Deel dit artikel
-

Dit jaar hogere investeringen in sociale marketing

Ruim de helft van de marketeers zal in 2014 meer gaan investeren in hun marketingstrategie. Ook het budget voor dialoogmarketing kent een stijgende lijn in 2014. Waarbij 71 procent van de organisaties dit jaar vooral meer gaat investeren in sociale marketing (in vergelijking met 2013). Dit zijn enkele resultaten uit de DM Barometer Special: De marketeer in 2014.

Een positieve waarneming uit het onderzoeksrapport is volgens de samenstellers vooral dat het budget voor dialoogmarketing bij de meeste organisaties een stijgende lijn kent in 2014. Aan de marketeer is gevraagd hoe, binnen de organisatie, het verloop is van dit budget van het jaar 2012 naar 2014 toe.

Van 2012 naar 2013 kent 58 procent van de organisaties een stijging in het budget (bij twaalf procent is het budget met meer dan 25 procent gestegen). Van 2013 naar 2014 geldt dit zelfs voor 65 procent van de organisaties. Bij de andere organisaties blijft het budget voor dialoogmarketing vooral gelijk. De organisaties die een dalend budget kennen, is in deze jaren gemiddeld slechts elf procent.

Aan de marketeers is ook gevraagd in welke marketingkanalen er in 2014 meer of juist minder zal worden geïnvesteerd. 71 procent van de organisaties gaat dit jaar meer in sociale marketing investeren (in vergelijking met 2013). De kanalen mobiele marketing en e-mailmarketing volgen met respectievelijk 66 en 64 procent. Telemarketing en direct mail zijn de kanalen waar de meeste organisaties minder in gaan investeren.

In de DM Barometer zijn ook een aantal stellingen aan de marketeer voorgelegd:
•    De marketeers zijn verdeeld bij de stelling: online marketing levert meer op dan traditionele marketing. vijftig procent is het eens en vijftig procent is het oneens.
•    54 procent van de marketeers vindt niet dat sociale media de mensen meer kanalentrouw (voorkeur voor sociale media boven andere kanalen) maakt dan merkentrouw.
•    79 procent van de marketeers vindt dat we het moeten hebben over service en niet (meer) over sales.
•    Volgens 82 procent van de marketeers is direct mail nog steeds een effectief marketingkanaal.

Het onderzoeksrapport is een vervolg op eerdere edities (2010, 2011 en 2013) en is een initiatief van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.

Klik op de infographic voor groter formaat:

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond