Deel dit artikel
-

Delivery Hero overweegt beursgang

Delivery Hero, een Europees werkende concurrent van Thuisbezorgd en Just-Eat, kan dit of volgend jaar naar de beurs. Directeur Niklas Östberg denkt dat consumenten over vijf à tien jaar veel meer gezonde en verse maaltijd zullen laten thuisbezorgen.

Technisch gezien is Delivery Hero in staat om halverwege dit jaar al naar de beurs te gaan, maar Östberg heeft er geen haast mee. Dit jaar of 2016, het is nog open, zegt hij in een interview.

In het nu lopende jaar denkt hij de omzet te kunnen verdubbelen, maar hangt daar geen hard cijfer aan.

Delivery Hero is actief in het noorden en oosten van Europa en is een concurrent voor TakeAway.com en Just-Eat.com. Het is groot geworden op thuismarkt Duitsland en verkocht recent een strategisch belang in het bedrijf aan Rocket Internet. Die voegde dat aandeel samen met zijn eigen maaltijdbezorger Food Panda. Dat bedrijf is vooral actief buiten Europa.

Het is nog niet duidelijk of Delivery Hero alleen of samen met Food Panda naar de beurs denkt te gaan. Duidelijk is wel dat Östberg dat doet om zijn groei voor lange termijn mee te financieren.

Iedere nieuw geworven klant moet vijf à zes bestellingen doen wil Delivery Hero de acquisitiekosten kunnen dekken. Met het perspectief op een meerjarige klantrelatie is dat geen bijzonder grote opdracht.

De Duitser wil investeren in het aanboren van nieuwe markten. ‘Groen is de kleur van de toekomst’, zegt hij. Daarmee doelt hij op de prille trend waarbij consumenten liever gezond groen voedsel laten thuisbezorgen. Het is vooralsnog niet duidelijk wie de leveranciers daarvan zouden zijn aangezien er betrekkelijk weinig groene maaltijdbezorgers zijn.

*Emerce sprak een paar maanden geleden met de CEO van Delivery Hero, Niklas Ostberg.

Foto: liz west (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond