Deel dit artikel
-

De breedband-gelovigen rukken op

Breedband Internet-toegang komt er snel aan. Internetvideo en MP3-bedrijven zijn zich in de VS aan het voorbereiden op het tijdperk van supersnelle toegang tot Internet in huis en op het werk. Dat is de grote belofte die al eerder gedaan (en verbroken) is aan de inhoudsproducenten en websurfers sinds het eerste gebruik van plaatjes op sites. Breedband zou iedereen op iedere locatie onmiddellijke toegang geven tot videoclips, software, muziek tracks, animaties en uitgebreide sportuitslagen.

Paul Thuis (Icom) verwacht dat breedband Internet de verslavende werking van televsie zal overtreffen.

Dat is de visie die geuit is door telecommunicatie bedrijven (telcos), daarna door kabelmaatschappijen, toen door satellietbedrijven, wireless bedrijven (draadloos), en toen weer door telcos en kabelaars. Zou het dan nu toch gaan gebeuren? Ook in Nederland?

Vandaag lijkt het er op dat bedrijven binnenkort inderdaad gebruik kunnen maken van hoge-snelheid Internet diensten. Als de lokale kabelaar dit niet kan aanbieden, dan kan misschien binnenkort een telco wel Digital Subscriber Line (DSL) technologie aanbieden. En anders kunnen startende kleinere telcos of Internet-aanbieders dit binnenkort wel. Met deze hoge-snelheid toegang kun je video op videorecorderkwaliteit bekijken, geluid met CD-kwaliteit beluisteren en tegelijkertijd nog allerlei teksten, tabellen, foto's en plaatjes zien.

Veel grote bedrijven uit de VS zijn zich aan het klaar maken om inhoud te maken voor breedband Internet. Excite@Home, Road Runner, Yahoo!'s Broadcast.com, maar ook Fox, CNN en Warners Bros focussen zich steeds meer op breedband inhoud. America Online is een 'sniffer' aan het ontwikkelen, waarmee gedetecteerd kan worden of de gebruiker breedband toegang heeft. Zo ja dan worden hem uitgebreide media-rijke ervaringen aangeboden.

Volgens verschillende onderzoeksbureaus zal deze breedbandige inhoud het Internet hervormen tot een meer uitdagend en zelfs verslavend medium. Het interessante van deze ontwikkeling is het vooruitzicht op een versmelting van de immense kracht van televisie en de interactieve mogelijkheden van het Internet. Hierdoor kan een medium ontstaan dat een nog meer verslavende werking heeft dan de huidige tv en het huidige lage-snelheid Internet, en een medium dat een grotere waarde biedt voor de adverteerder dan beide huidige media. De volgende generatie breedband Internet-gebruiker zal een media-rijke ervaring op doen. En dat alles in een vloek en een zucht.

Misschien is het meeste opmerkelijke verschil met het huidige Internet wel de levensvatbaarheid van video-inhoud. De eerste video-inhoud zal wel bestaan uit snelle successen als nieuwsflitsen, informatie en entertainment.
De continue hoge-snelheid verbinding geeft ook de mogelijkheid om online adresboeken en gidsen voortdurende beschikbaar te hebben. Elektronische commercie zal ook floreren omdat mensen meer impulsaankopen doen wanneer er een constante mogelijkheid is om te winkelen.

De huidige portals zoals Yahoo! en AltaVista kunnen breedbandige versies van hun diensten aanbieden met meer media-rijke inhoud. Als het downloaden van software slechts een paar minuten duurt, dan zullen allerlei spelletjes voortdurend worden gedownload, of online spelletjes kunnen dan echt gespeeld worden. De ervaring van browsen door een willekeurige website kan ook behoorlijk veranderen wanneer video of audio-aanwijzingen gegeven kunnen worden tijdens het navigeren.

Door deze hervorming van dit breedbandige Internet ontstaat wel de vraag: wie krijgt in de rijke-media wereld de macht? Zijn dat de telcos of de kabelaars? Of misschien de 'breedbandige' portals? Een ding is zeker. De huidige breedband-Internet afvallige valt uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk zelf af.

Deel dit bericht

2 Reacties

Adam Curry

Met alle breedband ontwikkelingenm word het niet eens tijd om uit het "web-paradigm" te breken? Of zal men toch hardnekkig vasthouden aan "narrow-band" protocollen en standaards vasthouden als html, http, RealX etc? The days of "text & pictures" are numbered! AC

A.H.J Dierssen

Nu gelukkig het besef begint door te breken welke niet geringe bezwaren er aan het nieuwe medium kunnen kleven is het geruststellend te weten dat er al geruime tijd onderzoek wordt verricht naar de oorzaken van de verslavende aspekten en oplossingen daarvoor. In een eind '98 gepubliceerd artikel in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Cyberpsychology and Behavior wordt de Neuro-interface theorie van Wassenaar toegepast als verklarend model voor Internet-/computerverslaving. Onderwijsorganisaties dienen zich dan ook bewust te zijn van hun verantwoordelijkheid bij het aanbieden van ICT en COO programma's via het Web: preventie- en begeleidingsprogramma's zullen moeten worden ontwikkeld om de dreigende volksziekte nr. 1 met de juiste middelen weerstand te kunnen bieden. Een samenvatting van het artikel is te lezen op: http://coo.med.rug.nl/Lex/dierssen.htm. Het volledige artikel wordt op verzoek toegezonden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond