Deel dit artikel
-

De week in mobile: worstelen met content

Afgelopen week vond de CTIA IT & Entertainment, het kleinere broertje van de échte CTIA Wireless pas weer in april 2006, maar weinig nieuws van daar. Wel behaalde het onderzoeksbureau M:Metrics daar een succes, het lukte ze 25 nieuwe bedrijven te contracteren. Daarnaast verschenen twee zeer lezenswaardige stukken over de achtergronden in de mobile contentindustrie. Verplichte kost.

Content is geen king. Met die uitspraak gooit Trip Hawkins, oprichter van onder meer Electronic Arts en nu CEO van Digital Chocolate –mobile games ontwikkelaar-, de knuppel in het hoenderhok. ”Kijk alleen maar naar de geldstromen want die laten zien dat content maar voor 1% verantwoordelijk is voor de omzet in de draadloze industrie. Spraak is goed voor 98 miljard dollar, het verzenden van data voor maar vier miljard en dan is content maar een fractie van die dataoverdracht”, volgens Hawkins.

Mobiele content moet uniek worden

Gregg Creevy, hoofd van sales en marketing bij de nieuwsomroep CNBC Asia Pacific, vindt de huidige mobile content nog maar niks. Hij heeft het dan over format van de mobile content. Creevy komt met de opzienbarende vaststelling dat steeds meer mensen naar het schermpje van hun mobieltje kijken. Het wordt volgens hem tijd dat de contentindustrie nu komt met media die specifiek ontwikkeld zijn voor telefoons en niet hetzelfde format heeft als de bestaande media radio, televisie en games. Mobile content moet nog een ‘unique sellingpoint’ creëren zeg ik dan.

M:Metrics slaat slag op CTIA

Op de CTIA IT & Entertainment 2005 (zie hieronder), heeft M:Metrics, een grote marktanalist op het gebied van mobiele content en applicaties, 25 nieuwe bedrijven weten te contracteren, waaronder ’The Weather Channel en Warner Music Group. M:Metrics gaat de contentleveranciers helpen om de bulk aan klantendata te analyseren. En zoals Will Hodgman, CEO van M:Metrics het verwoord: “our data has become the currency of the mobile market”. Dat klinkt dan weer niet gezond.

Meer lezen over mobile, ga naar: mobile.emerce.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond