De week in RFID: Zap de tag weg

Overheden beginnen RFID te ontdekken. Zo zullen alle paspoorten die de Japanse regering na 20 maart uitgeeft voorzien worden van een flinterdunne RFID-tag. In augustus volgt de EU. Het gemeentebestuur van Seoul, hoofdstad van Zuid-Korea, komt met een nog veel opvallender initiatief. Voor wie niets ziet in al die overheidsinitiatieven is er nu een oplossing bedacht: de RFID-zapper. Een apparaat dat een tag in 'slaap kan brengen.' De vijanden van Big Brother zijn inventief.
Tags wegzappen
Duitse hackers hebben een apparaatje ontwikkeld waarmee je een passieve RFID-tag onklaar kan maken. De tool is ontwikkeld vanuit het oogpunt dat de privacy van consumenten wordt aangetast, bijvoorbeeld als ze na een aankoop blijven rondlopen met getagde producten waardoor ze getraceerd zouden kunnen worden. Op hun website vertellen de ontwikkelaars dat ze erin geslaagd zijn een werkend prototype te maken. Ze maken plannen voor verspreiding van het apparaat, aldus de website.
Belastingvoordeel met RFID
Vanaf 19 januari start een actie in Seoul waarbij deelnemers vijf procent minder wegenbelasting en bijna drie procent korting krijgen op verzekeringspremies als ze hun auto een dag per week niet gebruiken. Daarnaast moeten deelnemende automobilisten een sticker met daarin een RFID-tag op de voorruit van hun auto plakken.
De lokale overheid heeft op belangrijke verkeerspunten RFID-readers geplaatst. Als een automobilist meer dan twee keer per jaar door een ‘reader’ wordt opgemerkt, loopt hij alle belasting- en verzekeringsvoordelen mis. Critici, zo schrijft de Korea Times maken zich zorgen over de privacy van deelnemers.
Trends
ABI Research heeft een rapport gepubliceerd waarin wordt gemeld dat RFID ook in 2006 ‘één van de meest gewilde technologieën zal zijn.’ Het rapport, 'RFID Research Service', onderscheidt drie trends in RFID-land. De markt voor RFID blijft zeer globaal, ook al hebben de Verenigde Staten het grootste deel in handen. Als tweede zal de EPCglobal meer standaarden gaan bepalen voor RFID. En als laatste denkt ABI dat 2006 het jaar wordt waarin de tag -fabrikanten hun positie moeten gaan bepalen.
Voor meer RFID-nieuws zie het Emerce RFID Net
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Erwin van Lun
Het feit dat consumenten zelf hun tags onklaar kunnen maken is goed nieuws. De meeste consumenten kunnen straks profiteren van die goederen MET tags. Thuis halen zij een mobiel erlangs en vervolgens krijgen zij extra informatie of beleving rondom het product. Typische neck-tie products als kleding, die de consument draagt en permanent traceerbaar maakt, kan de consument probleemloos uitschakelen. Dit zorgt er voor dat onze wasmachines straks geen tags zullen lezen om ons te adviseren doordat de kleding toch vaak ge'untagd' is, terwijl we in de winkel wel kunnen kijken of er nog melk in de koelkast staat. Dit zal de acceptatie van RFID alleen maar groter maken.