Deel dit artikel
-

De buddy’s van Bodyon

Waarom Endemol direct de consument opzoekt met een gezondheidssite.

Een tv-producent die zijn content niet aan een zender verkoopt, maar direct contact zoekt met een doelgroep. Hoe vaak is de afgelopen jaren met de opkomst van internet en mobiele telefonie niet gespeculeerd over zo'n short-cut. Endemol heeft de eerste stap nu gezet. Sander Dullaart (32) van Endemol International zag een grote markt, bedacht een interactief concept en sleutelde net zo lang aan het businessplan tot zijn bazen overtuigd waren van de potentie.

Bodyon werd in de eerste week van februari na anderhalf jaar voorbereiding stilletjes via een word-of-mouth-strategie gelanceerd. Voor
negentien euro per maand krijgen abonnees toegang tot de informatie en diensten van deze personal health
activator. Dullaart: "Gezondheid is een hot item en is een markt waar veel geld in omgaat. Nederlanders geven ongeveer één miljard euro per jaar aan diëten en fitness uit. Overgewicht is daarvoor vaak de aanleiding."
Via Bodyon krijgen abonnees een persoonlijk voedings- en bewegingsplan van specialisten op dat gebied. Dullaart: "Bodyon gaat om een realistische lifestyleverandering. Je krijgt dus geen nare recepten en ingewikkelde oefeningen voorgeschoteld." Abonnees moeten zelf bijhouden wat bijvoorbeeld hun gewicht is, en daarop wordt de content aangepast. De site is in feite één grote kennismanagementtool, gebouwd door Pink Roccade-dochter Everest.
Minstens even belangrijk als de informatie is de communicatie bij Bodyon. De meeste mensen hebben moeite met het volhouden van hun plannen om af te vallen en in conditie te blijven, zegt Dullaart. Om de mensen aan te moedigen, trok Endemol een arsenaal aan interactieve modellen uit de kast. Via de site kan men bijvoorbeeld 'buddy's' zoeken waarmee door middel van sms en messaging contact kan worden onderhouden over de vorderingen.
Alles aan Bodyon moest een positieve uitstraling hebben. Tobben is taboe. Dullaart: "Over de naam hebben we lang nagedacht. Het is een neutrale kreet, die we nu naar eigen inzicht kunnen 'laden' met bepaalde emoties. Het logo is verder erg simpel gehouden, zodat we dat kunnen gebruiken als een soort stempel. Als we een deal sluiten met bijvoorbeeld een mineraalwaterfabrikant, dan past dat makkelijk op het etiket van een fles."
Dullaart zegt Bodyon niet te willen 'doodsponsoren'. De inkomstenstroom vanuit de abonnees staat voorop. De eerste twee weken schreven zich ongeveer vijfhonderd mensen in. De helft nam een proefabonnement van vijf euro, en de rest nam meteen een abonnement voor de volle prijs. Enige slapeloze nachten heeft Dullaart wel gehad vlak voor de lancering, want
negentien euro per maand is niet goedkoop. Dullaart: "Uit onderzoek was ons gebleken dat men deze prijs bereid was te betalen.”
Alles aan Bodyon wordt gemeten en gestuurd. Zo is de gesponsorde content in het blad Flair met lezersaanbiedingen voorzien van herkomstcodes. Van de banners die op bijvoorbeeld Zonnet draaien wordt bijgehouden welke kleur het beste scoort. Dullaart: "We willen precies weten wie er converteert. "
Bodyon is een uitvloeisel van de interactieve strategie van Endemol en is volgens Dullaart het eerste in een reeks stand-alone concepten gericht op consumenten. Bodyon heeft een eigen redactie en expertteam en wordt gelanceerd voor onbepaalde tijd. In de zomer volgt een Duitse editie. Over de kwantitatieve doelen doet Endemol geen uitspraken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond