Deel dit artikel
-

De nieuwe onbereikbaarheid

Hoe zou Amsterdam zich in de Gouden Eeuw ontwikkeld hebben wanneer ze geen haven zou hebben gehad? Hoe zou de economische situatie van Amsterdam veranderen wanneer Schiphol er niet meer zou zijn en buitenlanders tien uur zouden moeten reizen in plaats van twee uur? Veel mensen zullen de mening hebben dat de economische positie dan een stuk slechter zou zijn dan steden met een luchthaven.

De behoefte aan internationale samenwerking en internationalisering bij ICT-bedrijven is in deze tijd toegenomen. Dit komt onder andere naar voren uit het onderzoek 'Internationalisering in de software- en servicesector' van KPMG en uit het onderzoek 'ICT internationalisation in Europe' van het marketing- en onderzoeksbureau The Big Picture. Opvallend is dat deze behoefte bij ICT-bedrijven in bijna heel Europa te zien is. Inmiddels zijn er in Nederland initiatieven die erop gericht zijn om ICT-bedrijven te ondersteunen om internationaal te gaan.

Samenwerking komt echter van twee kanten. Er zijn niet alleen bedrijven in Amsterdam en omgeving die contacten of samenwerking met bedrijven in het buitenland willen, er zijn ook vele bedrijven in het buitenland die graag contacten of samenwerking willen met Nederlandse bedrijven. Achterliggende redenen voor buitenlandse bedrijven om contacten te willen hebben met bedrijven in de regio Amsterdam kunnen zijn de hoogwaardige kennis die Nederlandse ICT-bedrijven hebben, het relatief hoge opleidingsniveau van de bevolking, de meertaligheid van veel Nederlanders, een goede afzetmarkt of het imago van Amsterdam.

Voor buitenlandse bedrijven die contacten of samenwerking willen met Nederlandse bedrijven is er soms enige ondersteuning vanuit het eigen land. Vanuit de regio Amsterdam is er echter weinig initiatief om buitenlandse bedrijven te stimuleren om contacten en samenwerking aan te gaan met Nederlandse bedrijven. Aangezien een samenwerking vaak voor twee partijen een voordeel betekent, zouden ICT-bedrijven in de regio Amsterdam meer moeite moeten doen om bereikbaar te zijn voor buitenlandse bedrijven.

Uit het onderzoek 'ICT internationalisation in Europe' van de Big Picture blijkt dat bedrijven die internationaal willen gaan, veelvuldig het internet gebruiken om informatie te vinden. Hierbij gaat het om informatie om mogelijke interessante contacten te identificeren of om informatie over de lokale markt. Informatie over de lokale markt is meestal wel verkrijgbaar via traditionele export ondersteunende organisaties. Deze is vaak echter niet specifiek voor de ICT-sector. Daarnaast is deze informatie meer gericht op export en niet op internationale samenwerking.

Informatie die nodig is om interessante contacten te identificeren is slechts fragmentarisch op het internet aanwezig. Buitenlandse bedrijven moeten goed zoeken voordat ze een goed overzicht hebben van ICT-bedrijven die rond Amsterdam te vinden zijn, kennis die aanwezig is, onderzoek dat wordt gedaan, grote bedrijven in de regio en regionale samenwerkingsverbanden

ICT-bedrijven, intermediaire organisaties, universiteiten, hogescholen en bedrijfsverenigingen hebben op het moment alleen de mogelijkheid om de eigen organisatie of het eigen netwerk in het buitenland te promoten. Er is geen echte overkoepeling voor de verschillende organisaties en bedrijven. Het lijkt er zelfs op dat er enige verdeeldheid is. Dit maakt het voor buitenlandse bedrijven een stuk moeilijker om snel relevante informatie te vinden.

In Finland en Zweden lijken bedrijven en overheid er zich veel meer van bewust om zichzelf zichtbaar te maken en toegankelijk te maken. Voorbeelden van regionale initiatieven in Finland en Zweden zijn bijvoorbeeld Telecomcity, Internet Bay, Compare en Multipolis. Deze initiatieven zijn door bedrijven zelf opgezet met behulp van intermediaire organisaties, universiteiten, hogescholen, onderzoeksinstellingen en lokale overheden.

Het is ook mogelijk om nog een stapje groter te gaan, zoals men in Zweden heeft gedaan. Itsweden.com is een overkoepeling voor het gehele land. Een dergelijk initiatief is echter zo groot dat ondersteuning van landelijke overheden noodzakelijk is. Er is echter wel commitment nodig van ICT-bedrijven en intermediaire organisaties.

Een goed gepromote website kan de zoektocht van buitenlandse bedrijven om een ingang naar Amsterdam en omgeving te vinden vergemakkelijken. Voor het opzetten en promoten van een dergelijk concept zullen vele regionale organisaties met elkaar om de tafel moeten. Het levert de regio Amsterdam echter veel op wanneer er een centraal punt is waar informatie is te vinden over alle regionale initiatieven op het gebied van ICT. Ook is het mogelijk om een concept voor heel Nederland op te zetten. Ondersteuning van de landelijke overheid is gezien de omvang van het project dan noodzakelijk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond