Deel dit artikel
-

De mobiele bom is ontploft

Van Malcolm Gladwell kan je heel blij worden, maar soms ook bijzonder moedeloos. Hij heeft de gave om zeer ingewikkelde dingen erg simpel te maken. Eens je die simpliciteit beet hebt, word je er helemaal warm en gelukkig van.

De frustratie slaat echter toe wanneer je een ander mens – die Gladwell niet gelezen heeft of gewoon te dom is om ingewikkelde dingen die simpel gemaakt zijn te begrijpen – wil overtuigen op basis van Gladwells stellingen.

Neem die ‘Tipping Point’. Heerlijk fenomeen. Gaat eigenlijk over epidemieën. Over onverwachte veranderingen die snel plaatsvinden en de meeste mensen die de feiten en cijfers als gevolg van de plotse verandering onder ogen krijgen, doen huiveren. Gedrag van mensen en gebruik van nieuwe dingen kan namelijk soms keihard toeslaan of veranderen. Net zoals een nare ziekte of een griepvirus. Wij mensen zijn decennia lang echter geconditioneerd door gestage, bijna ritmische lineaire groei der dingen. Veranderingen vinden meestal beetje bij beetje plaats, zodat oorzaak en gevolg altijd lekker duidelijk blijven en het alledaagse leven haar pseudo-inzichtelijkheid behoudt.

Het gebruik van je mobiel anders dan om te bellen en sms te versturen zat jarenlang in zo’n fase van trage doch gestage groei. De ‘mobile believers’ van het eerste uur telden elk jaar hun zegeningen, maar kwamen zelden verder dan enkele procentpunten groei als het om internet op mobiele telefoons ging. De laatste drie maanden zijn deze mannen en vrouwen echter wild uit hun spreekwoordelijke winterslaap gehaald. Het ‘tipping point’ is bereikt. De gemiddelde Nederlander raakt geïnfecteerd. Het volume aan content en functionaliteiten dat via mobiele telefoons hun bestemming bereikt, is de laatste maanden exponentieel toegenomen. Er is sprake van een onwaarschijnlijke ontploffing van contentconsumptie via de mobiel.

De Excel-tabellen bij de operators en publishers wordt meestal een paar keer geretourneerd aan de afdeling research. Deze huidige geweldige cijfers kunnen namelijk echt niet juist zijn.
Jarenlang hebben veelal telecombedrijven trouwens prachtige hordes opgeworpen om alle mogelijke groei af te remmen. Zaken zoals het onduidelijke prijsbeleid en afrekenen per datavolume, waardoor de gebruiker door de bomen het bos niet meer zag en bang werd van alles wat niet in de categorie bellen of sms viel.

Of door via handsetsubsidie jaar na jaar grote volumes van minderwaardige telefoons voor dataconsumptie in de markt zetten. En het allerliefst maakte het telecombedrijf promotie voor de eigen ‘walled garden’ van content op de mobiel. Net zoals tien jaar geleden bij de opkomst van internet. Sluit je gebruiker maar lekker op en bouw er een hek om heen…

De grote aanstichter van de huidige positieve explosie heeft trouwens een naam: iPhone. Het levende bewijs dat een makkelijke intuïtieve interface in combinatie met begrijpelijke en voor mobiel aangepaste content die reële behoeften bevredigt, in samenspel met een flatfee abonnement kan zorgen voor een meervoudige multiplicator. Google Android zal daar nog wel een schepje bovenop doen. Kortom, de tipping point ligt achter ons. Uitgevers, adverteerders, mediabureaus aller landen, verenigt u.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond