De rechterknop van Google

De laatste zes maanden voer ik bij de trainingen die ik geef een klein testje uit op het gebied van gedrag en technologie – één van mijn favoriete hobby's. Ik vraag aan de mensen wie wel eens op de rechterknop van Google heeft geklikt. Gemiddeld steekt één op de tien mensen zijn hand op. Vervolgens vraag ik of ze er vaker dan drie keer gebruik van hebben gemaakt in hun leven. Op dat moment gaan alle handen naar beneden. Tenslotte vraag ik aan de anderen of zij weten wat er op de rechterknop van Google staat…
Vrijwel niemand weet dat en daarom verklap ik het doorgaans na een paar minuten. Je kunt de spanning rondom dit soort onbenullige zaken tenslotte niet eindeloos opvoeren. Op de rechterknop van Google staat 'Ik doe een gok'. Die knop brengt je rechtstreeks naar de site die anders bovenaan je resultatenlijst was gekomen.
Mensen houden daar niet van, zo blijkt uit mijn onderzoekje. Meteen een site krijgen, zonder eerst te weten uit welke zoekresultaten je kunt kiezen, dat is niet leuk. Het maakt je onzeker en daar houdt de homo sapiens niet van. Dus klikken we er één keer op en daarna nooit weer. Het blijft echter merkwaardig dat al die mensen die steeds maar weer op die linkerknop klikken, 'Google zoeken', ook niet uit nieuwsgierigheid gewoon eens één keertje die rechterknop gebruiken.
Mijn verklaring is dat het gebruiken van sites als Google binnen de kortste keren geconditioneerd, onbewust gedrag is, waarbij we niet eens meer écht kijken naar de knoppen en woorden op ons scherm.
De consequenties van mijn onderzoek zijn duidelijk. Google is minstens vijftig procent te ingewikkeld. Vrijwel alle andere websites zijn minstens 95 procent te ingewikkeld. En met z'n allen (honderd procent) snapt nog geen tien procent hoe menselijk gedrag écht werkt.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond