Deel dit artikel
-

DML!: RTL experimenteert met ‘Voice cloning’

RTL experimenteert met voice cloning voor de nieuwe generatie slimme luidsprekers. Dat vertelt Tom Jessen van het mediabedrijf op Emerce Digital Marketing Live!, dat op 3 november gratis kan worden gevolgd.

Hoewel het rustig lijkt rond voice, wordt er achter de scherm hard aan gewerkt, zegt Jessen. “We zien het toch als een nieuw medium.”

Uit gebruikersonderzoeken blijkt dat de slimme luidspreker ’s ochtends vaak als radio wordt gebruikt en dan met name voor nieuws.

Om hiermee te kunnen experimenteren heeft RTL een beroep gedaan op een fonds van Google. Zo heeft RTL korte nieuwsfragmenten laten inspreken door Jan de Hoop, de presentator van het Ontbijtnieuws. Omdat het inspreken nogal bewerkelijk is, is onderzocht zijn stemfragmenten van De Hoop gebruikt voor een geautomatiseerde stem die ontwikkeld is door het Tilburgse Flow.ai.

De voorbeelden die Jessen laat horen klinken nogal robotachtig, maar dat wordt beter nadat er meer data wordt gebruikt. Ook de intonatie is nog niet goed.

Jessen is ervan overtuigd dat de slimme luidspreker de huiskamer gaat veroveren. “Miljoenen Nederlanders hebben er al een, alleen zie je een dip in het gebruik. We moeten het interessanter maken. Ik denk dat het net zo gaat als met de podcast. Dat neemt nu ook een hoge vlucht.”

Registreer je voor Digital Marketing Live op 3 november

Link: sessie Tom Jessen

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond