Deel dit artikel
-

Deutsche Bank implementeert Internetstrategie het best

Vergeet de Fortune 500, Novell en de London School of Economics and Political Science (LSE) laten in een studie een heel andere ranglijst zien. Zij maten de invoering van Internetstrategieën en de omzet via het web. En wat blijkt? Hun top honderd wordt aangevoerd door Europese bedrijven, vóór de Amerikaanse.

Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven (53 procent) biedt de mogelijkheid van online bestellen op hun site. Vorig jaar bedroeg dat aantal nog 36 procent. Iets meer dan een kwart van de bedrijven biedt internationale bestellingsmogelijkheden, een stijging van acht procent.

Opvallend genoeg voert de Deutsche Bank de lijst aan, gevolgd door de Britse e-grutter Tesco en Sony . Vorig jaar moest de Duitse bank nog genoegen nemen met een zevende plaats. Walmart is op de vijfde plaats de eerste Amerikaanse onderneming. Bij de top 30 staan dertien Europese, drie Japanse en veertien Amerikaanse bedrijven.

De goede resultaten van de top 30 staan in contrast met het gebrek aan dynamische sites in de onderste regionen van de ranglijst. 28 procent van de ondernemingen worstelt met slecht en onduidelijk site-ontwerp, waardoor het aantal bezoekers terugliep. Slechts een vijfde van de onderzochte sites maakt gebruik van customer loyaltyprogramma's.

Daar staat tegenover dat tachtig procent serieus bezig is met het bestrijden van veiligheidslekken op de site. Door de grote Denial of Service-aanvallen van dit jaar zijn de grote bedrijven blijkbaar wakker geworden; vorig jaar besteedde slechts 45 procent hier aandacht aan. 85 procent bekommert zich nu om de privacy van de gebruiker, tegenover 63 procent afgelopen jaar.

Deel dit bericht

3 Reacties

Sander Maatman

Het onderzoek toont aan dat Europese grote bedrijven een grote rol spelen in de E-Commerce wereld. De suggestie wordt gewekt dat Europa wellicht helemaal niet achterloopt op de VS. Wat echter mijns insziens veel belangrijker is, is de grote impact van de startups, de New Businesses. Deze bedrijven hebben de markten "op hun kop gezet" en hebben aanleiding gegeven tot de radicale strategieën van de gevestigde multinationals. Kijkend naar de lijst met impact-volle startups moet ik constateren dat het merendeel afkomstig is uit de VS. Wellicht een nuttige nuancering op de resultaten van het onderzoek.

Jeroen Remijnse

Interessant dat de "oude bedrijven" het nu beter doen dan de "nieuwe bedrijven". Jeroen Remijnse http://www.jaysar.nl

Dick de Vries

Heeft iemand inzicht in het "waarom" van de nr.1 positie van de Deutsche Bank ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond