Deel dit artikel
-

De virtuele burger spreekt: OV belangrijkste thema

Welke stellingen over de maatschappij komen bovendrijven als je burgers hun eigen mening laat filmen, opschrijven en delen? Vorige week startte XS4ALL met het virtuele platform Eigenmeningeerst.nl. Openbaar vervoer is het thema dat tot nu toe het meest leeft onder deelnemers op het platform, gevolgd door onderwijs, huisvesting en milieu.

Op Eigenmeningeerst.nl zijn tot nu toe rond de 600 meningen geplaatst. Internetters kunnen hun mening kwijt in de vorm van video, geluid en tekst. Video is veruit de meeste populaire uitingsvorm. De meningen worden verpakt in virtuele dozen. Dozen met een zelfde onderwerp zijn aan elkaar gekoppeld waardoor netwerken van meningen ontstaan.

Juist omdat Eigenmeningeerst.nl geen richting geeft aan de thema’s, is het interessant om een inventarisatie te maken van onderwerpen die naar voren komen. Met 40 ‘dozen’ is het openbaar vervoer (tags: OV, trein en NS) het meest populaire thema. Gevolgd door onderwijs (26 dozen), huisvesting (24) en milieu (23). De geplaatste meningen zijn zeker niet representatief voor Nederland: met name jongeren nemen de moeite hun mening te uiten op de site. Daarnaast is het aantal van zo’n 600 geplaatste meningen nog te klein om uitspraken te doen over gedeelde opvattingen.

“De indruk die we hebben is dat met name twintigers actief zijn op het platform,” zegt Bart Scholten, hoofd communicatie bij XS4ALL. De site oogt erg ‘web 2.0’, door het veelvuldige gebruik van tags en de dozen die via een netwerk van strepen met elkaar zijn verbonden. Scholten, die de term web 2.0 liever niet gebruikt: “De doorgewinterde internetter snapt de functionaliteiten. Maar we willen tegelijkertijd ook begrijpelijk zijn voor mensen die niet zo thuis zijn in de wereld van tags en netwerken.”

De site past volgens Scholten goed bij XS4All omdat de internet provider zich van oudsher hard maakt voor vrije en ongecensureerde uitwisseling van informatie en ideeën op internet.

Planet schreef vorige week over een samenwerking tussen GeenStijl en XS4ALL. Op een speciale site promoot GeenStijl het meningenplatform. “De focus op deze samenwerking vind ik nogal overdreven,” zegt Rozemarijn Nieste, p.r. medewerker voor XS4ALL. “GeenStijl is gewoon één van de partijen die Eigenmeningeerst.nl promoot. Op andere sites staan banners, en we adverteren ook in MSN Messenger. Het enige verschil is dat GeenStijl gekozen heeft voor een eigen vorm.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond