Deel dit artikel
-

Voice-app Donald Duck: maandelijks 100.000 gebruikers

De voice-app van Donald Duck heeft maandelijks tussen de zeventig- en honderdduizend gebruikers. Het blijkt dat jeugd makkelijk en vaker tegen hun telefoon praat dan ouderen.

Een klein jaar na de lancering blijkt de voice-app van De Donald Duck, het stripblad, een goede snaar te raken bij het publiek. Tienduizenden kinderen en ongetwijfeld ook volwassenen roepen de app regelmatig op hun telefoon of smartspeaker aan voor een spelletje of moppen.

“De Donald Duck-voice-app wordt doorontwikkeld naar een succesvol bedrijfsmodel”, licht David de Boer van DPG Media toe. “De features bestaan achter de schermen al”, en komen vermoedelijk achter een log-in. DPG’s marketingstrategie leunt zwaar op het verkrijgen en mogen gebruiken van lezers- en abonneedata.

“Bij voice is het zo dat je bij gesproken zoekopdrachten op één in de zoekresultaten moet staan. Dat moeten we goed voorbereiden.” Anders kan het gebeuren dat bijvoorbeeld een fanaccount of enthousiaste techhobbyist al het organische voicesearchverkeer opslurpt.

De manager Revenue vertelt dat het uitgeefconcern sinds vorig jaar structureler is gaan werken met de voice-interface.

“Na de lancering van Google Assistent in Nederland zag je veel eenmalige projecten. Zelf werken we nu vanuit voiceconcepten voor langere duur. Die rol je langzaam uit, je denkt na over doelgroepen en hoe en waarom men de actions zou gebruiken.”

Zijn collega Iwan Reuvekamp, verantwoordelijk voor Audio & Voice Innovation, ziet groeiend bewustzijn over het voicekanaal. Hij ziet dat smartspeakers toch overwegend als speakers worden gebruikt, om muziek te luisteren. Voor interactie met voice-apps grijpt men toch vooral naar de smartphone.

“Spraakinvoer vervangt getypte invoer in brede zin. Je ziet wel nog dat mensen geen dialoog aangaan met een apparaat. Er is geen interactie. Ze zien het meer als een commando-apparaat. Het is ook nog niet zo ver, dat machines de intentie van mensen altijd goed begrijpen.”

Foto: Tyler (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond