Deel dit artikel
-

Nog steeds klachten over online discriminatie door geoblocking

Hoewel geoblocking al een jaar is verboden in de EU, krijgt het Europees Consumenten Centrum (ECC) in Utrecht nog steeds klachten van consumenten over deze vorm van online discriminatie. De regels zijn voor zowel ondernemers als consumenten nog altijd onduidelijk.

De klachten komen met name van consumenten die door buitenlandse websites worden geweerd, maar ook van buitenlandse consumenten die door Nederlandse ondernemers worden geweigerd. De interventie van de juristen van het ECC heeft in een aantal klachten ertoe geleid dat bedrijven hun website aanpasten en hun diensten openstelden voor alle EU-inwoners.

Zo heeft een bekend Nederlandse online veilingplatform zijn diensten opengesteld voor alle EU-inwoners nadat Bulgaarse consumenten bij het ECC klaagden over dat ze geen toegang kregen tot dit platform. Na interventie van het ECC besloot het platform de restricties voor de Bulgaren op te heffen, zodat ook zij er producten kunnen kopen en verkopen.

Ook heeft een Nederlandse scooterverhuurdienst, dankzij de tussenkomst van het ECC, andere betalingsmethoden ingevoerd. De dienst accepteert voortaan rijbewijzen uit alle Europese lidstaten ter verificatie voor het online reserveren van een scooter.

Sinds de inwerkingtreding van de Verondering geoblocking mogen webshops en websites in de EU consumenten uit het buitenland niet langer blokkeren op grond van hun nationaliteit, verblijfplaats of vestigingsplaats. Ze moeten overal in Europa vrij online kunnen winkelen, prijzen vergelijken en kiezen voor het beste aanbod.

Het centrum stelt vast dat 1 jaar na intreding van de Verordening nog veel onduidelijk is bij zowel consumenten als ondernemers over wat deze regels nu precies inhouden. Zo verwijzen ondernemers consumenten in de praktijk nog steeds automatisch naar lokale websites met hogere prijzen en weigeren om producten te verkopen aan buitenlandse consumenten. Ook maken nationale betalingssystemen het verrichten van betalingen vanuit het buitenland vaak onmogelijk, waardoor consumenten nog steeds niet altijd toegang hebben tot de beste deals.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

4 Reacties

Pien

Bijzonder dat je zelf niet eens mag weten aan wie je wel en niet verkoopt.
Want verkopen aan het buitenland brengt meer kosten en andere regelgeving met zich mee. Je mag toch wel zelf bepalen dat je alleen in Nederland wilt leveren? Er zijn toch genoeg sites waar staat dat ze niet aan NL leveren>

Sander

Pien, je mag ook zelf bepalen in welke landen je wil leveren.
Voor klanten buiten de landen waar je wil leveren dien je minimaal aan te bieden dat ze het kunnen afhalen, bijvoorbeeld bij je magazijn.
Volgens de wet ben je dan compliant. Hoe realistisch het is dat iemand uit Bulgarije naar Nederland komt rijden voor een bestelling van een paar tientjes doet er niet toe.

Pieter

Dag, weet iemand hoe het zit met accijnsgoederen? Hierbij moet je namelijk fiscaal vertegenwoordigd zijn en dat is niet mogelijk in elk land. Hierdoor kunnen webshops die alcohol verkopen niet overal leveren.

Robin

@Pieter: “Geo-blocking or other forms of geographically-based differential treatment are only possible in exceptional situations defined in the Regulation, that is, where an EU or national legal requirement obliges the trader to block access to the offered goods or services (e.g. a prohibition to sell alcohol to non-residents).”
Bron: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/faq/geo-blocking-faq

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond