Deel dit artikel
-

Diversificatie Yahoo succes: 51 procent omzetstijging

De strategie van Yahoo om minder afhankelijk te zijn van banner-inkomsten lijkt een succes. De Californiërs zagen hun omzet in het vierde kwartaal van 2002 met 51 procent stijgen naar 285,8 miljoen dollar op een nettowinst van 46,2 miljoen dollar.

De inkomstenstroom van Yahoo bestaat voor een groeiend deel ook uit abonnementsgelden voor premium services. Het heeft de kwakkelende bannerinkomsten opgevangen door te werken met zaken als betaalde zoekresultaten en personeelsadvertenties. Belangrijke factor daarbij is de samenwerking met zoekmachinebedrijf Overture.

Daardoor wist Yahoo in het vierde kwartaal van 2002 zijn omzet uit advertenties te verhogen van 135,2 miljoen dollar een jaar geleden naar 177,5 miljoen dollar nu. De totale kwartaalomzet steeg 51 procent, van 188,9 miljoen dollar naar 285,8 miljoen dollar. De netto kwartaalwinst was 46,2 miljoen dollar, vergeleken met een verlies van 8,7 miljoen dollar een jaar geleden.

CEO Terry Semel toonde zich tijdens een conference call bijzonder ingenomen met de resultaten. "Die spreken voor zichzelf", zei Semel tegenover The Wall Street Journal . Yahoo voorziet door de positieve resultaten voor 2003 een EBITDA-winst van tussen de 295 en 330 miljoen dollar. Dat is een rooskleuriger verwachting dan de 250 tot 300 miljoen dollar waar eerst nog sprake van was.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond