Deel dit artikel
-

DDMA lanceert eerste versie van social reclame code

De direct marketing-organisatie DDMA heeft een eerste versie online gezet van een social code, die uiteindelijk onder de Reclame Code moet vallen. Met de code wordt geregeld dat het duidelijk is dat een review van een consument op een eigen blog gedaan wordt in ruil voor korting.

Er moet, bij uitingen die verbonden zijn aan een marketinginitiatief, openbaarheid gegeven worden. Bijvoorbeeld wanneer iemand gratis een product mag testen. Een webwinkel mag wel een klanten stimuleren een mening te geven over een product, zonder zich verder aan dit deel van de Code te houden. Als dezelfde webwinkel klanten beloont met kortingen voor die mening, dan zou er wel openbaarheid gegeven moeten worden.

De lezer van een mening, review, recensie of omschrijvingen van product op een blog, sociaal netwerk, forum of Twitter, moet weten in welke context dit gedaan is. Dan kan hij zelf de geloofwaardigheid bepalen. Volgens de Social Code gaat het om alle uitingen, zowel negatief als positief.

In de eerste versie van de Social Code is bijvoorbeeld vastgelegd welke informatie vrijgegeven moet worden. Het gaat om de naam van de adverteerder, de identiteit van de persoon die de uiting doet, de aard van de relatie tussen deze twee en de ontvangen compensatie. Bij een blog is er uiteraard meer ruimte voor deze informatie dan in een bericht op Twitter.

De DDMA vraagt de markt om inhoudelijke input op deze versie. De input wordt mogelijk verwerkt in een nieuwe conceptversie. Deze versie zal vervolgens voorgelegd worden aan de DDMA-leden die de Code moeten aannemen. Hierna wordt de Code naar de Reclame Code Commissie gestuurd die er vervolgens ook weer naar gaan kijken. Als dat allemaal in orde is treedt de Social Code in werking onder de vernieuwde Reclame Code. Vanaf dat moment geldt de Code voor de hele branche, niet enkel voor de leden van de DDMA.

De Code heeft alleen betrekking op marketinginitiatieven waarvan de inhoud niet door de adverteerder wordt bepaald. Wordt deze wel door de adverteerder bepaald, dan geldt de ‘gewone’ Nederlandse Reclame Code.

De Social Media Professionals Association (SMPA) ging in maart op in DDMA. Hieruit ontstond het Social Marketing Platform. Bas van den Beld nam hiervan het voorzitterschap op zich. De DDMA gaf in dit platform al een voorzet voor een social marketing code. Daar is Van den Beld toen mee verder gegaan. “Bij delen van de markt zijn vraagtekens wat nou precies netjes is. Hoe je om moet gaan met social media. Voor die groep is het interessant om een code op te zetten.”

Conceptversie 1.0 Code Social DDMA

View more documents from DDMA.

Deel dit bericht

7 Reacties

DDMA hou op

Ik ben diep onder de indruk!

hmmzzz

Haha wat een grap, 2 a4tjes, zijn al meer dan een jaar mee bezig.  Zelf ben ik van mening dat als je echt in social media gelooft, dat je dan geen regels gaat opstellen, de crowd beslist zelf wat wel niet kan, wat de a4tjes daar ook van zeggen + wat er nu staat is wel een beetje voor de hand liggend.

Bas van den Beld

Dank jullie wel voor jullie beider inspirerende reacties. Ik zie dat jullie helemaal in het onderwerp zitten en heel goed weten hoe dit proces loopt. Dat is fijn, dan hoef ik dat niet meer uit te leggen ;) Zonder dollen, "Hmmzzz" (topnaam!): het proces van een code is niet zo eenvoudig als het lijkt. Zonder al te diep erop in te gaan moet je er rekening mee houden dat het hier a) over veel schijven moet gaan met mensen die het grotendeels vrijwillig doen en b) je te maken hebt met teksten die voor velerlei interpretaties vatbaar zijn en bovendien binnen het Nederlandse wettelijke kader moeten passen. Dan kunnen 2 a4-tjes weinig lijken, de werkelijkheid zit daarin wat anders. Die 2 a4-tjes zijn wel met zorg opgesteld. Maar dat wist je vast al :) Wat betreft je tweede punt: dat is een discussie die we al eerder gevoerd hebben en ik niet opnieuw wil oprakelen, maar helaas is het ook hier niet zo simpel als het lijkt. Social Marketing gaat over het 'word to mouth', wat betekent dat je iemand op zijn woord moet vertrouwen dat datgene wat hij of zij verklaart wel degelijk 'oprecht' is. Wie weet zegt hij of zij dat wel met een bepaalde commerciele reden, en misschien wil iemand die wel weten voor ze hun eigen keuze gaan bepalen. Misschien jij niet, dat kan, maar een ander misschien wel. Helaas blijkt nog wel dat 'de crowd' dat niet altijd zelf kan controleren.  Tot slot: het voor de hand liggende. Eindelijk echt inhoudelijk :). Het zou kunnen zijn dat sommige dingen voor de hand liggen, maar er zijn er toch een hoop die dat niet zijn. Moet een blog wat een actie van een relatie ondersteunt (al dan niet bepaald) duidelijk maken dat ze daar iets voor terug krijgen? Je zegt misschien "ja, dat ligt voor de hand", toch gebeurt het vaak niet. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken. We gaan nu in onze volgende stap dan ook op zoek naar cases die dit juist duidelijk kunnen maken, want ik merk wel dat een code op deze manier voor sommigen 'ongrijpbaar' is. We hebben er al een paar, maar wellicht kunnen de Emerce lezers ons daarbij ook wel helpen. Of je nou "Bas" of "Hmmzzz" heet. Dus als je iets weet, benader mij via de DDMA, de Linkedin groep of Twitter: @basvandenbeld Dank! 

hmmZzZzZz

Beste Bas, Goed te horen dat mijn maandagochtend sarcasme inspirerend voor je werkt. Mijn oprechte excuus als ik jullie niet zo eenvoudige proces waaruit deze 2 a4tjes voortkomen enigszins onderuit heb gehaald of als je het als poging daartoe ervaarde Wat ik alleen altijd zo vermoeiend vind aan dit soort dingen, is dat met dit soort richtlijnen niets concreets wat bereikt. Het enige wat er gebeurt, is dat de consument die voorheen de onafhankelijke hypotheek verstrekker geloofde en bij DSB kocht, of zijn wasmachine bij internetwinkel x met 0% rente garantie kocht en ook zijn auto op afbetaling koopt, wordt geprobeerd te beschermen. Je kan afvragen of dit zin heeft? Of je de consument die zich laat misleiden zonder zijn gezond verstand te gebruiken kan beschermen door regels op te leggen aan social. ?geld lenen koste geld? zou dat de truc doen? ?geniet maar drink mate?, ?van roken ga dood?? ?Deze testimonial is niet waar want ik krijg er zelf airmiles voor??  Zijn dat nu echt oplossingen voor de onderliggende problemen? Verder geloof ik dat A-Merken zich nooit zullen laten verleiden door een eenmalige actie waarbij ze hun integriteit ten grabbel kunnen gooien, elke marketeer weet dat je binnen een week bij radar zit, of twitter discussie begint waarbij je merk wordt opgevolgd door #Fail. En juist dat laatste is de kracht van social, de crowd beslist zelf wat wel kan en wat niet kan, het is aan de marketeer dit aan te voelen, en aan de crowd te bepalen of hij dat goed heeft aangevoeld.  Ik stel voor dat de mooie club die is verzameld rondom DDMA als een onafhankelijk partij inzet, die de crowd kan activeren om zijn te mening te geven. De algemene richtlijnen over het transparant maken van gedeeld belang kunnen natuurlijk nog eindeloos besproken worden onder de koffie, maar DDMA als crowd activator lijkt mij wel wat, bijna ala geenstijl maar dan wellicht op niveau.  Ik zal er nog even een mooie one liner tegen aan gooien :) Wise men don't need advice. Fools won't take it. Benjamin Franklin P.s ben benieuwd naar je reactie ik sta nu natuurlijk helemaal open voor relevante cijfers uit onderzoeken waaruit blijkt dat ik negatief redenerend persoon ben die er helemaal naast zit.

Bas van den Beld

Ha "HmmZzZzZz", je naam wordt er niet korter op, benieuwd waar dat heen gaat ;) Je reactie zag ik overigens geenszins als 'onderuit halen' maar gaf me het gevoel dat je niet precies wist hoe een dergelijk proces in zijn werk gaat. Dat wist ik tot voor kort ook niet en daarom dacht ik, ik leg er even wat nuance in :). De discussie die je aan wil gaan is er een die we een half jaar geleden gevoerd uitgebreid hebben gevoerd: http://ddma.nl/index.php?pag=2&nieuws=393. Het WAAROM van de code kunnen we hier denk ik nog tot in den treure bepleiten of juist afkraken.  Maar zoals we ook aangeven in onze beschrijvingen van deze code willen we die discussie nu niet weer aangaan omdat dat in de weg staat van datgene wat we aan het doen zijn: een zo goed mogelijke en werkende code op te stellen. Daar wil ik graag de discussie over voeren. Het WAAROM van de code wil ik graag met je bespreken, bij deze ben je dan ook van harte uitgenodigd op het DDMA kantoor voor een kop koffie ( 😉 ) en dan gaan we die discussie samen voeren. Maar als je me vergeeft doen we dat niet nog een keer hier. Wat betreft je voorstel van de DDMA als crowd activator, leuk idee :). Of het haalbaar is, is een tweede, maar de onafhankelijkheid ligt er zeker. Je moet je echter afvragen waar de verantwoordelijkheden van een branchevereniging liggen, is dat op die plek? Vergis je niet, in deze snellere wereld veranderen zaken zoveel dat niet iedereen een helder beeld heeft van dingen. Daar proberen we juist als DDMA ook bij te helpen. Gooi ik er voor jou ook nog een oneliner tegen aan, maar dan een die mijn oma op 92-jarige leeftijd zei:  "ik leer en verbaas me nog elke dag" Doe er mee wat je wil ;). De koffie staat klaar 😉

hmmZzZzZz

Hoi Bas, Ik meld me wel op je linkedin, ik vind het juist (met ernstige nadruk op juist) om problemen / conflicten of wanbeleidin de sector breed te communiceren met consumenten. Als de NVM niet zijn dubieuse leden op de vingers zou tikken zou het nutteloos zijn als keurmerk / branche vereniging, maar nu is het nog sterker als de crowd beslist wat wel en niet kan ipv een commisie vol vrienden met gedeelde belangen die niet transparant zijn :). Ik denk dat die activator rol binnenhandbereik ligt voor jullie als DDMA. Je zou je in de positie in moeten positioneren, dat marketeers erg bang zijn om op de radar van de DDMA terecht te komen, netzoals bij de Opta.  Daar zou ik het wel een keer met je over willen hebben onder een bak koffie, nu moet ik alleen deze richtlijnen van de branche organisaite nog even doornemen :   http://dating.lerenleven.com/Veilig-Internet-Dating.html  ;) Fijne avond!

Bas van den Beld

Ik kijk uit naar de koffie 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond