Deel dit artikel
-

Dertig gebruikers hebben macht in handen bij Digg

Een groep van dertig gebruikers is verantwoordelijk voor een derde van de verhalen die op de homepage van democratische nieuwssite Digg verschijnen. Dit bevestigt het beeld dat op sociale sites een handjevol gebruikers verantwoordelijk is voor het merendeel van de bijdragen.

Webonderzoeker Dapper analyseerde meer dan 25.000 bijdragen op zes grote Amerikaanse sociale sites, waaronder Digg, Reddit en Netscape. De conclusie: een zeer kleine groep gebruikers heeft het heft in handen op sociale sites. Zo was op Netscape, dat vorig jaar herlanceerde als sociale nieuwssite met een iets algemenere insteek als Digg, één gebruiker verantwoordelijk voor 13 procent van de populairste verhalen.

Het aantal van 30 zeer invloedrijke gebruikers op Digg staat tegenover een totaal aantal van 900.000 geregistreerde gebruikers. Het concept van Digg is bekend: gebruikers bepalen welke nieuwsverhalen op de site worden getoond. Hoe populairder een verhaal hoe prominenter de positie op de site. Het aantal stemmen (diggs) en de status van stemmer (digger) en indiener zijn bepalend voor de positie van een verhaal.

In Nederland bestaan verschillende Digg-varianten. Zo bestaan de sites eKudos en Watvindenwijover al enige tijd. Gisteren lanceerde MSN officieel de site MSN Reporters en ook de Publieke Omroep lijkt een poging te doen, blijkt uit deze testsite.

Digg trekt dagelijks zo'n 1,5 miljoen gebruikers. De dertig gebruikers die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de top-Digg verhalen, hebben dan ook veel macht, schrijft The Wall Street Journal, die het onderzoek heeft laten uitvoeren. Marketeers proberen daarom een voet tussen de deur te krijgen bij top-Diggers, schrijft de krant.

Digg gaat manipulatie tegen
Tegelijkertijd proberen de makers van Digg de invloed van marketeers en andere partijen met dubieuze belangen uit te schakelen. Zo heeft Digg een waarschuwingssysteem ontwikkeld. Hoe dat systeem werkt, willen de makers niet zeggen. Daarnaast gelooft Digg in de zelfcorrigerende werking van de grote gemeenschap, zegt Jay Adelson, CEO van Digg.

Er bestaan verschillende sites die het stemproces op sites als Digg manipuleren. Zo brengt de site User/Submitter mensen die met een verhaal op Digg willen verschijnen en gebruikers (diggers) met elkaar in contact. Een ‘indiener' betaalt 20 dollar per verhaal plus een dollar voor elke stem. Gebruikers ontvangen een halve dollar per drie verhalen die zij ‘diggen'.

"Bedrijven betalen bedragen tot wel 15.000 dollar om hun content op Digg te laten verschijnen," aldus marketing bedrijf ACS.


 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond