Deel dit artikel
-

“Doorbraak RSS blijft uit”

De komende jaren zal het aantal bewuste gebruikers van RSS tot ongeveer 20 procent stijgen. Dit percentage zal, nadat het zijn hoogtepunt heeft bereikt, dalen als er een betere tool komt of stijgen als RSS wordt geïntegreerd in andere veelgebruikte software. Hoewel RSS de massa niet zal bereiken, zijn de gebruikers een zeer specifieke doelgroep en daarom interessant voor adverteerders. Dat zijn enkele conclusies en speculaties uit een onderzoek van Bas Roozen van de Hogeschool InHolland.

Gebruikers van RSS zijn veelal hoger opgeleide mannen, vaak werkzaam in de ICT, die de ‘tool’ voor zowel privé als zakelijke doeleinden gebruiken, blijkt uit het onderzoek. Acht op de tien gebruikers raadpleegt zijn RSS-reader minimaal een keer per dag. Het aantal gebruikers van RSS ligt momenteel volgens Roozen rond de 10 procent.

Roozen enquêteerde 568 internetgebruikers voor het onderzoek. Daarnaast interviewde hij een aantal experts, mensen met veel kennis over RSS. De enquête is gehouden onder lezers van weblog Marketingfacts, vertelt Roozen, en is daarom niet representatief voor de Nederlandse bevolking. Van de ondervraagden maakt zo’n 25 procent gebruik van RSS, flink meer dan het gemiddelde Nederlandse gebruik. Roozen studeerde met het onderzoek (RSS Sleeping Beauty) af aan de opleiding Media en Entertainment Management van de Hogeschool InHolland.

Gebruikers noemen als grootste nadelen van RSS de overvloed aan informatie en de slechte opmaak van berichten. Van de internetters die geen gebruik maken van RSS weet 85 procent niet wat RSS is. Na een minimale uitleg van de mogelijkheden van RSS bleek iets minder dan 38 procent geinteresseerd in de ´tool´. De niet-geïnteresseerden hebben veelal geen behoefte aan nieuwsupdates of halen hun nieuws uit andere bronnen, schrijft Roozen.

Volgens de door Roozen geïnterviewde experts is het succes van RSS afhankelijk van een RSS-reader die standaard onderdeel gaat uitmaken van Internet Explorer 7, die nu alleen nog in bèta beschikbaar is. Concurrent Mozilla Firefox heeft al wel een reader in de browser geïntegreerd. Roozen heeft twijfels of Internet Explorer RSS écht in de markt gaat zetten. “Het aantal gebruikers zal straks stijgen maar het is de vraag of deze het na een paar maanden laten afweten of dat ze RSS voor een lange periode gaan gebruiken.” Hij voegt daar aan toe: “Wees realistisch en kijk eens met een nuchtere blik naar de mogelijkheden van RSS. Er is een groot percentage dat geen profijt ziet in de voordelen van RSS.”

Deel dit bericht

6 Reacties

bernard

RSS wordt hier in europa vooral gezien als een communicatie tool van B to C terwijl het ingezet kan worden om search engines beter te voorzien van nieuws, affiliates te creëren, etc, allemaal toepassingen die rechtstreeks de trafiek van je site beïnvloeden. Roozen zit met zijn onderzoek jaren achterop want wie met RSS bezig is houdt zich allang niet meer bezig met de individuele lezer alleen maar heeft RSS opgenomen in zijn/haar totaal seo pakket waarbij het informeren via RSS een leuke extra is maar bijlange niet de belangrijkste toepassing.

Bas

Bernhard,RSS is goed voor je ranking in Google en een makkelijke manier om affiliates te genereren, maar ik ben bang dat je dan de bedoeling van het stuk niet goed inziet. Aan de ene kant is er namelijk een onderzoek gehouden naar het gebruik in Nederland, en aan de andere kant is onderzocht hoe de toekomst van RSS er uit gaat zien. Hierbij heb is de meeste aandacht geschonken aan de wensen en visie van de gebruikers, omdat die het toch zullen moeten consumeren. Jouw opmerking dat men zich allang niet meer bezig houdt met de individuele lezer begrijp ik daarom niet.

rxbbx

VS versus NL, leuk om te zien hoe groot het verschil is.

Duh

Het halve internet hangt inmiddels aan elkaar van RSS. Je kunt geen site bezoeken of er is wel een deel dat uit RSS samengestelde headlines van anders site bestaat (bv Emerce). RSS is everywhere, en internettters maken er direct of indirect massaal gebruik van. Dat ze zich er niet bewust van zijn en/of geen eigen RSS-reader gebruiken is iets anders.

Richard

RSS wordt pas interessant zodra je als gebruiker zelf key- of searchwords kunt invoeren, zodat je je eigen feeds kunt customizen. Natuurlijk kan dat al wel door een filter te plaatsen via apps zoals Feedreader, maar het moet eenvoudiger kunnen.

Joris

Uiteindelijk zal iedereen RSS gebruiken, alleen niet bewust, RSS is een uiterst handzame techniek die past bij het op maat bedienen van consumenten. Blijft grappig dat veel mensen zo'n belang hechten aan een specifieke techniek terwijl het echt draait om de functie ervan.  Gezien de openheid van RSS maakt het een goede kans DE informatie carrier te worden, of misschien is het dat inmiddels al. B2B is het al een breed gebrukte tool en te verwachten valt dat consumentvriendelijke versies van RSS, zoals podcasts, de consument meer en meer zullen vinden. Het sluit perfect aan bij de consument die te allen tijde wil beschikken over voor hem of haar relevante content.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond