Deel dit artikel
-

Ditgitale tv compenseert verlies analoge abonnementen

Er zijn 200.100 digitale verbindingen bijgekomen in het vierde kwartaal van 2009. Hiermee werd het verlies bij de analoge abonnementen ruimschoots gecompenseerd. In datzelfde kwartaal werden er iets meer dan 130.000 analoge aansluitingen opgezegd.

Digitale televisie is analoge televisie gepasseerd. Het aantal digitale televisieverbindingen groeide op jaarbasis met 5,2 procent tot 4.014 miljoen. Hiermee komt het marktaandeel van digitale televisie uit op 50,9 procent van de totale televisiemarkt. Het aantal analoge aansluitingen staat op 3,87 miljoen.

In totaal kwamen er in 2008 186.000 abonnees (0,9 procent) bij op de televisiemarkt in Nederland. Hiermee staat het totaal aantal aansluitingen op 7.99 miljoen. Dat blijkt uit een rapport van Telecompaper.

Kamiel Albrecht, analist bij Telecompaper, verwacht dat de markt voor digitale televisie dit jaar met vier of vijf procent zal groeien: "Dat is gebaseerd op trends uit het verleden. De groei vlakt iets af, vergeleken met de gemiddelde kwartaalgroei van 5,6 procent vorig jaar." Dit wijt hij aan de gestegen penetratie van digitale televisie en de economische crisis: "Het wordt minder, het is steeds moeilijker om mensen over te halen om digitaal te gaan kijken. Digitale televisie wordt wel steeds aantrekkelijker met de diensten, maar met de financiële crisis zullen mensen minder snel overstappen en betalen voor een decoder."

Marktleider op de digitale tv markt is Ziggo, met 1,15 miljoen abonnees, een toename van 115.000 in het vierde kwartaal van 2008. CanalDigitaal, digitale satelliettelevisie, verloor opnieuw marktaandeel doordat de groei van 2,4 procent onder die van de markt lag (5,6 procent). CanalDigitaal eindigde 2008 met 825.000 abonnees. KPN groeide in het vierder kwartaal met 10,7 procent tot 775.000 abonnees.

Van de toename in dat kwartaal kwam 40.000 voor rekening van IPTV, KPN Interactief TV. Het marktaandeel nam op kwartaalbasis met 3,9 procentpunt toe tot 19,3 procent van de markt voor digitale tv. UPC kreeg er in het vierde kwartaal netto 28.800 digitale abonnees bij, maar zag het marktaandeel dalen tot 16,2 procent. UPC had per eind 2008 649.000 digitale abonnees. Tele2 is de nummer vijf op deze markt met 190.000 abonnees ofwel 4,7%, een winst van 0,1 procentpunt op kwartaalbasis.

Deel dit bericht

1 Reacties

Lucas Vroemen

Volgens mij moeten we het vierde kwartaal van 2009 nog gaan meemaken…..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond