Deel dit artikel
-

Deel Layar-top stapt op

Raimo van der Klein en medeoprichter Claire Boonstra gaan weg bij Layar. Dat hebben zij zelf via Twitter laten weten. Ze blijven nog wel als adviseurs betrokken bij het bedrijf.

Van der Klein blijft deel uitmaken van de adviesraad en zal blijven adviseren, onder meer waar het nieuwe producten betreft. Ook Boonstra krijgt een adviesrol.

Reden van hun vertrek, zo lijkt het, zijn de groeiambities. De derde oprichter Maarten Lens-Fitzgerald is bezig om een kantoor in New York op te richten, maar Boonstra voelt zich beter thuis in de opstartfase en gaat zich op onderwijsprojecten richten.

Layar moest eerder dit jaar zijn strategie herzien toen bleek dat haar app, waarmee op basis van gps-signalen de directe omgeving verkend en ‘geduid’ kon worden, door gebruikers grotendeels ongemoeid werd gelaten. In juni werd daarom de Layar Creator gelanceerd: een selfservice-webapplicatie om gedrukte pagina’s te activeren met digitale content.

Verschillende tijdschriften hebben de techniek van Layar al toegepast, waaronder VTwonen van Sanoma Media, NRC.next, de LINDA en Eppo. Voor het eerst lijkt Layer ook zelf rechtstreeks te willen verdienen aan een eigen toepassing van zijn technologie. Er zijn prepaid-pakketprijzen en gratis opties die worden ondersteund door advertenties.

Speciaal voor dit doel is de van VNU afkomstige CEO Quintin Schevernels aangetrokken. Die heeft in een blogspost nog eens benadrukt dat men zich zal blijven richten op Interactieve Print. ‘Daar willen we de innovatie leiden’.

De Layar App is 25 miljoen keer gedownload.

Deel dit bericht

14 Reacties

whulsbergen

Verbaast me niks. Layar is typisch zo’n app die iedereen downloadt, twee keer voor de grap gebruikt en aan z’n vrienden laat zien “kijk eens wat mijn telefoon kan, gaaf he!”
En vervolgens nooit meer naar omkijkt.

Niemand gaat met een telefoon of iPad voor z’n hoofd door een stad lopen.

Christian

Ik denk dat de stap richting print mooie kansen kan opleveren. Ik heb recent leuke voorbeelden gezien, waarmee het de qr-code kan verdringen.

Martin Voorzanger

@whulsbergen.
Layar heeft inderdaad enorm veel bekendheid gehaald met mobile Augemented Reality. Dit gaat er uiteindelijk wel komen – misschien via Google Glasses. Layar heeft het business model ruim 1 jaar geleden al omgegooid en gaat nu vol richting de publishing markt, waar ze een zeer interessant product bieden. Additionele content toevoegen zonder ingrijpen in het publishing proces met extra mogelijkheden van interactie. Natuurlijk is het een tijd gehyped (door kies je niet voor, dat overkomt je), en dan moet jij het waarmaken. Heel normaal als een startup een keer pivot. Ze hebben nu een duidelijke koers en verwacht dat ze omzet gaan draaien.

Claire Boonstra

Ik ga mij richten op onderwijs. Zie hier mijn verhaal (incl aankondiging) op TEDxAmsterdamED (Education) gisteren:
http://www.youtube.com/watch?v=AEDM3zzYN_I

Als je de video bekijkt, zul je begrijpen dat ik mij niet kan vinden in jullie woorden ‘wil de uitbreidingsfase niet meer meemaken’.

En zo langzamerhand mogen jullie best een wat recenter Layar-plaatje plaatsen bij artikelen… Deze is nog van de lancering ruim 3 jaar geleden – zo ziet Layar er al lang niet meer uit 🙂

Jan Libbenga

Goed, we hebben de formulering wat vriendelijker gemaakt.

Mark Vletter

Goede toelichting Clair. Zeker als je met zoveel passie vertelt over je doel en met zichtbare emotie vertelt over je afscheid vind ik de gekozen woorden van Emerce hier erg kort door de bocht.

Hoor en wederhoor…

Jan Libbenga

Mark, overdrijf niet zo, met de bewuste zin werd niets bijzonders bedoeld, het stond er alleen wat ongelukkig.

Pacal

Blijven deze indrukwekkende en inspirerende oprichters als adviseur ook nog aandeelhouders? Of mag ik dat niet vragen?

Mark Friederichs

Ik heb heel erg m’n best gedaan, maar zie vooralsnog geen reden waarom je print interactief zou willen maken. Verder dan ‘gewoon om het kan’ kom ik niet, maar ik kan me vanuit de consument geredeneerd geen zinvolle toepassing bedenken.

Fr

enkele feiten: (bron BNR juni 2012, ruud Hendriks in gesprek met Claire Boonstra)

Het gebruik van Layar slurpt batterijen.
– gps moet aanstaan
– belofte is groot, volgende edities worden sneller
– realiteit blijft sterk achter

Layar bestaat ruim 3 jaar:
Opgebrande subsidie pot van 12 miljoen euro = 4 miljoen /jaar.
Hiervoor moet je snel gerekend: 6000 pagina verkopen per week om uit de kosten te komen.

Nu komt er deel 2 aan,
de subsidie pot van het Nederlandse onderwijs wordt opgeslurpt ????

Tijd om in te grijpen
tijd voor een rapportage

Fr

oioi Claire,
wat een verhaal bij ted
dat moet je je toch herinneren uit je studieboeken.
het gaat idd niet om status. 😉 salaris/macht of subsidie.
het gaat om zelfontplooing
nog 3 stapjes en je bent er

http://www.btsg.nl/infobulletin/Maslow.html

succes meid

Dennis Saaltink

Wordt het niet eens tijd om anonieme gal-spuwende reacties niet meer toe te laten hier…? Dit is nu juist de plek om met open vizier inhoudelijke discussies te voeren.

Redactie

Stay tuned, er gaan op dat gebied inderdaad wat dingen veranderen.

Wim Tjaberinga

Layar is een van de meest veelbelovende tech. bedrijven in Nederland, maar qua toepassingen slaan ze volgens mij de plank (nog) mis. Informatielagen toevoegen aan print is een leuke innovatie, maar het blijft toch rommelen met een medium dat op retour is. Een goede interactieve pagina op een tablet werkt gewoon beter. Een tikkie te veel oud VNU/Sanoma-denken. Een gadget om informatielagen toe te voegen aan objecten, leuk, maar wie gaat er nu door de straat lopen met z’n Layar browser aan om te zien of iemand iets leuks heeft toegevoegd aan een bordje op een lantarenpaal? Jongeren maken simpel een fotootjes van dat object, krabbelen er een leuk tekeningetje bij en sturen dat via WApp of Twitter de hele wereld rond. Ik denk dat Layar eerst in moet zetten op het ontwikkelen van echt waardevolle applicaties op basis van hun AR technologie, voordat ze de grens over gaan. Ik vrees dat de dollartekens in de ogen van sommige Layar-oprichters het bedrijf verdeelt met alle gevolgen van dien. De scherpte lijkt weg, toppers verlaten het bedrijf. Terug naar de basis dames en heren van Layar. Samen met enthousiaste gebruikers en creatieve denkers goede en innovatieve toepassingen bedenken op basis van jullie technologie, dan wat geld verdienen en met een leuke investeerders opschalen naar het buitenland.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond