Deel dit artikel
-

“De kunst is erachter komen wie van welke spelletjes houdt”

In-Fusio biedt telecombedrijven interactieve games voor mobiele telefoons. Daarmee staat In-Fusio op een kruispunt van drie werelden: de mobiele markt, internet en de gameswereld. Een veelbelovende combinatie, al geeft CEO Raymond als eerste toe dat de huidige kwaliteit van mobiele telefoongames slecht is. Maar dat gaat snel veranderen. Door Ben de Dood

Op het moment is de kwaliteit van wap-games ronduit slecht, wat er waarschijnlijk de reden voor is dat niemand ervoor wil betalen. Op welke manier gaan jullie dat veranderen?

"We gaan gebruik maken van embedded technology, wat erop neer komt dat een beperkt aantal games in de wap-telefoons wordt ingebouwd. Daarnaast willen we het SMS-kanaal gaan gebruiken om nieuwe gamescontent te downloaden, waarna de gebruiker deze games offline kan spelen. Op technisch vlak gaan we daartoe een nieuwe technologie introduceren die onafhankelijk is van het merk toestel; Exen (Execution Engine), wat je kunt vergelijken met Java. Exen maakt het mogelijk om grafisch geavanceerde games te downloaden en te spelen op de mobiele telefoon. Voor het eind van het jaar zullen er 10 miljoen telefoons met Exen zijn."

Is het niet beter om te wachten met de ontwikkeling van wap-entertainment tot de 2Mb UMTS-toestellen zijn gearriveerd?

"Hoe snel de verbindingen ook gaan worden, het blijft wap, dus de games die we nu maken kunnen over een paar jaar nog steeds gespeeld worden. De technische trends zijn duidelijk: grotere schermpjes, meer kleuren. We verwachten vanaf midden 2001 met kleurengames te komen. Vergeet overigens niet dat onze games met de huidige beperkte mogelijkheden sinds januari al een miljoen keer gespeeld zijn. Wat UMTS betreft: daar ontwikkelen we nog niet voor. Dat is duur en vereist een installed base die nu eenvoudig nog niet bestaat."

Voor wap-entertainment is men nog op zoek naar de killer-game. Gaat In-Fusio daarmee komen en hoe verschilt dat van de huidige games?

"Enerzijds bieden we games die gedownload kunnen worden, waarna ze offline gespeeld worden, en dat is goedkoop voor de gebruikers. Anderzijds hebben we behendigheidsspelletjes en bijvoorbeeld vechtspelletjes waarbij de telefoon op zoek gaat naar tegenstanders die zich over de hele wereld kunnen bevinden. Of de killer-game daarbij zit, dat zal de tijd uitwijzen."

Zal de telefoon serieus genomen worden als een gaming platform?

"De communicatiefunctie van een telefoon zal altijd voorop staan, en games zullen altijd secundair zijn. WAP is niet bedacht met het oog op games. Het is dan ook meer toeval dat je games op wap-telefoons kunt spelen. Desondanks is deze markt volgens onze laagste schattingen in 2003 1,4 miljard Euro waard."

Wie worden geacht games op mobiele telefoons te spelen?

"Iedereen houdt wel van het een of andere spel. Wij gaan daarom uit van de gebruiker en proberen daar een bijpassend spel voor te vinden."

Is hardware-ontwikkeling iets waar In-Fusio ook aan meedoet?

"Nee, we geven alleen adviezen op dat punt. Ik kan je echter wel vertellen dat er een specialisatie gaat komen: mobiele telefoons voor ouderen, voor kinderen, en ook modellen die speciaal voor gamers bedoeld zijn. In-Fusio ziet zichzelf overigens niet als een gamesstudio. Onze core business bestaat namelijk uit meer dan het ontwikkelen van games. We verzorgen ook de marketing, sponsorships en wedstrijden. Tevens zorgen we voor de technische ondersteuning, onder meer in de vorm van een helpdesk en een interface voor de operators, en we leveren alle informatie die een operator nodig heeft om games aan de klanten te kunnen aanbieden en eventuele problemen die dat met zich meebrengt op te lossen."

Wie moet er gaan betalen voor de wap-games? De consumenten of de operators?

"Wij verkopen onze producten en diensten alleen aan telefoon-operators. Die hebben namelijk al een factureringssysteem. Het zou voor ons te duur zijn om zo'n organisatie zelf op te zetten. Bovendien is het als partij van buiten veel te omslachtig om 'achter de knop' te komen. Door te verkopen aan de telefoonoperators zorgen zij er zelf voor dat de games makkelijk op de toestellen te vinden zijn. Of ze dat zien als service of als inkomstenbron – en er dus zelf geld voor vragen aan de consument- dat mogen zij zelf bepalen."

wap games

www.in-fusio.com
www.wapdrive.net/jelemboy
www.cangames.com
www.uptsoft.com
www.wirelessgames.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond