Deel dit artikel
-

De vijf gulden regels van Tim O’Reilly

Tim O’Reilly, – wellicht ten overvloede – de bedenker van de term Web 2.0, opende gisteren traditiegetrouw ETech, Emerging Technology Conference, in San Jose.

Het is inmiddels een van de vele congressen die O’Reilly Media organiseert, mister-web-two-dot-o, heeft in de loop der jaren een waar imperium opgebouwd van evenementen, online media en printuitgaven. Boze tongen beweren dat hij er zeer gefortuneerd van is geworden (en wat zou dat trouwens?), want ook een praatje van deze internetvisionair kost een slordige 50.000 dollar. Maar in zijn versleten kloffie en ongekamde grijze haren wekt hij nog altijd de indruk van oprechte wereldverbeteraar en daar geven zijn keynotes ook immer blijk van.

Think Big
"Work on stuff that matters", luidt de titel van deze lezing en borduurt daarmee voort op die van vorig jaar, waarin hij benadrukte dat we dit prachtige medium en alle technologie waarover wij beschikken zouden moeten aanwenden om ‘goede’ dingen te doen. Daarmee bedoelde hij destijds overigens niet dat je alleen maar non-profit werk zou moeten doen, verklaart hij nu. Wat hij wilde zeggen was dat je groot moet denken. Ondersteund door het bekende Amerikaanse adagium dat het niet erg is om te falen, spoort hij ons aan dingen te starten als Better Place, een nieuw businessmodel voor de elektrische auto-industrie, of Makani Power, dat zich richt op windenergie. "Wees niet bang om groot te dromen,"goeroet O’Reilly verder. "Kies je eigen avontuur, maar zorg dat het ertoe doet."

Tot slot nog zijn vijf gulden regels:

• Doe iets wat belangrijker voor je is dan geld verdienen
• Creëer meer waarde dan je kunt verdienen
• Bouw een eenvoudig systeem, en laat het vanzelf evolueren
• Wees aardig voor degenen die jou groter maken
• Wees gul in het promoten van andermans werk

Dat laatste doet hij zelf door mensen een podium te geven en te luisteren naar hun verhalen, aldus O’Reilly. Een weinig verrassend, maar toch prettig onthaal, waarmee de toon direct is gezet en de nuchtere Hollander zich – crisis of geen crisis – weer even kan verdrinken in het warme bad dat The American Dream heet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond