Deel dit artikel
-

De platenmaatschappijen vs. MP3.com: Schuldig

Muzieksite MP3.com is schuldig bevonden aan inbreuk op de copyrights van platenmaatschappijen. Zo oordeelde rechter Jed Rakoff dit weekeinde. De consequenties voor de site zijn nog niet bekend, maar de aandelen aan de Nasdaq kelderden wel gelijk met veertig procent. MP3.com benadrukte dat "dit slechts de eerste ronde is."

De Recording Industry Association of America ( RIAA ) had de rechtszaak aangespannen namens tien platenmaatschappijen, en de zaak wordt gezien als bepalend voor het verdere verloop omtrent auteursrechten op het Internet.
Onderwerp van discussie is MyMP3.com, het onderdeel van de site waar particulieren hun eigen muziekcollectie kunnen stallen. Volgens de maatschappijen is de site daar niet eigenaar van de muziek, en hebben ze geen toestemming gegeven voor een dergelijk gebruik. MP3.com is teleurgesteld; volgens de directie komt de site overeen met de gewone cd-verzameling thuis, waar immers ook niets mis mee is. Volgens de RIAA worden op deze manier de copyrights ontdoken.

"Dit is geen overwinning voor de maatschappijen, het is een verlies", sprak MP3.com CEO Michael Robertson in een verklaring na de uitspraak. "Nieuwe technologieën voor de verspreiding van muziek zullen niet meer verdwijnen. De trend beweegt maar één kant op: voorwaarts."

Robertson nam ook afstand van diensten zoals Napster en Gnutella. "Platenmaatschappijen staan op een kruispunt: Ze moeten kiezen welke technologie ze zullen omarmen om verder te komen. Bij MyMP3 is het nog steeds nodig om een cd te kopen, anders dan bij Napster, waar muziek electronisch wordt uitgewisseld. De platenlabels hebben besloten de technologie aan te pakken dat hen juist enorme kansen biedt. Ze zullen achterblijven in copyright-chaos."
Als argument noemde Robertson ook de gestegen muziekverkoop. In het eerste kwartaal werd er in de VS acht procent muziek meer verkocht dan een jaar eerder.

Jay Berman, chairman van de IFPI , een internationale organisatie waar de RIAA onderdeel van is, zei: "Dit is een belangrijke stap vooruit voor de bescherming van de auteursrechten, maar dit neemt nog niet alle zorgen omtrent muziekpiraterij weg."

Zie ook:
&#39

Deel dit bericht

3 Reacties

Jeroen Doensen

Schattig en sneu die struisvogel politiek.De muziekbranche heeft de keuze om mee te doen met de vooruitgang of zichzelf naar de klote te helpen. In deze nieuwe tijden krijgt de klant het steeds meer voor het zeggen en die wil MP3 e.d. De muziekbranche vond en vindt dat ze dit moet negeren en denkt waarschijnlijk ook nog dat ze een 'beveiligde' standaard kan invoeren. Een utopie, net zoals in de game-wereld zullen de gekraakte versies waarschijnlijk sneller beschikbaar zijn dan de beveiligde versies.Men pakt zelfs internetproviders aan die niet hun best doen MP3 verspreiding tegen te gaan. Ik ben benieuwd wanneer KPN de eerste aanklacht krijgt omdat er een inbraak via de telefoon is beraamd.

Gerard Wunsch

Volgens mij steken de platenmaatschappijen hun kop in het zand. Niet dat ze niets tegen de illegale verspreiding van Mp3's moeten doen maar er is ook gewoon geen legale tegenhanger. Dit nieuwe medium schept hele grote mogelijkheden en veel bedrijven zoals de NS hebben daar optimaal gebruik van gemaakt, maar de platenmaatschappijen missen de boot. Een te starre industrie voor een dynamische jeugd? Dat dus juist deze industrie de kansen voorbij laat gaan. Zijn de maatschappijen te groot en kunnen ze daarom niet mee komen? Wat is dit toch? http://www.si.hhs.nl/~98001639

Robert van Geenhuizen

Ik wil zowel reageren op het artikel als op de reaktie van Jeroen Doensen.Voor jeroen: De gekraakte versies mogen misschien wel sneller beschikbaar zijn, maar dit wil niet zeggen dat iedereen van deze beschikbaarheid gebruik maakt. De game wereld maakt nog steeds winst en zal dit ook zeker blijven doen, zker als er een nieuw concept ontwikkeld wordt waardoor de produkten goedkoper verkocht kunnen worden. Ik weet zeker dat dit een overwinning is voor de muziekindustrie. Ik kan dit weten omdat ik ontwerper ben van het reorganisatie concept van de gehele huidige muziekindustrie. De muziekindustrie weet dus allang wat voor bussiness-scenario men gaat gebruiken in de toekomst. Dit is zo'n perfect scenario dat de marketingskosten veel lager zullen worden per product, de product prijs gemiddeld(in de winkel) 33% lager zal worden (waardoor er meer producten verkocht zullen worden), de muziekindustrie hier meer aan zal verdienen (per product) en hier minder voor hoeft te doen. De consument krijgt voor deze 33% lagere prijs een beter product wat onder meer plezieriger zal zijn om te kopen en wat meer multimedia materiaal zal bevatten. Ik weet zeker dat het concept van mymp3.com hierin niet te gebruiken is. Mp3.com moet zich meer concentreren op de toekomst. Muziek is een product met een hoge commerciele waarde waaraan, als het goed verkocht dient te worden(en dus ook op internet) hoge marketingskosten aan verbonden zijn. Muziek gratis weggeven zal dus nooit een waardevolle markt zijn en als helemaal niet het toekomstige muziekindustrie concept. Artiesten leveren een produkt af waar ook zij geld aan willen verdienen, hier is geen ontkomen aan. Als mp3.com puur wil leven op de reclame, hebben ze niks aan hun huidige producten. Deze zijn zonder marketing geen cent waard. De muziekindustrie heeft wel de macht en de financiele middelen voor de marketing van produkten van artiesten en dus is de muziekmaatschappij een onderneming waarvan de artiest afhankelijk is. Als mp3.com dus commmercieel succes wil hebben zullen ze de marketing van artiesten heel serieus moeten nemen, en dan nog hebben ze een grote achterstand kwa financiele middelen en macht op de huidige plaatenbmaatschappijen. Mp3.com is, en ook als ik kijk naar het toekmomstige bussinessplan van de muziekindustrie, so wie so gedoemd tot verliezen. Degene die meer willen weten over het totale(waarbij een gehele nieuwe industrie wordt ontwikkeld) muziekindustrieconcept van de toekomst kunnen mij mailen. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond