Deel dit artikel
-

Dentsu-bureau en The North Face boycotten Facebook

Een dochterbedrijf van Dentsu Aegis Network, het Amerikaanse 360i, en kledingmerk The North Face hebben hun reclamebudgetten op Facebook bevroren. De bedrijven verzetten zich de onverbreidelde haatpraat en misinformatie die Facebook op het platform toelaat.

Geen rem op de viulspuierij op Facebook dan wel een rem op het geld dat naar de profielensite gaat. Zo moet ongeveer de gedachte luiden van het management van de twee bedrijven. In het geval van 360i gaat het strikt genomen niet om de eigen budgetten, maar om die van zijn klanten. Hen wordt geadviseerd die gelden voorlopig niet of elders uit te geven. Het gaat dan om instanties als Unilever, Discover Financial Services en McCormick & Co.

Bij The North Face gaat het enkel op dat merk zelf, niet om zusterondernemingen uit de groep V.F. Corp. Dat zijn onder meer Dickies, Vans, Timberland en Smartwool.

Recreational Equipment, beter bekend als REI, heeft ook besloten om in de maand juli geen reclamegeld naar Facebook te brengen.

De bedrijven dit als vanuit hun deelname aan de actie Stop Hate For Profit. Een groep burgerrechtenorganisaties roept Facebook op om actiever op te treden tegen discriminatie. Dat is een initiatief van Amerikaanse organisaties als NAACP, ADL, Sleeping Giants, Free Press en Common Sense Media.

Facebook noteerde in de eerste drie maanden van 2020 een omzet van 8,6 miljard dollar op de Noord-Amerikaanse markt. Adverteerders geven daar 33,45 dollar per maand per gebruiker uit aan reclame. Dat is drie keer meer dan in Europa.

Naschrift 23-06-2020 09:04 met reactie Facebook:
“We respecteren de beslissing van elk merk ten zeerste en we blijven ons inzetten om haatdragende taal van ons platform te verwijderen en toegang te bieden tot belangrijke informatie over de verkiezingen. Onze gesprekken met marketeers en burgerrechtenorganisaties gaan erover hoe we ons samen kunnen inzetten voor het goede doel”, aldys Carolyn Everson, VP Global Business Group Facebook, per e-mail.

Foto: LuxFactory (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

John

Facebook heeft een te grote omvang om overal van op de hoogte te zijn en er is maar zoveel dat je kan doen met AI. Er wordt veel gezegd en met vingertjes gewezen, maar ze zullen binnen de kortste keren weer terug zijn om te adverteren, geen twijfel over mogelijk.

anoniem - anoniem

Er zullen vast wel brands zijn in Europa met twijfels. Of het tot een boycot komt? Dit zal onderwerp van gesprek zijn met Fb komende week ongetwijfeld. Meeste bureaus zijn echter dermate afhankelijk van de advertentieinkomsten via Facebook dat ze het gedrag van Fb (en Google) voor lief nemen. Bureaus gaan echt niet adviseren om Fb te boycotten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond