Deel dit artikel
-

Digitalisering drukt stempel op bedrijvenlandschap

Het Nederlandse bedrijvenlandschap is in tien jaar sterk veranderd, vooral door internet. Er zijn minder winkels, internetcafés, drukkerijen en kroegen in het straatbeeld terug te vinden dan in 2007, stelt het CBS. Daar kwamen met name webwinkels, ICT-bedrijven en managementadviesbureaus voor terug.

Het aantal winkelvestigingen is in de afgelopen tien jaar met 4,4 procent gedaald. Er zijn vooral minder winkels in dvd’s en cd’s, fotocamera’s en baby- en kinderkleding dan in 2007. Tegelijkertijd vervijfvoudigde het aantal webwinkels.

In 2016 telde Nederland 95 630 fysieke winkelvestigingen. In 2007 waren dat er nog 100 070. Veel computerwinkels en winkels in kleine elektronica zoals dvd- en cd-spelers verdwenen uit het straatbeeld. Daarvan zijn er nu 19,7 procent minder dan in 2007. Het aantal vestigingen van kledingzaken ging met 4,9 procent omlaag.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Doordat het aantal webwinkels in de afgelopen tien jaar meer dan vervijfvoudigde, groeide het totale aantal winkels toch: met 22 500 naar ongeveer 127 800. Tussen 2007 en 2016 steeg het aantal webwinkels met zo’n 27 duizend: van ruim 5 duizend in 2007 tot ruim 32 duizend in 2016.

Ook binnen de webshops zijn kledingzaken de belangrijkste categorie. Onlinekledingwinkels zijn tevens de grootste stijger. Het aantal kledingwebshops steeg sinds 2013 met 68 procent, oftewel 8 100. Ook kwamen er meer webwinkels voor onder andere boeken, tijdschriften en onlinekaarten, elektronica, voeding en vrijetijdsartikelen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond