terwijl ze met mensen in gesprek zijn, aan tafel zitten, of anderszins geacht worden sociaal bezig te zijn. Niet zelden maak ik het mee dat ze midden in een gesprek of zelfs zin ophouden om aandacht te schenken aan hun Blackberry. Velen doen e-mail of Twitter op de pc terwijl ze bellen – wat vaak op te merken is – maar in het bijzijn van personen met de Balckberry of telefoon (ook sms trouwens) vind ik dat niet kunnen.

Eline Walda

Nog niets gelezen van Allen, dus ga puur op de merites van dit stuk af.  Vind het jammer dat de context van mail – namelijk organisaties en/of culturen waar je deel van uitmaakt – niet bij de problematiek van overvolle mailboxen worden betrokken. Ik heb de afgelopen jaren heel wat organisaties van binnen gezien. En dus ook hoe het mailverkeer geregeld is. Bij het ene bedrijf wordt excessief ge-CC'd. Bij het andere grijpt het management direct in bij een dergelijke inefficientie en wordt de medewerker gevraagd, waarom hij zoveel mensen CC't. Mijn ervaring is: hoe politieker de organisatie, hoe excessiever het mailverkeer.  Hoe je zelf met de hoeveelheid mailtjes in je inbox omgaat is natuurlijk een ander verhaal. Er zijn veel methoden te verzinnen om handig om te gaan met grote hoeveelheden mail; in de reacties wordt er al een aantal genoemd.  De gedachte altijd en overal bereikbaar te moeten zijn staat mij tegen. En, mits je zo effici?nt bent als je denkt te zijn, is dat ook niet nodig. Duidelijk communiceren, zaken overdragen waar nodig en zaken netjes achterlaten helpen om van momenten van rust en bezinning ook daadwerkelijk momenten van rust en bezinning te maken, zonder dat zaken in het honderd draaien.

timon

@PatrickFunctioneren we nu veel beter en efficienter dan "vroeger" met alle informatie. Ja, mits je gebruik maakt van informatie en niet van gegevens. Bedoel je hebt Google je kunt van alles vinden, maar niet alles is zinvol. Ik vind het vaak een verrijking dat ik een mobiel heb met internet. Zou ik zonder kunnen, vast wel. Maar wat ik vooral handig vind is dat ik mijn agenda altijd bij de hand heb, dat ik mijn mail even snel kan checken en de belangrijkste functie dat ik mijn telefoon zo nu en dan ook uit kan zetten 🙂

Jacco

Ben wel eens vol goede moed begonnen aan "Getting things done", maar dat was niet om door te komen, hoewel ik toch wel een getrainde lezer ben. Dan vind ik bv. "the 4-hour workweek" veel effectiever. Al met al is wat mij betreft "the dude" een stuk aansprekender dan "the dave".

MvL

Volgens mij wordt de opmerking dat 'Lifehacking een verzinsel' is veel te belangrijk gemaakt. David Allen bedoelt m.i. alleen te zeggen dat de term een buzzword aan het worden is, maar niet dat lifehacking niet bestaat. De titel van dit stuk zet de lezer dan ook op het verkeerde been.

ontslag advocaat

Er zou toch ook een boek uitkomen over lifehacking,waar kan ik deze aanschaffen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond