Deel dit artikel
-

DDMA lanceert Code Social Media Marketing

De 270 leden van DDMA hebben zich tijdens de Algemene ledenvergadering unaniem gecommitteerd aan de Code Social Media Marketing. De Code maakt een begin met het reguleren van reclame- en marketingactiviteiten via social media.

De Code beoogt transparantie in social marketing te bevorderen, door te zorgen dat reclame via social marketing als zodanig herkenbaar is, zo meldt de vereniging zelf. De Code vindt zijn oorsprong in de ethische Code van de Amerikaanse Word Of Mouth Marketing Association (WOMMA) en is tot stand gekomen na brede publieke consultatie met de branche via een publiek debat en online discussieforum, de Consumentenbond en de DDMA Commissie Regelgeving.

Het doel van de Code is om zichtbaar te maken wanneer een mening of boodschap die consumenten/klanten over producten verspreiden, via social media of word-of-mouth, zijn ontstaan in het kader van marketingprogramma’s. Wanneer een bekende Nederlander bijvoorbeeld betaald twittert over product X, moet hij dat aangeven. Deze ‘gesponsorde meningen’ moeten volgens de Code zichtbaar worden gemaakt door middel van hashtags. Denk hierbij aan: vergoeding (#paid), sponsoring (#spon) of het aanbieden van gratis producten (#sample). Onder ‘reclame’ wordt in de Code zowel positieve- als negatieve berichten over producten of diensten verstaan. “De ontvanger moet de geloofwaardigheid van een mening wel kunnen beoordelen. En daarvoor is transparantie nodig over de relatie tussen zender en het merk waarover het gaat ”, aldus Willem Sodderland, initiatiefnemer van de code binnen de DDMA en voorzitter van de DDMA Commsie Social Marketing.

De Code is wordt op korte termijn ingediend bij de Stichting Reclame Code. Wanneer hij wordt aangenomen, geldt hij voor het gehele Nederlandse bedrijfsleven. Voor die tijd zal DDMA interactieve voorlichtingsbijeenkomsten organiseren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond