Dit zijn de winnaars van de Dutch Interactive Awards 2023

Vandaag zijn, tijdens een feestelijke uitreiking van de Dutch Interactive Awards in de Beurs van Berlage, de beste Nederlandse Interactieve cases bekroond. In 15 categorieën reikte presentatrice Anic van Damme zowel een Gouden als een Zilveren Award uit aan de bureaus met de beste cases van het jaar.
Ook dit jaar werden er prijzen uitgereikt aan de beste online professionals: de Dutch Interactive Professional Awards. Tijdens de uitreiking werd het publiek getrakteerd op een optreden van de jonge zanger en muzikaal talent Claude.
De Dutch Interactive Awards (DIA) zijn de prijzen voor het beste interactieve online werk van Nederlandse bureaus. De awards worden sinds 2010 jaarlijks uitgereikt. Emerce organiseert dit jaarlijks samen met Dutch Digital Agencies. Om in aanmerking te komen voor een felbegeerde award krijgen bureaus de gelegenheid om cases aan te melden. Deze cases worden door een onafhankelijke jury beoordeeld op concept, design en UX, resultaat en optimalisatie. De 74 genomineerden presenteerden op 21 april hun werk aan de vakjury’s, waarna de winnaars werden bepaald.
Sinds 2014 worden ook prijzen uitgereikt aan de beste online professionals: de Dutch Interactive Professional Awards (DIA PRO’s). Dit jaar gingen de vakprijzen voor Best in Tech naar Reza Erami van DEPT®, naar Elwin van den Hazel van Digital Natives voor Best in Design en Erwin Luijendijk van Cut the Code werd uitgeroepen tot Best Talent.
In de volgende categorieën werden Dutch Interactive Award uitgereikt aan:
ACTIVATION
Winnaar goud: 100%email – Just Eat Take Away
Just Eat Takeaway heeft een zeer complexe, arbeidsintensieve, maar succesvolle campagne ontwikkeld om de huidige bezorgers te belonen als ze bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen: werken tijdens piekuren en efficiënter werken. The Courier Mission is een game die bezorgers in 13 landen kunnen spelen en die stuurt op verschillende thresholds. Wekelijks nieuwe ranglijsten en prijzen. Hiermee creëerde Just Eat Takeaway een enorme workload voor het marketing team: de campagne vroeg om continue optimalisatie. Het bedrijf laat zien zijn doelgroep te kennen en ontwikkelde een campagne die goed bij hen aansluit. Zo werd het employer brand versterkt en de productiviteit verhoogd. Volgens de jury laat Just Eat Takeaway een heel mooi businessresultaat zien, direct gelinkt aan de kerndoelstellingen. Dat een Nederlandse partij de juiste middelen inzet en daarmee op wereldschaal zo’n mooie complexe case neerzet, dat is iets waarmee je een gouden Dutch Interactive Award verdient.
Winnaar zilver: Weekend Creative Agency – IKONS: Ode aan de hop
Bij deze case spatten de liefde en het enthousiasme voor het reclamevak eraf. Een heel mooie case met een guerilla-style kick-off waarin het team van IKONS zelf de straat op ging. Echte samenwerking tussen bureau en opdrachtgever met een groep marketingprofessionals die tijdelijk aanhaakt bij verschillende opdrachtgevers. Bij IKONS is job-hoppen een pre en daarom wilden ze prospects prikkelen om de prikkel op te zoeken. Met succes: doel was zes nieuwe collega’s in 2023. Na 22 relevante sollicitanten waarvan 11 op gesprek kwamen, staat de teller nu al op vier nieuwe collega’s. Dat is een kleine 700 euro per lead en nog geen 4.000 euro per kandidaat. Dat is geen geld, aldus de jury. Ode aan de hop is co-creatie door opdrachtgever en bureau op zijn best. IKONS wist de eigen medewerkers te enthousiasmeren en zette hen in als ambassadeurs. Daarmee is het niet alleen een succesvolle wervingsactie, maar ook een employer branding-campagne van formaat. Engagement onder bestaande medewerkers is eigenlijk net zo belangrijk. Met weinig middelen, een enorme dosis energie, en op enthousiaste en creatieve wijze behaalden deze partners een goed resultaat.
B2B
Winnaar goud: SWIS – Doosopmaat haalt lucht uit de bestelbus
De al tien jaar durende nauwe samenwerking tussen bureau en klant bewijst zich en betaalt zichzelf uit. Schaalbaarheid zit bij deze case in het DNA. Het is een krachtig teken van succes dat de prijs-bereken-tool de facto de standaard is geworden in de markt. Het heeft een frisse look en de op-maat-filosofie wordt overal doorgevoerd. Mooie resultaten die daadwerkelijk iets nuttigs bijdragen.
Winnaar zilver: Freshheads – ETD Academy versterkt elektrotechnische detailhandel
Een voorbeeld van een branchevereniging die werkelijk zinnige dingen doet en zo relevant blijft in zijn sector. Hier is een lastig veld met veel stakeholders op een goede manier bij elkaar gebracht. Indrukwekkend volume in gebruik van het platform en goede invulling van de middelen voor de leden.
BRAND
Winnaar goud: Bravoure – The world of Moco
Moco heeft zich echt verdiept in de wereld van de jonge doelgroep. Ze leiden de doelgroep vanuit die wereld naar de wereld van kunst door te laten zien waar kunst al in hun belevingswereld aanwezig is. Het is mooi hoe Moco de ruimte heeft gepakt om content te creëren die veel verder en breder gaat dan hun tentoonstellingen. Moco heeft daarmee een gedurfde stap genomen. De jonge doelgroep interesseren voor kunst is niet gemakkelijk en toch is Moco in die missie geslaagd. Met deze aanpak heeft Moco volgens de jury succesvol de stap van museum naar lifestyle-platform gemaakt.
Winnaar zilver: DEPT® – Inspiratie en entertainment voor fans van Inter
Veel websites van voetbalclubs zien er hetzelfde uit, maar de website van Inter onderscheidt zich door de doorgevoerde merkwaarden die onder andere zichtbaar zijn in het brutalistische design en de link naar de stad Milaan. De website trekt op die manier veel bezoekers van buiten de regio en maakt zelfs de jury een beetje fan van Inter. Kortom: dit is zilver met een randje goud. Het was heel moeilijk kiezen tussen de twee winnende cases. Het is iets om trots op te zijn dat een Nederlands bureau de opdracht voor Inter heeft mogen uitvoeren en dit ook nog eens zo succesvol heeft gedaan. De manier waarop met heritage is omgegaan is in deze case onderscheidend. Het concept zou volgens de jury echter nog net iets duidelijker doorgevoerd kunnen worden.
CAMPAIGN
Winnaar goud: Partout Digital & Jong & Je Wil Wat – Met de Kindertelefoon kun je over ALLES praten
In deze case springt eruit dat men toont de doelgroep goed te kennen. Er zijn herkenbare kleine momenten opgepakt en de uitvoering daarvan is goed vertaald. De momenten zijn uit het leven gegrepen, ieder kind op TikTok herkent zich erin. Daarnaast is het ook precies op het goede moment en op de juiste manier ingezet. De opzet maakt dat verschillende thema’s opgepakt kunnen worden. Al die elementen samen – het goed kennen van de doelgroepen en precies daarop toegesneden uitvoering – maken dat dit als campagne een zeer geslaagde case is.
Winnaar zilver: ACE – MissJourney / TEDxAmsterdam Women
Met deze case heeft ACE zonder budget een goede, cultureel relevante tool neergezet. Het idee is zeer sympathiek, de uitvoering is toegankelijk en het belang ligt in het hart van een relevant maatschappelijk vraagstuk van deze tijd. De ingezette PR is bovendien indrukwekkend. Kortom geweldige combinatie van budget, relevantie en uitvoering.
COMMUNITIES
Winnaar goud: DEARDAN&Friends – Woonzorg Thuis-app
Deze app en het werk van deze enorm betrokken groep mensen is nog niet klaar, maar ze hebben een degelijke basis gelegd in slechts een jaar tijd. Ze snappen hoe het werkt, de art direction klopt en de koers is de juiste. Qua design is dit echt heel goed doordacht. Dit team wist wat ze wilden realiseren en hebben dat uitgewerkt. Het is knap dat ze bewoners aan een digitaal middel helpen en daarbij alle mogelijke drempels overwinnen en mensen weten te activeren. Knap gedaan, zeker als woningorganisatie.
De jury herkent het hogere doel waar men naartoe werkt, maar ziet ook dat ze daar nog niet beland zijn. Dit project zit nog in de fase van activeren, aan de basis dus. Advies van de jury: vergeet niet goed alles door te meten richting het doel sociale impact te maken.
Winnaar zilver: Altavia Unite – 50 jaar BMW M Knockout Tournament
We kijken hier naar een campagne vóór een community, maar alle seinen staan op groen om deze groep gebruikers echt als een community te behandelen. De kans om het vluchtige van een campagne te veranderen in iets van vaste aard in het digitale domein is zeker aanwezig. Wat de jury nog wat mist in deze casus is de activatiecomponent. Nu is het meer een Instagram-campagne. Toch ziet de jury de potentie om hier volgend jaar meer mee te doen vanuit de landenorganisatie. De makers achter deze casus hebben binnen de beperkingen veel mensen aan de slag gekregen.
CONTENT
Winnaar goud: Fabrique & Q42 – Dichter bij Johannes Vermeer
Deze case blinkt in deze categorie echt uit. Er is op een innoverende manier gebruikgemaakt van technologie in een sector waarin dit niet gebruikelijk is. De case voegt ontzettend veel toe omdat het de tentoonstelling overstijgt en een blijvend karakter heeft. De grid is zo opgebouwd dat het voor iedere bezoeker ook begrijpelijk is. De manier waarop dit project je digitaal langs de werken van Vermeer voert is mooi: het neemt je er echt in mee en de scherpte van de foto’s is indrukwekkend. Het is een case die niet alleen fantastisch is uitgevoerd, maar ook veel impact heeft gehad met een gemiddelde time on site van maar liefst 12 minuten én terugkerende bezoekers.
Winnaar zilver: NOS – Beleef de belangrijkste momenten: hoogtepunten in livestreams
Deze case blinkt uit in innovatieve functionaliteit, gecombineerd met content waar de kijkers echt op zitten te wachten. Het is interessant te zien hoe de NOS zelf heeft aangestuurd op innovatie, door bij de streamingleverancier met dit plan aan te kloppen. Met deze contentcase heeft de NOS verdieping weten te creëren waar strategisch denkwerk aan ten grondslag lag. De effectiviteit is indrukwekkend: er wordt veel gebruikgemaakt van het instant terugkijken van hoogtepunten in de livestream.
CORPORATE
Winnaar goud: Freshheads – ETD Academy versterkt elektrotechnische detailhandel
Met deze tool heeft de stichting zijn bestaansrecht een enorme nieuwe impuls gegeven. De makers luisteren goed naar hun stakeholders en weten dat zelfs naar specifieke wensen en nieuwe toepassingen te vertalen. Vanuit didactisch oogpunt is het ook heel knap dat partijen hun eigen trainingen kunnen toevoegen naast hetgeen de retailers en merkfabrikanten inbrengen. Los hiervan geeft de app ook nog eens inzichten over ontwikkelingen in de branche die ze bedienen, terwijl ze voorheen over niets beschikten.
Winnaar zilver: Twentyseven – Corporate platform Royal HaskoningDHV
Hier kijkt men verder dan alleen de website en social selling en vond men ook een toepassing in recruitment. De bereikte resultaten van social selling zijn indrukwekkend. De koppelingen met LinkedIn – meer specifiek de data die daaruit zijn terug te halen en toe te passen – zouden sterker kunnen. Niettemin: goede fundamenten en er is kritisch gezocht naar hoe ze zichzelf kunnen verbeteren. Een uitstekende basis om in de toekomst op voort te bouwen.
DATA
Winnaar goud: New York Pizza – Local store marketing
Deze case is zeer compleet en biedt zowel inzicht in het concept, de werkwijze als de behaalde resultaten. Het is een zeer pragmatische aanpak, waarbij de winst ligt in zowel tijd als geld. Een belangrijke succesfactor is dat de beschikbare data en tools op een goede manier aan elkaar gekoppeld zijn, wat heeft geleid tot betere inzichten en resultaten. Een overtuigende case die kan dienen als inspiratie voor andere bedrijven die hun datagedreven vermogen willen verbeteren.
Winnaar zilver: KRO-NCRV – Ruimteschip Aarde postcodetools
Deze case is een prachtig voorbeeld van innovatieve toepassingen van data: het spreekt erg tot de verbeelding. Met name valt op dat de data toegankelijk zijn gemaakt voor een breed publiek en dat er mogelijkheden zijn voor sociale impact. Het is sterk dat dit project is gekoppeld aan andere afdelingen en initiatieven binnen de omroep. Daar ligt volgens de jury de grootste potentie.
DIGITAL FOR GOOD
Winnaar goud: Greenberry – Feelee
De mentale gezondheid van jongeren is een nijpend probleem in de Nederlandse samenleving. Feelee geeft jongeren inzicht in hun gevoelens, en legt verbanden tussen gedrag en gevoel. De jury ziet dat de wetenschappelijke onderbouwing krachtig en essentieel is, net zoals de waarborg van de verzamelde data in een stichting. Feelee pakt een nijpend probleem aan waar de Nederlandse samenleving al langere tijd mee worstelt. Depressieve gevoelens onder jongeren dalen door gebruik van de app. Het geeft jongeren meer regie over hun mentale gezondheid. De app doet dit laagdrempelig en wetenschappelijk onderbouwd. De koppeling van manuele invoer met passieve data geeft inzichten die er voorheen niet waren. En dat biedt een heel mooi vervolg voor een gesprek aan de keukentafel of met een hulpverlener uit de jeugdzorg. Kortom, de jury is bijzonder enthousiast over deze case.
Winnaar zilver: Q42 – Appt.org
Iedereen moet mee kunnen doen in de maatschappij. Hierbij spelen apps en hun toegankelijkheid een steeds grotere rol. Appt.org ondersteunt de makers achter apps met kennis en expertise hierover. Q42 presenteert hier een mooie en goed doordachte case. Het speelt handig in op de actualiteit en de behoefte uit het veld, want de wetgeving wordt steeds strenger: vanaf 2025 zijn bedrijven en overheden verplicht de digitale toegankelijkheid van hun apps netjes op orde te hebben. Maar er zit nog een enorm kennisgat bij developers en de mensen achter de ontwikkelaars. Appt.org heeft de potentie om grote impact te maken. They put their money where their mouth is: ze investeren met eigen uren en kennis, om het anderen makkelijker te maken en geven zo het goede voorbeeld. Appt.org is een mooi initiatief. Het is belangrijk en toekomstgericht. Er is nog veel werk te verzetten, maar de potentie om grote impact te maken is aanzienlijk.
DIGITALE TRANSFORMATIE
Winnaar goud: iO – Campus den Bosch – Digitalisering van de gastbeleving (Landal GreenParks)
Het is met name knap dat het al bestaande hoge serviceniveau nog verder is verbeterd door het wegwerken van pijn- en stresspunten van klanten. Door het goed in kaart brengen van de klantreis en het betrekken van klanten zelf, in combinatie met innovatieve hardwarecomponenten, zijn de efficiëntie en klanttevredenheid verbeterd.
Winnaar zilver: Bluebird Day – Kwalitaria
Deze case is een prachtig voorbeeld van een digitale transformatie in een zeer traditionele markt. Het meest opvallende aspect van deze transformatie is het zorgvuldig opschalen van verkeer naar de nieuwe website en de systematische aanpak die in alle stappen is doorgevoerd. Het bedrijf heeft zich opengesteld voor feedback van franchisenemers en heeft deze feedback ook daadwerkelijk doorgevoerd. Hierdoor is er een solide basis gelegd voor verdere groei. Opvallend is ook de incentive die is ingebouwd ten opzichte van zaken doen met Takeaway.com.
DISRUPTER
Winnaar goud: Redkiwi – HelloBus: disrupter in de wereld van touringcars
HelloBUS zet de touringcarmarkt op zijn kop door het boekingsproces terug te brengen van zo’n twee dagen naar slechts een minuut. HelloBUS is feitelijk een klassiek concept, waarbij ze optreden als agent. Maar het concept is zo ontzettend goed uitgewerkt en professioneel neergezet dat het toch opvalt: het is schaalbaar, headless, en volledig uitgerold met slechts één lanceringscampagne. Redkiwi slaagde erin een conservatieve markt volledig open te breken, zag de jury. Ze maakten de markt veel toegankelijker voor de consument en rolden een compleet concept uit, waarin ze verantwoordelijk waren voor strategie, creatie én technologie. Steeds meer bedrijven sluiten zich aan en ook de eindgebruiker is razend enthousiast. De lanceringscampagne was met 620 procent meer conversies dan voorspeld een regelrechte hit. Redkiwi moest de campagne eerst terugschroeven en daarna zelfs stilleggen. Als je opdrachtgever de aantallen niet meer aankan, is dat een mooi teken van succes, aldus de jury. Daarnaast trekt het bureau de fun en happiness uit het concept door tot in de presentatie: chapeau. HelloBUS toont met verve hoe je met een enorm idee kunt winnen.
Winnaar zilver: Cut the Code – Vacature Via lanceert designerplatform voor vacatures
Vacature Via sloeg de handen ineen met de eerste no-code agency van Nederland, Cut the Code. Samen creëerden zij ’s werelds eerste curated–jobs-platform dat volledig bestaat uit design-first keuzes en de allerlaatste no-code tooling. Dat is wat de jury enorm aanspreekt: het is disruptive in de manier van bouwen. Alles is no-code, waardoor de marketeer volledig de vrije hand krijgt. Ze maken slim gebruik van tooling. Wanneer alle tools overgaan naar AI, nemen de mogelijkheden alleen nog maar toe. De jury prijst ook de manier waarop Vacature Via het platform in de markt zette. Met slimme inzet van tooling bespaar je tijd. Zowel voor de individuele marketeer, als voor het gehele team en het proces. En dat betekent natuurlijk een kostenbesparing. Potentieel verkort je hiermee ook je time-to-market. Cut the Code geeft Vacature Via maximale flexibiliteit binnen het eigen marketingteam. Dat is waar de jury het meest enthousiast over is. Het stelt de marketeer in staat volledig onafhankelijk van IT te opereren. Zelf doorontwikkelen zonder tussenkomst van developers. Bye, bye, IT-backlogs. En dat is echt de toekomst.
E-COMMERCE
Winnaar goud: OrangeValley – Customer-centric e-commerce voor zorggebruikers
Eenvoud brengen in de complexe wereld, voor een uitdagende en over het algeheel oudere doelgroep, én dat bovendien in de ingewikkelde markt van zorgverzekeraars. Allerminst eenvoudig, maar het is gelukt een eenvoudig te gebruiken platform neer te zetten met slimme aansluitingen met alle partijen. Zo is er gemak gebracht juist op het moment dat mensen behoefte hebben aan snelle en makkelijke hulp. Kortomn: dit is een goed voorbeeld van echt een probleem oplossen.
Winnaar zilver: Bluebird Day – Kwalitaria
Dit is digitale transformatie tot op het bot. In een indrukwekkend korte doorlooptijd is een gigantisch project doorgelopen, met centrale aansturing maar doorgevoerd tot op individuele locaties. Alles bij elkaar een moderne, headless aanpak. De fragmentatie van stakeholders is daarbij goed opgelost.
FUTURE INTERFACES
Winnaar goud: arfected – Het nachtkastje
Een case met een heel erg praktische toepassing. Het is een sterk concept en brengt dat via media waar de doelgroep gevoelig voor is. Plus: doorontwikkeling is mogelijk voor andere toepassingen, zoals avatars/gaming. Bovendien is dat alles bereikt voor een zeer beperkt budget.
Winnaar zilver: Boldly-XR – De toekomst van recruitment in de metaverse
Innovatieve ontwikkeling voor de sector. Het concept biedt een slimme insteek om mensen kennis te laten maken met elkaar zonder bias of vooroordelen. Zo worden er drempels weggehaald.
SERVICE
Winnaar goud: Freshheads – Appjection klantreis: meer onterechte boetes rechtgezet
Dit is precies het goede moment om deze casus in te dienen. Het staat stevig en de makers kunnen resultaten laten zien die indruk maken op de jury. Dat er een andere partij is die hetzelfde doet in navolging hiervan moet je dan maar als een compliment beschouwen. Het is slim dat Appjection data en inzichten deelt met gebruikers, gemeentes en andere partners. Waarom is dit eigenlijk geen app? Aan de andere kant: gezien de roapmap met nieuwe diensten kan dit in een later stadium alsnog komen.
Winnaar zilver: TRES – Eén digitaal platform voor zeven Fritom-bedrijven
Deze mensen hebben iets gecreëerd dat er nog niet was en ze hebben niemand kunnen kopiëren. Iets als dit is heel ingewikkeld om daadwerkelijk te realiseren en de jury heeft respect voor de resultaten. De vraag waarom er nog accountmanagers in het offerteproces zitten is daarbij slechts een puntje van opbouwende kritiek. Als het mogelijk is om de doorlooptijd van twee dagen naar tien minuten terug te brengen, moet de tijdsduur ook naar zo goed als nul kunnen door middel van automatisering. De sector van Fritom – transport en logistiek – is misschien wel de laatste sector die digitaal gaat. Als je dan zó’n draait weet te maken, dan is dat in de sector een heel duidelijke, stevige stap voorwaarts.
TOOLS
Winnaar goud: OrangeTalent – Zo bespaar je een miljoen kilo CO2
Hier is succesvol een betere oplossing neergezet voor wat gerust een cruciale stap in de e-commerce mag worden genoemd. Het is een gedurfde keuze om zelf een algoritme te bouwen, maar die keuze betaalt zich uit. Dit is goed voor de wereld en klaar voor snelle groei.
Winnaar zilver: September – Code MBO
Dit is een relevante oplossing die goed past bij de huidige tijdgeest. MBO-studenten onderzoeken samen hun eigen kijk op de wereld en die van anderen. Het lesprogramma via een online omgeving biedt structuur en houvast. Studenten gaan op interactieve manier het gesprek met elkaar aan. Alles bij elkaar een goede oplossing voor een uitdagende doelgroep, geheel volgens het motto involve me and I will remember.
** PERSOONLIJKE PRIJZEN **
Professional Best in Design
WINNAAR: Elwin van den Hazel, Digital Natives
Elwin laat een bijzondere combinatie zien van vakmanschap en het fungeren als ambassadeur. De jury hecht veel waarde aan professionals die op deze mate kennis delen, wat aantoont hoe gedreven en trots je bent binnen je vakgebied. Elwin weet daarnaast de beta én creatieve kant bijzonder goed met elkaar te verbinden en is in staat om vanuit technologie te denken om van daaruit diep in te gaan op modulaire designsystemen met als resultaat een goed ontworpen, stevig product.
Professional Best in Tech
WINNAAR: Reza Erami, DEPT®
Reza wordt gezien als een creatieve collega met humor en een zeer open karakter en heeft zich inmiddels onmisbaar gemaakt als NodJS developer binnen DEPT®. De jury ziet Reza als een professional die écht een stap durft te zetten om het verschil te maken. Hij heeft een interessante tool ontwikkeld met een persoonlijk gedreven purpose. De manier waarop hij ook intern zijn collega’s een stap verder wil helpen is indrukwekkend.
Professional Best Talent
WINNAAR: Erwin Luijendijk, Cut the Code
Ondernemen, het verstaan van je vak én deze vernieuwen. Erwin weet goed aan te vullen waar de bredere groep naar op zoek is binnen low- en no code. Bedrijven zijn steeds vaker op zoek naar hoe talent te bewegen naar een stuk digitalisering en het toepassen van digital en design is hierin een belangrijke stroming. Dat Erwin dit op zeer jonge leeftijd uitbouwt, erin gelooft en er voor gaat is een dappere en mooie stap. Hierin laat hij ook multitalent zien: Erwin weet bredere expertises aan te spreken meer heeft ook het besef op één onderdeel echt de diepte in te kunnen. De jury ervaart dit als zeer bewonderingswaardig. Erwin laat, met zijn bureau, zien dat no code niet leidt tot middelmatige oplossing maar echt mooi werk.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Stijn Buijsrogge - Wolf Online Marketing
Iedereen die in de prijzen is gevallen, van harte gefeliciteerd!