Deel dit artikel
-

De succesformule van de slager

YouTube-hack In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer de YouTube-campagne van De Telefoongids & Gouden Gids.

Site: youtube.detelefoongidsgoudengids.nl

Klant: De Telefoongids & Gouden Gids

Bureau: Kong Amsterdam

Andere betrokken partijen: N=5 (TV-commercial).

Andere gebruikte media: YouTube, televisie

Doel van de campagne: Extra aandacht en traffic genereren voor de nieuwe commercial van De Telefoongids & Gouden Gids.

Omschrijving: Om de introductie van de nieuwe Telefoongids & Gouden Gids commercial een extra zetje in de rug te geven, creëerde Kong Amsterdam een YouTube-hack, waarmee mensen elkaar een (niet van echt te onderscheiden) YouTube-filmpje konden sturen, met daarin een gepersonaliseerde in-your-face-wens voor succes. In de eerste week werden al vijfduizend wensen verstuurd, zonder seeding of mediabuy.

Luc van Poelje, freelance internetprofessional NewMarCom

Cijfer: 7        

"Een YouTube-kloon toont een filmpje dat we al kennen van de tv-reclame. Een vrij grappige commercial van een slager die uitlegt wat hij zoal aan naamsbekendheid doet. Het wordt duidelijk dat het uiteindelijk om de Telefoongids & Gouden Gids draait. De actiesite vind ik origineel en overzichtelijk met een overduidelijke call to action. Het virale doorstuuraspect is leuk en blijkbaar succesvol. Keuze genoeg qua onderwerp: succes met je examen, aandelen of ooglaserbehandeling, enzovoort."

Michael Luttik, managing partner Spindokters

Cijfer: 5

"Sterke commercial, maar een matige online vertaling. Het speciale videokanaal biedt de mogelijkheid om vrienden met verschillende gelegenheden succes te wensen. De verwende online consument verwacht dan een per situatie aangepaste video, of op zijn minst een specifieke e-mail. Die verwachting wordt niet waar gemaakt. Ook de inrichting van het ‘YouTube’-kanaal kan beter. De samenhang met andere uitingen en verwijzing naar de site van de Gouden Gids & Telefoongids ontbreken. Een gemiste kans."

Walter Dekker, oprichter en senior webdesigner Eyefun

Cijfer: 7

"De boodschap is simpel maar duidelijk, de commercial vermakelijk. De eerste hand met succeswens komt wel te vroeg in beeld. Het zou sterker zijn als deze pas na de commercial komt. Nu leidt de hand te veel af. Het versturen van een wens sluit goed aan op de campagne. Uitvoering is prima, kan misschien nog realistischer met meer schaduweffecten. Het einde is wat onrustig door de verschillende handen en eindschermen. Beter om deze samen te voegen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond