Deel dit artikel
-

Digitaal magazine voor 1,5 miljoen KLM-klanten

Born05 begint met een Nederlands- en een Engelstalige versie van iFly en bereidt het tweemaandelijks platform voor klantloyaliteit daarna uit met andere talen en met segmentatie naar verzamelde interesses van klanten.

Uit de databanken van KLM worden deze week 1,5 miljoen klanten geattendeerd op iFly, het nieuwe digitale tijdschrift van KLM. "Het is er nu in het Nederlands en het Engels en komt in nog een aantal talen beschikbaar. Het wordt een echt internationaal interactief platform waarmee KLM niet alleen de binding met de klanten wil opvoeren maar ook meer en meer van klanten te weten wil komen. Daar is dit een ideaal medium voor."

Dat zegt Rogier IJzermans, directeur-eigenaar van Born05, het interactieve reclamebureau in Utrecht. Het werkte ook voor Heineken, onder meer in een campagne voor KLM-klanten.

Born05 heeft bovendien haar kunnen laten zien met het digitale tijdschrift Bomvol voor Bol.com. De inhoud hiervan wordt gemaakt door Readershouse in Amsterdam. "Maar voor KLM doen wij de volledige realisatie, vanaf het ontwerp tot en met het concept, de content, redactie en de technische realisatie", aldus IJzermans.

De invulling geschiedt in nauwe samenwerking met de KLM: "KLM werkt nu aan een centrale redactiesturing. Dat betekent dat de uitingen voor verschillende media centraal gecoördineerd gaan worden en op elkaar moeten worden afgestemd; bijvoorbeeld de inhoud van Holland Herald met het nieuwe iFly."

Als voorbeeld noemt IJzermans de reportage ‘Kleurrijk India’, waarbij een door KLM gesponsord Amsterdam India Festival de voedingsbodem vormt voor reportages in de verschillende klantmedia en voor acties. Met iFly kan KLM de klanten ook een videointerview aanbieden.

En met een ‘Travel Buddy’ bij de reportage komt de tijdschriftkijker bij een concrete aanbieding voor vliegen naar bestemmingen in India, plus de informatie over de omgeving.

Toch is verkoop volgens IJzermans niet de eerste doelstelling: "Net als voor Bol bouwen we wel de mogelijkheden voor transacties in, maar verkoop staat zeker niet voorop. De bedoeling is dat het magazine inspireert en amuseert. Hoe beter het genuttigd wordt, dat wil zeggen hoe meer er wordt geklikt en gelezen, des te meer komt de KLM te weten over de klant. Dat vormt de basis voor personalisatie."

In hoeveel varianten kan iFly dan straks gaan ‘personaliseren’? Volgens de Born05-chef moeten we de term niet te letterlijk opvatten: "We kunnen geen miljoenen uitingen maken, maar wel segmenteren op interesses."

Behalve impliciet worden die ook expliciet verzameld. Zo staat er in het digitale tijdschrift een spelletje om met het verplaatsen van koffers reisinteresses aan te geven. IJzermans: "Dat is het leuke creatieve element, dat je spelenderwijs relevante informatie kunt verzamelen."

Op het omslag van het eerste nummer staat actrice Carice van Houten, met Londen op de achtergrond. Duur? "Over de kosten kan ik niets zeggen. Maar de bedoeling is dat we op de covers Nederlandse iconen presenteren met een internationale loopbaan en uitstraling. Carice past er erg goed bij, ook omdat ze veel reist en in het buitenland verblijft."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond