Deel dit artikel
-

De les van Nina

Op de redactie van Zembla plegen wij het elkaar nog weleens moeilijk te maken door de vraag te stellen: "Zeg eens in èèn zin waar het onderwerp over gaat"? Dat gaat ongeveer zo: iemand komt met een vaag idee voor een documentaire over een actueel thema, hij of zij legt dat idee aan de overige redactieleden voor en wanneer wij dan moeten beoordelen of het onderwerp de moeite waard is om verfilmd te worden stelt er altijd wel iemand de vraag: "Zeg eens in èèn zin waar het over gaat"? Zo stelde ik een week of 10 geleden voor een programma te maken over de risico's van internet ondernemen…

“Wat gebeurt er als de Internet bubble barst?” Vincent Verweij maakte de tv-documentaire ‘risico@internet.nl’ die afgelopen week werd uitgezonden. De uitzending is nog op de webpagina van {Zembla; http://www.omroep.nl/cgi-bin/htm_hl?DB=all&STEMMER=nl&WORDS=zembla+&COLOUR=red&STYLE=s&URL=/vara/tv/zembla/nieuws.html#muscat_highlighter_first_match} te zien.

Honderden startups waren inmiddels bezig hun punt-NL bedrijven uit de grond te stampen. De beurswaarde van vergelijkbare bedrijven in de VS was tot astronomische hoogte gestegen. Dotcoms die nog nooit een cent winst hadden gemaakt wisten louter op grond van de rooskleurige toekomstverwachtingen van internet miljarden risicokapitaal op te halen bij venture capital firma's, op de beurs en bij andere kapitaalverstrekkers waaronder de overheid. Ik vatte het thema van de film die ik wilde maken in die ene zin samen: "Wat gebeurt er als de internet bubble barst"? Dat was vier weken voor de beursgang van WorldOnline en Nasdaq stond op een record hoogte.

Afgelopen donderdag op de vloer van de effectenbeurs in Amsterdam. Maurice de Hond heeft met zijn Newconomy zojuist een notering gekregen aan de Euro.NM als de Journaal-verslaggever hem vraagt: "Waar denkt u dat de koers op eindigt vandaag?". De Hond zegt met een bloedserieuze en ietwat nerveuze blik: "Ik waag me niet aan voorspellingen". De man die wereldberoemd in Nederland werd met zijn politieke voorspellingen, die vervolgens die roem gebruikte zichzelf tot internet goeroe te bombarderen door een boekje over internet te schrijven dat grotendeels was gebaseerd op de ideeen in een ander boekje van Nicholas Negroponte, die en passant de ondergang van de wereld voorspelde wegens de milleniumbug en opriep tot het grootschalig hamsteren van blikken soep, die Maurice de Hond durfde zich niet te wagen aan iets triviaals als een voorspelling van de beurskoers van zijn investeringsfirma. Treffender kan de kramp waarin cyberondernemers de laatste tijd zijn geschoten niet worden geillustreerd. Het sprookje van Nina werd een WOL-spook dat waart door de burelen van menig startup. Ineens realiseert men zich dat er gewoon hard gewerkt moet worden om een onderneming succesvol te maken. Dat niet alles wat internet heet automatisch in goud verandert. Dat het geen alchemie is maar een kwestie van een heel goed idee dat nog niemand heeft bedacht en dat met veel goed management naar de potentiele gebruikers gebracht zal moeten worden.

Is het erg dat de dotcom zeepbel is geklapt? Als je het mij vraag niet. De laatste twee jaar wordt internet in toenemende mate bevolkt door hinderlijke types die het er niet leuker op maken. Paradoxaal genoeg lijkt de toekomst steeds meer op de Middeleeuwen want op internet wordt de dienst uitgemaakt door valse profeten, marskramers, waarzeggers en standwerkers. Register now. Click here to buy. Free. Doodziek word ik er van. Bij de televisie deden dit soort taferelen een paar jaar geleden ook hun intrede. Teleshopping met knullig nagesynchroniseerde acteurs: "Ongeloooofelijk Mike, wat verwijdert dit spul de vlekken goed". En Call TV: "Als je weet wie de premier van ons land is kun je nu bellen en maak je kans op een cd-speler." Het grote verschil is dat ze op televisie verbannen zijn naar de nacht en ochtend wanneer niemand kijkt. Op internet vallen ze me 24 uur per dag lastig met hun banners en e-mails. Voor mijn documentaire heb ik de plannen van honderden startups bekeken en de meesten vielen helaas in de categorie 'wil me iets verkopen' of 'voegt niks toe'. Internet zou als kostenpost moeten worden gezien door bedrijven, net zoals hun marketing en distributie dat is, en niet als inkomstenbron.

Hopelijk wordt deze ontwikkeling gekeerd nu de zeepbel is doorgeprikt en het kaf van het koren wordt gescheiden. Misschien wordt internet weer leuker en interessanter. Misschien gaat het nu weer over inhoud, communicatie tussen mensen en samenwerking. Dat is de les van Nina. Zolang mensen blijven denken dat internet vooral een manier is om geld te verdienen en diensten of spullen te verkopen heb ik er weinig fiducie in. Iedere startup die dit leest zou zichzelf eerlijk in de spiegel moeten kijken: ben ik bezig mensen iets te verkopen om er zelf beter van te worden of heb ik iets dat werkelijk kwaliteit heeft en daadwerkelijk iets toevoegt aan internet? U bent gewaarschuwd. Volgend jaar maak ik weer een documentaire en kom ik het controleren.

Vincent Verweij

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan Stronkman

De les van Jan. Inderdaad heb je (gedeeltelijk) gelijk wat de dreigende overbevolking van internet betreft. Op de lange (?) termijn zal het hele internetplatform als een grote virtuele grindplek de aarde bedekken. Een plaats waar dagelijks een vrachtauto langskomt om er nog een paar ton bij op te kiepen. Van dichtbij ligt er niet een steentje recht of geordend, er is chaos en willekeur. Maar als je er een beetje verder van af gaat staan dan zie je een grote uitgestrekte, natuurlijk gevormde, massa. En vanuit deze helikopterview, met het zonnetje hoog aan de hemel, ontdek ik opeens enkele glinterende keien die mijn aandacht trekken. Is het een stuk kristal, meegereisd via zandzuiger en vrachtauto ? Of misschien wel een kleine diamant, ontsnapt aan de lasers van de groeve?Een ding is zeker; het heeft mijn aandacht getrokken. Daar wil ik meer van weten.Als een bedrijf in staat is zijn steentje in de chaos te laten glinsteren, en daardoor aandacht te trekken(= laten weten dat je bestaat), dan is de kans naar commercieel succes vele malen groter dan zijn doffe buurman. Een van de belangrijkste voorwaarden voor dit succes is wel de noodzaak om deze glans te blijven bewaren, 24/7.Dit is voor zo'n kleine kei geen makkelijke opgave. Op de grote grindplek blijken plotseling veel meer glinsteringen te zijn; goeie keien, slimme keien, mooie keien, handige keien. Stuk voor stuk echte keien.Maar ze zijn toch zwaar in de minderheid. Het overgrote deel is gewoon klein grind, soms zelfs losse zandkorrels. Ook bij het bellenblazen zal de mooie grote bel de meeste aandacht trekken. Al die kleintjes zijn toch maar zo gewoon. Maar die aandacht is het belangrijkste op internet. Aandacht reikt tot in de hersencellen van mensen. En hersencellen hebben de eigenschap dat ze direct werken, althans bij de meeste van ons.Als je als bedrijf, organisatie of persoon tot in die hersencellen kunt doordringen, dan ben je niet alleen op de goede weg, maar kun je er ook nog wel eens profijt uit halen.Dus, In the brain: more gain. Groeten,Jan Stronkman.(start-upper) PS:Je kunt trouwens ook gewoon bookmarken.

vincent everts

Is de belangstelling voor het maken van producten en diensten nog echt minimaal in nederland. De paar mensen die iets kunnen ziet iedereen achteraan. De publieke omroepen en internet is een ramp, goede programma hebben geen geld om iets fatsoenlijk aan internet te doen. Zembla is een uitzondering want ik heb het programma gezien via internet alleen is alles afhankelijk van het enthousiasme van journalisten (mischien wel ok). Maar goed:  http://www.omroep.nl/vara/tv/zembla/200 werkt niet meer als forum.  http://www.omroep.nl/cgi-bin/rtsp?/vara/tv/zembla/20000418.rm laat op dit moment 12.10 am het programma niet meer zien. En by the way ik vind dat Maurice de Hond een zeer goede groep van bedrijven om zich heen heeft verzameld en juist nu echt iets meer doet dan alleen maar PREKEN wat ik erg goed vind. Hij heeft gewoon vaak gelijk en dat hij het lef had om in die tijd naar de beurs te gaan pleit voor zijn LEF. Hoogachtend, Vincent Evertsinternet enthousiasteling.www.vincente.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond