Deel dit artikel
-

Dood aan het geldverslindende marketingmonster

De geluiden worden steeds luider. Dotcom-bedrijven gaan niet onderuit door een gebrek aan visie en een overschot aan moed. Niet omdat er naar bepaalde ideeën geen vraag bleek te zijn. Niet omdat investeerders hun lange-termijn visie direct bijstelden toen de angst in de markt verscheen. Nee, zij vallen ten prooi aan het afschuwelijke marketingmonster. Het monster dat miljoenen guldens verslind. Het beest dat alleen maar om meer vraagt en nooit om minder.

Serge Steijn, mede-oprichter van CAPITAL-e (‘het reclamebureau voor de nieuwe economie’) vraagt om bezinning alvorens marketinggeld uit te geven. Een waarheid als een koe, maar wie kent tegenwoordig nog het boerenleven?

Goed nieuws dus voor iedereen die zijn bedrijf nog kan redden: Stop met Marketing en je succes zal immens zijn. Zo zijn de geluiden en ze zullen de komende maanden alleen maar luider worden. Dit heeft alles te maken met het kiezen van een lange-termijn strategie op het gebied van Marketing. Deze strategie, het woord zegt het al, heeft alleen succes als deze over een lange periode wordt gevolgd.

Merken als Keulen en Aken zijn ook niet in een jaar tijd gebouwd. Het kiezen van deze strategie is direct in conflict met het investeringsmodel van de meeste internet start-ups. Die moeten namelijk om de zoveel maanden bij hun investeerders gaan vragen of ze nog wel geld krijgen om die strategie vol te houden. Desondanks hebben ze, onder druk van diezelfde investeerders een jaar geleden, minstens voor een lange-termijn pan-Europese marketingcampagne gekozen. En die keuze wreekt zich nu. Investeerders blijken de kraan massaal dicht te draaien nu het sentiment is omgeslagen. Ze pakken de calculator en kijken naar de kosten en het effect van de marketing. Daar is een mooie paradox: Als de lange-termijn strategie niet op korte termijn enorm succes heeft gehad, is het einde verhaal. Het Marketingmonster wordt onthoofd.

En weer gaat het mis. Want de afkeer van marketing zal net zo veel slachtoffers gaan eisen als de verheerlijking ervan. Marketing is een beest dat je ook kunt temmen. Je kunt beginnen met het inzetten van beperkte en slimme middelen om je doelgroep op een kosteneffici�nte wijze te bereiken. Gedurende dit proces leer je ontzettend veel en kun je de gekozen marketingstrategie op basis van de verworven kennis bijstellen en aanscherpen. Wat veel mensen plotseling lijken te vergeten: Marketing leeft immers bij de gratie van het voortschrijdend inzicht. De grote uitgaven kunnen op die manier op een verantwoordelijke manier worden genomen en veel beter worden getimed. Dit vraagt om beheersing en ervaring aan de kant van de internetondernemers. Want er zijn weinig reclamebureau die, als je hen vraagt om in een half jaar tijd tachtig miljoen uit te geven, zullen vragen om het wat rustiger aan te doen. Als beide partijen echter weten wat ze aan het doen zijn is marketing een geweldig krachtig instrument. Nu veel bedrijven er hun handen niet aan durven te branden worden de kansen om met marketing een concurrentievoordeel te behalen alleen maar groter. Nu nog investeerders vinden die dat ook begrijpen.

Angst kent geen nuance. Het is hollen of stilstaan.

Deel dit bericht

15 Reacties

Batje4

Serge, de strekking is duidelijk. Het Amazon-model blijkt voor veel dotcoms niet langer haalbaar (en betaalbaar). De marketing-bureaus neem ik dat overigens niet kwalijk. Een gezond commercieel denkend mens zegt geen nee als hij binnen een half jaar 80 miljoen kan binnenhalen (maar wel graag substantieel vooruit betalen aub). Eerst binnenhalen, en dan zien we wel weer. Zeker gezien de huidige sfeer van onbetaalde rekeningen en faillissementen.Mijn mening: een lange-termijnstrategie moet worden bevochten door de board van de dotcom. En als die geen kloten heeft en haar beleid laat bepalen door de investeerder – tja, dan verdient de board niet beter.Dat geroep door dotcoms om geld voor groei – begrijpelijk, maar toch een zwaktebod. De charme van een Amazon is dat ze een manier heeft gevonden om zelf de touwen in handen te houden, en toch kapitaal binnen te halen. Kortom: alleen geld binnenhalen als je je eigen visie en beleid daarmee niet op de grote hoop gooit. Want er kan maar 1 baas zijn.Wat mij betreft begint de nieuwe economie hiermee eindelijk tot rede te komen. Maar Serge, ik had graag wat voorbeelden gehad. Je noemt 80 miljoen in een half jaar: welk bedrijf was dat? 😉

Sonja Pruntel

Wijze woorden van mijn con-cullega Serge.Echter wil ik ingaan op een aantal aspecten, waaronder dat dotcommers niet onderuit kunnen gaan door een gebrek aan visie. Als commercieel directeur van een online strategie en marketingbureau ben ik onder meer verantwoordelijk voor onze relaties. Een juiste relatie met een klant bestaat uit 3 belangrijke aspecten; acquisitie, beheer en met name respect. Al die drie aspecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoeveel effort ik ook steek in het acquisitietraject, als ik vervolgens te weinig aandacht besteed aan het beheren van die relatie, is alle moeite (dus ook tijd en geld) die ik in het acquisitie traject heb gestopt verloren. Ditzelfde geldt ook wanneer ik een juiste acquisitie- en beheerstrategie heb gevolgd, maar ik toon vervolgens geen respect voor mijn relaties. Alle goede bedoelingen ten spijt, maar de relatie zal het elders zoeken en nimmer wederkeren.Hier ligt ook de relatie met internet. Al stopt men nog zoveel effort in het acquisitietraject, op het moment dat een site niet voldoet aan de juiste beheereigenschappen, ziet de klant (bezoeker) niet de waarde van de actie en zal derhalve niet doen wat de (be-)denker van de site voor ogen staat. Wanneer men vervolgens ook nog eens te weinig respect toont voor de bezoeker is het einde nabij. Momenteel is de trend: Advertising all over the place, want we moeten bezoekers hebben. Immers een groot aantal bezoekers staat voor succes! Sorry, maar zo werkt het niet. Eerst zal de gehele strategie, dus ook de beheer- en respecteigenschappen van een site onder de loep genomen moeten worden. Wanneer een site voldoet aan al die eigenschappen, kan begonnen worden met het acquireren van bezoekers. Hierbij ben ik het geheel eens met Serge, die zegt dat marketing een geldverslinderend monster kan zijn. Alleen moeten we niet de marketing (lees: marketingcommunicatie) de schuld geven. Marketingcommunicatie (acquisitie) kan alleen effectief en zinvol zijn, wanneer het in de juiste volgorde en doelgericht wordt ingezet.

Thomas Joosten

Goed artikel. Helemaal eens. Vorig jaar zijn door een groot aantal dot.com's marketing campagnes gelanceerd die totale realiteitszin waren ontstegen. Daarentegen zijn er ook bedrijven die het slimmer hebben aangepakt, zoals E-bay en dichter bij huis Take-it now . Zij hebben eerst een werkend model gebouwd en vervolgens, secuur met kost efficiente marketing tools marktaandeel opgebouwd. Degenen die minder goed met geld omgingen zag je op den duur op tram's rondrijden met reclame van internetbedrijven er op. Als je berekent hoeveel mensen uiteindelijk zich inschrijven en iets kopen op je website omdat ze een naam op een tram hebben gezien, dan dan kom je erachter dat 90% van het geld uit het raam gegooid is.Als je zulke marketinguitgaven vergelijkt met middelen zoals affiliate marketing of e-mail marketing waar je alleen op resultaten betaalt dan kom je erachter dat met de juiste inzet van de juiste marketing middelen, goede resultaten behaald kunnen worden en dat, zonder dat je bedrijf ten ondergaat aan het monster dat marketing heet. 

Rene Scholte

WebPositie heeft de toekomst, nu weet ik dat zeker. Banners, buttons, kleine zinnetjes, adds, tips noem maar op, het heeft allemaal maar zeer weinig effect.

G van Vliet

Beste Rene,Kun je mij uitleggen wat je verstaat onder WebPositie ? En in reactie op de opmerking "Banners, buttons, kleine zinnetjes, adds, tips noem maar op, het heeft allemaal maar zeer weinig effect" vind ik het opmerkelijk dat je iedere vorm van webvertising terzijde schuift. Op dit moment bevindt het internet als communicatie medium nog immer in de groeifase. Hoe kan iemand dan beweren dat webvertising geen effect heeft ? Er is geen ander medium waarbij je op een dergelijk gedetailleerd niveau een advertentiecampagne kan volgen. Iedereen doet zich voor als internetgoeroe cq. internetvisionair, terwijl misschien maar 1% daadwerkelijk verstand heeft van de mogelijkheden van internet. De algemene tendens op dit moment is dat wanneer er ook maar iets niet goed gaat bij zgn. 'nieuwe economie' bedrijven dit zwaar overtrokken wordt opgenomen door de diverse nieuwsaanbieders. Daarbij wordt gemakshalve vergeten dat nog steeds meer 'oude economie' bedrijven over de kop gaan dan de nieuwe economie. Hier hoor je ook niets over aangezien het niet interessant is en 'business as usual'.Begrijp me niet verkeerd maar internet is een geweldig medium dat voor ongekende mogelijkheden benut kan worden en voor een totaal nieuwe markt heeft gezorgd. Het nadeel is dat er een aantal kneuters een bedrijfje zijn gestart onder het mom van 'dat internet dat snap ik ook wel en daar kan ik flink geld mee verdienen', en juist deze kneuters leggen het loodje.Waarom? Omdat zij geen verstand van internet an sich hebben, maar al helemaal geen verstand van zaken doen. Hierin zit namelijk geen verschil tussen de 'oude- en de nieuwe economie'. Ja uiteindelijk zal het kaf van het koren gescheiden zijn en internet serieus genomen worden. Tot die tijd .. tja keep the faith!

Tomas

Briljant!!! Je moet wel geld uitgeven aan marketing, maar… niet TE veel! Oooh, Aaah, and the crowd goes wild.' Een column hoeft van mij geen wereldschokkende nieuwe inzichten te verschaffen, maar zoveel open deuren in een stukje tekst is mij een beetje teveel.

Rene Scholte

Reactie op G. van Vliet. Webpositie grijpt om zich heen. De techniek om sites op een zo hoog mogelijke plaats in zoekmachines te krijgen. Newconomy bijvoorbeeld heeft vooral bedrijven aan zich gebonden die niet met de kern van Internet bezig zijn, namelijk het gevonden worden. Het is totaal niet interessant hoe je site eruit ziet, over twee jaar misschien wel maar nu scoren vooral de sites die 'gevonden' worden. Een heel groot webdesignbureau in Amsterdam Zuidoost zit inmiddels in de financiele ellende, met een half jaar zal dat wel naar buiten komen en duikelt iedereen weer over elkaar heen.Over banners (nog een van de betere marketingtechnieken) is niemand echt te spreken, duur en weinig 'click-throughs', zelfs Bol.com onderkent het verzadigingseffect. Je hebt het op een gegeven moment wel gezien. Er wordt enorm veel gebabbeld over Internet maar toen ons bedrijf een nieuw fenomeen introduceerde geloofde niemand erin, geen financierder te vinden. Uiteindelijk hebben we toch doorgezet en inmiddels hebben we vele volgelingen. Webposition is in de VS 'hot', niet zozeer het gelijknamige software pakket wat nog wel geldt als een van de besten in zijn soort maar meer het besef en de techniek die er achter zitten.Mag je mij vertellen wat de Nederlandse vertaling van webposition zou moeten zijn en dus zeer binnenkort (Europa volgt altijd na twee jaar de VS) ook hier de bannertjes en alle andere troep zal doen vervagen. Bewijs ervan zie je al aan Google en Alta Vista. Back to basic. Portals genoeg, een krachtige zoekmachine is wat de toekomst heeft en dus ook een goede positionering daarin. Laatste vraag. Wel eens van cloaking, stealth, Phantom, ssi, shtml en scripting gehoord? Ach, visionair. Gewoon in de States neuzen en je kan in de Europese toekomstbol kijken, ongelooflijk dat we hier zo ontzettend veel 'wiel-uitvinders' hebben.

G van Vliet

Tja Rene, 'gevonden worden heeft de prioriteit boven de vormgeving van de site'.Je slaat de spijker op zijn kop; blijkbaar worden sommige sites dus niet gevonden wat dus kan liggen aan hun gebrekkige marketing-communicatie, of gebrekkige positionering.Het is wel heel simpel om te stellen dat WebPosition wel even ieder andere huidige vorm van webvertising zal doen vervagen. Sorry, maar zo zal het niet gaan lopen. Waar het namelijk op neerkomt is dat webposition de meest betalende adverteerder bovenaan de zoekresultaten zet, zonder dat daar rekening wordt gehouden met de site van de adverteerder. Denk je nu echt dat iemand zit te wachten op een adverteerder met een slecht vormgegeven niet functionele site met dan ook nog eens een slechte back-office??? Nee. Maar goed zij willen het meeste betalen dus mogen zij on top staan. Je geeft vrij duidelijk aan dat ook WebPosition behoort tot de categorie 'kneuters die internet wel snappen ..' en op niet al te lange termijn zal behoren tot de zgn. shake-out. Dan in het algemeen; inderdaad nemen click-throughs op dit moment af. Waarom? Logisch, kijk naar een jaar geleden waarbij hooguit 30 grote adverteerders continu met webvertising bezig waren, en vergelijk het met nu met ongeveer 60 continue adverteerders. De aandacht wordt meer verspreid wat resulteert in lagere c-rates. En wat zeggen click-ratio's??? Inderdaad hoeveel mensen hebben geclickt op de desbetreffende banner. Het zegt verder niets. Een aantal belangrijke zaken worden keer op keer over het hoofd gezien, namelijk de vormgeving van de banner, de aantrekkelijkheid van de banner, de bedoeling van de banner, de insteek van de advertentiecampagne, en het meest belangrijke is wel dat er maar zeer weinig partijen zijn die ook kijken naar en de indirecte click-ratio (ja die is er) en de conversie-ratio… Namelijk: wat doen de mensen dan die geclickt hebben ???? Dat kan haast niemand meten, en internet is juist, meten is weten !Voordat je, Rene, gaat beweren dat WebPosition het helemaal zal worden ga dan eerst goed na wat webvertising nu echt is.

Casper

Ik vind het buitengewoon storend dat het woord 'marketing' wordt verhaspeld met 'marketing communicatie' of 'adverteren'. Marketing is niet meer dan het bij elkaar brengen van producten en consumenten. Als dat goed werkt, maakt adverteren alleen maar mogelijk dat mensen weten dat het bestaat.Een slecht product waar voor tonnen omheen geadverteerd wordt, verkoopt inderdaad nog steeds niet. Marketing is klanten bij producten brengen, zo simpel is het. Product, prijs, plaats. promotie. Dat mijnheer Serge het falen van dotcoms aan hun 'marketing' budgetten wijdt, is bijzonder stom, helemaal hij niet eens weet wat het woord marketing betekent. Het ontkennen van het belang van een goede propositie in de eerste alinea, is zo mogelijk nog veel stommer.

Bas Horck

Ik ben het roerend met Thomas eens; onvoorstelbaar dat er zoveel open deuren in zo'n kleine column passen. Wat een visie en wat een lef om te zeggen dat je 80 miljoen in zo'n korte tijd weloverwogen moet uitgeven.Staat er nou nooit eens iemand stil bij het feit dat internet slechts een deel van een veel groter geheel is, ook (en vooral) inhoudelijk? Dat de informatie, de entertainment en de (uiteindelijk beoogde) transactie binnen de beschikbare kanalen (incl. RTV, print, internet) naadloos dienen aan te sluiten. Ja, ook een open deur, maar behalve Wehkamp heeft nog steeds niemand het begrepen. Is het verder nog nooit bij iemand opgekomen dat die overgefunde internet eilandjes ook bedrijfjes zijn? En zich als zodanig dienen te gedragen? Want briljante ideeen-spuiers zijn er genoeg. Maar echte ondernemers, die weten hoe je verantwoord een bedrijf runt, zijn er maar bar weinig. Want echte ondernemers denken maar aan één ding: resultaat. En terecht.

dennis

Blijf van marketing af! Het Parool: Zaterdag 27 januari / www. economie Dotcommers opgelet! Hoe diep u zich ook in de financiele problemen wentelt, snij niet in uw marketingbudget. Uit onderzoek van het Amerikaanse Getzler blijkt dat internetbedrijven eerder winstgevend worden als ze operationele kosten terugdringen dan wanneer ze snijden in marketingbudget. Eerder al concludeerde hetzelfde bureau dat terugdringen van de marketingkosten niet direct leidt tot winstgevendheid. Getzler houdt zich vooral bezig met saneringen bij in moeilijkheden verkerende bedrijven. Ondernemingen die, na de tehcnocrash van lente 2000, hun marketingbudget teruggedrongen, verdubbelden hun verlies in het derde kwartaal.Bedrijven die sneden in operationele kosten, bleven in dezelfde periode evenveel verlies maken. Conclusie:Marketingkosten zijn voor de resultaten van de dotcommer belangrijker dan kantoorkosten. Getzler bezocht 190 bedrijven: veertig procent daarvan reorganiseerde vorig jaar. Gemiddeld maakten de ondernemingen in het derde kwartaal van 2000 12,8 miljoen dollar verlies op een omzet van 25 miljoen dollar.

Kees de witt

Blijf van marketing af Bron: Het Parool – zaterdag 27/1/2001Volgens mij heeft Serge gelijk. In het Parool stond een stukkie wat datnog eens onderstreept.  Dotcommers opgelet! Hoe diep u zich ook in de financiële problemen wentelt,snij niet in uw marketingbudget. Uit onderzoek van het Amerikaanse Getzlerblijkt dat internetbedrijven eerder winstgevend worden als ze operationelekosten terugdringen dan wanneer ze snijden in marketingbudget. Eerder alconcludeerde hetzelfde bureau dat terugdringen van de marketingkosten nietdirect leidt tot winstgevendheid. Getzler houdt zich vooral bezig metsaneringen bij in moeilijkheden verkerende bedrijven. Ondernemingen die, nade technocrash van lente 2000 hun marketingbudget teruggedrongen,verdubbelden hun verlies in het derde kwartaal. Bedrijven die sneden inoperationele kosten bleven in dezelfde periode evenveel verlies maken.Conclusie: marketingkosten zijn voor de resultaten van de dotcommerbelangrijker dan kantoorkosten. Getzler bezocht 190 bedrijven: veertigprocent daarvan reorganiseerde vorig jaar. Gemiddeld maakten deondernemingen in het derde kwartaal van 2000 12,8 miljoen dollar verlies opeen omzet van 25 miljoen dollar. Goede colum Serge! Groet K de Witt. Amstelveen

menno smidts

een aantal mensen lijkt in het onderzoek van Getzler de rechtvaardiging voor torenhoge marketing uitgaven te zien. Immers, zo houden dotcommers de inkomsten in stand. Snijden in de operationele kosten zou meer rendement opleveren. Maar, laat je niet misleiden! De uitkomsten van het onderzoek geven aan dat bedrijven die snijden in de marketing de verliezen zien oplopen terwijl bij bedrijven die snijden in de operationele kosten de verliezen gelijk blijven. Dit is niet erg rooskleurig want je zou toch willen dat de verliezen afnemen of dat er zelfs winst wordt geboekt. De eigenlijke boodschap van het onderzoek is daarom behoorlijk zwart: het geeft aan dat veel internet bedrijven inherent verliesgevend zijn en dat hun businessmodel het simpelweg niet toelaat winst te maken. Want, zodra je de marketinguitgaven terugdraait, clicken de klanten aan je deur voorbij en drogen de inkomsten op. Als je dan bedenkt dat bij veel dotcommers de marketing kosten meer dan 50% van het totale budget opsnoepen, dan wordt het duidelijk dat het heel moeilijk wordt voor veel bedrijven winstgevend te worden. Want om dat te bereiken moeten de marketingkosten op korte termijn wel naar beneden. En dat kan dus niet zegt Getzler. 

bob

neem aub niet het woord marketing in je mond als je adverteren of webvertising of id bedoelt. Dat staat erg klungelig en haalt elke geloofwaardigheid uit het verhaal dat je vervolgens vertelt. jammer dat er maar een marketeer heeft gereageerd, en dat was degene die dit forum al eerder op de terminologie en het goede gebruik ervan wees. groetjes,Bob

Printservice Koopman & Kraaijenbrink

Adverteren tegenover webposition? Webposition tegevenover kwaliteit website? Bezoekersaantallen tegenover budget?Misschien zien wij het wel helemaal verkeerd, want wij zijn geen internet-goeroe's, maar ondertussen krijgen we wel het idee dat wij één van de weinige bedrijven zijn die op een hele DIRECTE manier geld verdienen met e-commerce. Ondanks dat wij pas 8 maanden actief zijn op internet, nul gulden financiering hebben, een niet al te geavanceerde site hebben, noppes uitgeven aan banners en reclame en gemiddeld slechts 300 bezoekers per dag trekken, hebben wij de afgelopen 3 maanden recordomzetten behaald enkel en alleen dankzij dit nieuwe medium. De clou: verkoop een écht product en hou er rekening mee dat je zaken doet met échte mensen. Back-office koppelingen garanderen niet dat je klant terug komt. Cookies geven slechts de schijn informatie te verschaffen over de doelgroep. En inderdaad, voor marketing (in welke vorm ook) moet je eerst een produkt hebben waar iemand op zit te wachten. Wij krijgen ietwat de indruk dat de 'grote' internetbedrijven vooral elkaar in stand houden: als jij iets bij mij een banner koopt, koop ik er ook één bij jou (simplistisch uitgelegd, dan). Het grootste deel lijkt gratis diensten te leveren en dit alles moet betaald worden door advertenties en info over bezoekers. Maar wie van u verkoopt iets naast hete lucht? Lieve mensen, internet is slechts een medium. Een middel dus, geen doel op zich!Wij wensen alle e-bizzez veel sterkte in deze 'zware tijden'. Met de groeten van DEprintservice.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond