Deel dit artikel
-

Donald Duck-campagne “is publiciteitsstunt”

Clockwork roept in advertenties in Donald Duck en Privé lezers op om te gaan headhunten. Ze kunnen daarmee vijfduizend gulden verdienen. In de Volkskrant reageerde een professionele headhunter van KPMG Ebbinge al verontwaardigd, tot verbazing van Clockwork, dat nog steeds klant is bij KPMG Ebbinge. Reacties op "een creatieve actie" dan wel "een publiciteitsstunt".

Clockwork is een bedrijf dat oplossingen voor e-commerce biedt en bekend is van ondermeer Shop.nl en werk voor de KLM. Het bedrijf groeide het afgelopen jaar al van 20 naar 70 medewerkers, maar de honger naar nieuw personeel groeit nog steeds; volgend jaar is er plaats voor 150 medewerkers. Wat die verdubbeling volgend jaar gaat veroorzaken, daarover wil directielid Jean Paul Drabbe nog niet veel kwijt.

Het personeelstekort bij Clockwork kan dermate nijpend worden, vertelt Drabbe, "dat we volgend jaar een minder hoge omzet dan verwacht gaan behalen, als we niet snel de benodigde mensen vinden." Als middel om snel en goedkoop nieuwe mensen te vinden besloot Clockwork aan 'viral marketing' te gaan doen, een methode waarbij een boodschap via een netwerk van vrienden of familie wordt doorgegeven.

Via Donald Duck en Privé worden in advertenties lezers aangespoord om gezinsleden of andere bekenden aan een nieuwe baan te helpen. Beloning: vijfduizend gulden. Ook via het web kunnen mensen anderen opgeven als nieuwe Clockwork-medewerker. Handig, voor als je een concurrent op de werkvloer wilt wegwerken, aldus Clockwork. "Nee, daar verwachten we geen problemen mee," zegt Drabbe. "We gaan ook geen personeel bij collegabedrijven wegkapen. En mensen worden eenmalig benaderd, van spam is geen sprake."

"De campagne moet ons het imago geven van een creatief en innovatief bedrijf," zegt Drabbe. Dat er ook sprake is van een publiciteitsstunt wordt door hem ontkend. "We kunnen als klein bedrijfje niet op tegen de CMG's van deze wereld, we moeten wel andere methoden verzinnen." In de Volkskrant levert KPMG Ebbinge – dat volgens Drabbe 40 duizend gulden bemiddelingskosten berekent – ongezouten kritiek op de methode van Clockwork. Volgens de professionele headhunters zou het inschakelen van jan en alleman zijn doel ver voorbij schieten. Het leidde tot verbazing bij Clockwork. "Waarschijnlijk wist hij niet dat we klant bij hen zijn en dat ook blijven," merkt Drabbe op. "Anders had hij zich wellicht iets meer ingehouden."

Bij Young Executive Recruitment (YER) kijkt consultant Jan Ootes niet op van de campagne van Clockwork. "Ze zijn daar heel goed in het verzinnen van dergelijke, nieuwe concepten." Ootes verwijst naar opvallende marketingacties die Clockwork in het verleden voerde. "Maar het is niet meer dan een publiciteitsstunt. Als dit een serieuze manier wordt om personeel te werven kun je heel wat opleidingen gaan sluiten." Ootes wijst er ook op dat de campagne – via internet en twee tijdschriften – niet breed is opgezet. "Nee, ik denk niet dat we volgende week ook in de Donald Duck staan," zegt hij lachend.

Sandra Gits, strategy director media bij TMPW employee communication : "Ik ben wel te spreken over deze actie, het is verrassend en nog niet eerder gedaan. De advertentie verschijnt in een blad waar de concurrentie niet aanwezig is en onze ervaring is dat het laten aanbrengen van nieuwe medewerkers een goed middel is voor personeelswerving." Volgens Gits moet er wel voor gewaakt worden dat de advertentie aansluit bij het medium. "Bovendien denk ik dat het bedrijf ook moet beantwoorden aan de speelse manier waarop ze nu hun communicatie vormgeven."

Deel dit bericht

6 Reacties

Cees Klok

Als coordinator arbeidsmarktcommunicatie van de Pecoma ICT-groep kan ik mij goed vinden in de actie van Clockwork. Sterker nog, wij stonden in juni 1997 al met een soortgelijke personeelsadvertentie in de Donald Duck. Strekking: "Ben je een Whizz-Kid? Vind je het leuk om met een computer te werken? Dan kun je over een jaar of 10 bij ons aan de slag. Als je vader of moeder goed zijn met de computer, dan kunnen die direct bij ons aan het werk." De kracht van een dergelijke creatieve wervings-/publiciteitsactie is dat je mensen bereikt op een moment en een plek dat ze het niet verwachten en waar geen concurrentie ondervindt.

Dirk van Putten

Tja, wat zou ik er van zeggen.Dat het algemeen bekend is dat zowel de donald duck, (die overigens al meer banen heeft gehad dan een complete bevolking) als de Privé die er toch om bekend staat over het algemeen bezijden de waarheid te handelen.Als mijn zoon met een Donald Duck naar me toe zou komen en zou zeggen dat er op die manier gezocht zou worden naar mensen zou je denken dat het stuk verzonnen zou zijn door een vijfjarige die Donald zou willen helpen aan een baan.Het initiatief is goed, alleen de media waarin is voor mij dicutabel. Vooralsnog wens ik de mensen succes in sprookjesland.

Jeroen

Inmiddels ben ik wel heel nieuwsgierig geworden of er ook mensen bij Pecoma zijn aangenomen die gesolliciteerd hadden naar aanleiding van de advertentie in de Donald Duck? Of dat de publiciteit er omheen de rest doet. Zijn er metingen gedaan naar het effect van de campagne door Pecoma (en nu Clockwork)? En wat blijkt daar dan uit?

Micha C.A. Schopman

En toch blijft dit een goede campagne. Waarom? ….er wordt op het moment bijvoorbeeld over bericht in de Emerce. Daar heb je je marketing. Positief of negatief, je naam wordt er wel bekender mee. En waarschijnlijk is emerce niet het enige magazine. Aangezien de campagne wordt uitgelegd komt er dus ook naar voren dat Clockwork mensen zoekt, en er zelfs een beloning voor over heeft. en Bam! De mensen weten het….. Al was er geadverteerd in de boetsierkrant van nederland, dit zou reacties hebben opgeleverd van mensen. Marketing mag wel eens wat verandering met zich meebrengen, en wat strakke acties van marketeers..

Jeroen Broers

En ook al willen we het niet toegeven,deze bladen lezen we allemaal..

Koos van der Weijde

Ik feliciteer mijn collega's van Clockwork met deze creativiteit. Het is in deze markt noodzakelijk je kop boven het maaiveld uit te steken. Ik weet, niet Hollands, maar wel noodzakelijk. Het is toch te bezopen voor woorden dat de zogenaamde gevestigde orde leuke creatieve ideeën blijven afwijzen omdat het kennelijk concurrerende is met wat zij doen. HULDE!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond