Deel dit artikel
-

Discovery: webwinkel leidt tot nieuwe advertentiedeals

Meer omzet, nieuwe leden, een extra platform voor adverteerders, omroepen lijken allemaal een andere reden te hebben om een eigen webwinkel te openen. Voor Discovery gaat het vooral om de mogelijkheid adverteerders een extra platform aan te bieden.

Tijdens een vraaggesprek bij het Cross Media Cafe ‘Van medium tot winkel’ van Immovator, gingen Frank Weijers, Manager Business Affairs, KRO, Bert Stekelenburg, Manager Operations Marketing & Comnunicatie,VPRO en Marco Gijsen, Sales Manager Brand Partnerships bij Discovery Networks Benelux in op de reden om een eigen webwinkel te openen.

KRO noemde het winnen van nieuwe leden als belangrijkste stimulans om de winkel, die zich voornamelijk richt op mediaproducten, te openen. "We trekken ook niet-leden naar de online shop. Het is een nieuwe manier om leden te winnen voor de KRO. Natuurlijk is de omzet mooi meegenomen, maar dat is niet de belangrijkste reden", aldus Weijers.

Uitgeverij

De VPRO lijkt al wat vooruitstrevender. Naast een televisieomroep is de VPRO ook een uitgeverij. Stekelenburg: "We produceren dvd’s in huis, en verkopen dat via onze webwinkel. Als uitgever ga je ook naar buiten. Onze producten zijn ook elders te koop,  bijvoorbeeld bij Bol.com. Het is voor ons een belangrijke leefactiviteit.  De marge die overblijft wordt gebruikt voor programmering." Vorig jaar werd de helft van de producten nog verkocht vai de webwinkel van de VPRO en de resterende helft bij externe partijen.

Discovery is in December met een gameshop gestart met de release van Halo 3. Gijsen: "We zijn een commerciële omroep en verdienen geld door het merk en onze zender als platform aan adverteerders aan te bieden." De webwinkel biedt gemiddeld 750 actieve titels aan voor verschillende gamingplatforms en kent rond de 20.000 unieke bezoekers per week.

Recessieproof

Het succes van Discovery op dit gebied is volgens Gijsen te vinden in een jonge doelgroep van mannen die veel gamen. "Dat heeft geleid tot samenwerking in de gamingindustrie, die redelijke recessieproof is. Je ziet de evolutie van gamers, ze worden ouder en hebben meer geld te besteden. Dat heeft ons doen besluiten om een gameshop te openen en dit soort producten zelf te gaan verkopen."

Aan directe gameomzet verdient Discovery in Nederland 5.000 euro per maand. Gijssen: "Daarnaast kunnen we op dat platform nog meer dingen doen. We kunnen een extra leven aanbieden, een shirt, een extended edition voor de prijs van de gewone versie."

Adverteerders

Daarbij komt nog eens kijken dat de kijkers van Discovery veel gamen en weinig downloaden. "Dat is weer interessant voor onze adverteerders", aldus Gijssen.

Het gaat verder dan de eerder genoemde gameaanbiedingen, er is sprake van nieuwe advertentiemogelijkheden. Gijssen vervolgt: "We kunnen ook als extraatje korting bij de Dell-winkel aanbieden. Het is een extra platform, waarbij er een excuus is om een extra advertentie af te spelen en daar mogen wij weer een factuur voor sturen. De gamer kan bijvoorbeeld bij ons bestellen en krijgt dan de tweede pizza bij Domino gratis."

In theorie kan het zelfs zo zijn dat games voor een hogere prijs aangeboden kunnen worden dan bij een concurrerende webshop. Gijssen: "Dankzij de samenwerking met Dell kunnen wij in principe een game voor 400 euro verkopen, maar dan krijgt de koper er een laptop bij."

Distributie

Discovery kijkt ondertussen al naar nieuwe distributiemodellen. "We zijn bezig net de verkoop van downloads. Dat werkt vooral met games. In de toekomst gaat dat op een nieuw manier gedistribueerd worden. Puur alleen een databestandje voor een transactie. Ook dat zal weer extra marge gaan opleveren."

Ook bij de VPRO houdt men een schuin oog op deze ontwikkeling. Stekelenburg: "We verkopen nog geen ebooks, maar bieden wel gratis downloads aan, in lagere kwaliteit. Met deze ontwikkeling kijken we meer en meer of we ook in hogere resolutie downloads aan kunnen beiden via onze webwinkel."

De KRO is wat afwachtender. "We denken er over na, maar wij bedienen een doelgroep die er nog niet klaar voor is, we achten de tijd er nog niet rijp voor. Maar het gaat sneller dan je denkt", aldus Weijers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond