Deel dit artikel
-

Déjà vu

Het afgelopen jaar kunnen we bestempelen als een jaar van vele onbenutte kansen. Nu heb ik sowieso een lichte aversie tegen jaartallen of leeftijden met het cijfer zeven. Zeven is vlees noch vis. Geen vijfje, maar zeker geen tien. Dan nog liever een zesje, ook al mag dat niet meer van onze minister-president. Dit jaar liet maar één echte ster zien aan het grote spreadsheetfirmament. Mobiele content en functionaliteiten will rule the future.

Locatiegebaseerde diensten, content op je mobiel, live televisie, zoekfunctionaliteiten en andere levensnoodzakelijke diensten op je mobiel. Kortom, als je nu wil participeren in de groeiers van morgen, doe dan wat met mobiel.

Op mijn gezegende jonge leeftijd had ik gehoopt langer gespaard te blijven van het ‘Groundhog Day’-effect. De ontdekkingstocht wat betreft mobiel lijkt een exacte kopie van de eerste serieuze stappen die het internet nam eind jaren ’90. Terwijl al meer dan vijf jaar de businessplannen met betrekking tot gepimpte toestellen me om de oren vliegen, gebeurt er verdacht weinig wat de stempel concreet mag dragen. De parameters waaromheen de exponentiele groei en bijhorende winsten binnen de veilige arena van het rekenblad dansen, zijn zelden bestuurbaar door de schrijvers van de bussinesplannen. Maar dat maakt niet uit. Iedereen weet het! Mobiel wordt the next big thing!!!

Maar welke zijn dan die bepalende succesfactoren?

De allerbelangrijkste component in de vermeende succesvolle waardeketen is het toestelletje zelf. In telecomkringen wel eens de ‘terminal’ genoemd. Soms, vrij doch foutievelijk, overgenomen als ‘terminaal’. Maar goed, ter zake.

De veelal in jas- of broekzak residerende mobiel bepaalt dus de mogelijkheden. Indien u twijfelt aan deze stelling probeert u dan maar eens een foto te maken en te versturen met een Nokia 5110. Indien u daarin slaagt, neem dan a.u.b. meteen contact op met de redactie want er ligt een gouden toekomst aan uw voeten. Waarschijnlijk bij een telecombedrijf.

Het uiteindelijke apparaatje is dus erg bepalend als bottleneck en als kans in het bussinessplan. Maar wat bepaalt dan welk type mobiel mensen kopen? Onderzoek heeft bewezen dat op de eerste plaats het design van het toestel ook anno 2007 nog steeds bepalend is. Al verpak je een vliegmachien in een mobiel, als het ding er niet uit ziet, krijg je het niet aan de man, zeker niet aan de vrouw. Eenmaal de keuze voor het type mobiel gemaakt, zal de interne technologie bepalend zijn of content en functionaliteiten daadwerkelijk kunnen gebruikt worden. Gprs, umts, hsdpa of dvb-h, de consument ligt er niet wakker van, terwijl de start-up zich rijk fantaseert.

Na aankoop moet het ding dus ten eerste simpel functioneren, maar ten tweede ook duidelijk zijn over mogelijke kosten. Toch blijkt dat ruim een jaar na introductie van flatfee-abonnementen de consument nog steeds wantrouwig is. Flatfee-pricing als cruciaal element moet er dus ook nog ingeramd worden.

Samengevat is dit dus alles behalve een opwindend verhaal, want na keuze van het toestel, technische specs en perceptie van de pricing, komt pas de serviceprovider of contentpartner met z’n geweldige bussinesplan aan bod. Hij telt zijn dagen en schuift de spreekwoordelijke hockeystick binnen het plannetje toch maar weer een kwartaaltje verder. Het is toch bijna kerst en wat is er mis met een lekker kippetje? Kalkoenen zijn ‘so nineties’.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond