Deel dit artikel
-

Doorklikratio in tien maanden gehalveerd

Een banner waarop wordt geklikt, begint iets bijzonders te worden. De doorklikratio van topbanners op het Nederlandse deel van het internet is binnen een jaar tijd gehalveerd. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen//NetRatings.

In oktober vorig jaar bedroeg de doorklikratio 0,53 procent, in augustus van dit jaar was deze nog slechts 0,27 procent. In juni werd een voorlopig dieptepunt gemeten van 0,25 procent.

Niet alle banners doen het overigens even slecht. Op de eerste plaats in de top-10 van banners met de hoogste klikratio in augustus staat een banner van Ricardo.nl met een doorklikratio van maar liefst 15,5 procent. Erosie gaat echter snel; op de tiende plek staat een banner van Genie met een doorklikratio van 3,1 procent.

Adverteerders lijken overigens vooralsnog niet te worden afgeschrikt door de dalende doorklikratio's. Doorklikken hoeft immers geen voorwaarde te zijn voor contact tussen merk en consument. De top-10 online adverteerders op het Nederlandse deel van het internet in augustus waren goed voor 227 miljoen impressies, 11 procent meer dan in juli. Dit werd vooral veroorzaakt door iBazar, die het aantal impressies ten opzichte van juli zag verdrievoudigen. De top 3 in augustus bestaat uit MSN, iBazar en Ilse.

Deel dit bericht

17 Reacties

Jan Gerritsen

Weer zo'n nietszeggend statistieken artikel …Eerst verkondigen, Nielsen in dit geval, dat de clickrates dalen .. daarna aangeven dat deze ratio's niet zoveel zeggen. Het lijkt wel alsof sommige mensen niet verder kijken dan hun neus lang is. De zgn. Top3 van augustus, bestaande uit MSN, iBazar en Ilse, raakt kant nog wal. Waarom ? Omdat het hier gaat om HOUSE-ADS danwel CPC deals waarvoor veel impressies geleverd moeten worden. Er is tot op heden geen enkel degelijk onderzoek, in ieder geval niet met representatieve cijfers.

Ilse Klun

De dalende clickratio heeft ook zeker te maken met de vele huisbanners die op de meeste sites te vinden zijn. Een internetter zal niet op een MSN-banner klikken als deze getoond wordt op MSN.nl. Daarbij geeft de top-10 van online adverteerders ook een vertekend beeld. Deze top 10 bestaat namelijk vooral uit adverteerders die veel huisbanners plaatsen. IlseMediasynergY

Jeroen Kramer

Interessant om te melden is dat de (en niet het) gemiddelde doorklikratio bij het affiliate netwerk van TradeDoubler ruim 2% is.Dit heeft overigens niets met ons zelf te maken, maar alles met het principe van affiliate marketing (ook onze concurrenten zullen daarom dezelfde doorklikratio's bereiken).Bij affiliate marketing wordt de affiliate namelijk alleen uitbetaald voor resultaten (pay per click, lead en/of sale). Hij zal daarom meer zijn best moeten doen (bijv. meer exposure, productlinks, textlinks).Bovendien werkt affiliate marketing net andersom.De affiliate kijkt welke programma's aansluiten bij zijn eigen doelgroep en kiest vervolgens het voor hem meest interessante programma (waar hij dus de hoogste clickratio's of conversieratio's (van click naar sale) verwacht).Bij het 'traditionele' CPM-model is het voor de website niet interessant hoeveel er op geklikt wordt, als er maar genoeg views zijn.Dankzij de actieve betrokkenheid van de affiliates, worden de resultaten dus beter. Sommige affiliates verdienen hierdoor zelfs meer dan 1 Euro per clik!Een gem. clickratio van 2% betekent in dit geval dus minimaal 20 Euro CPM. Valt dus ook reuze mee, lijkt me.Ook de merchant (degene die de advertentie aanbiedt) is tevreden, want zijn resultaten zijn ook veel beter.In de USA wordt al veel onderzoek naar affiliate marketing verricht. Kijk maar eens bij Forrester en Jupiter; je zult deze cijfers daar ook terugvinden.

Stefan Wayper

Het aantal huisbanners komt deels door een toenemend internetgebruik en deels door dalende bestedingen van adverteerders. Zorgwekkend is wel dat de knipperende huisbanners zonder enige relevantie vaak irriteren. De verschillende exploitanten zouden eens moeten denken aan content oplossingen in plaats van huisbanners en pas banners plaatsen voor adverteerders of voor een huisbanner die daadwerkelijk doorlinkt naar actuele voor de consument interessante informatie. Ik moet er niet aan denken dat de niet uitverkochte reclameblokken vol promo's zouden zitten met niet relevante informatie over de zenders!

Klaas Weima

Interessant dat er anno 2001 nog steeds in absolute termen naar de CTR wordt gekeken als effectiviteitsmaatstaf. De "Wat-Vraag" staat voorop, ten koste van de "Waarom-vraag". Waarom zijn de CTR's dalende, welke factoren dragen daartoe bij? En: is Nielsen//NetRatings wel een betrouwbare bron om deze neergaande trend te meten? Antwoorden vind ik niet in dit artikel. Ik ben het met Ilse eens, Nielsen geeft een vertekend beeld. Nielsen maakt geen onderscheid tussen banners die aansluiting vinden bij de doelgroep van de site (bijvoorbeeld de bekende, nietszeggende MP3-banner), het Umfeld, de technische eigenschappen, de boodschap, en de executie-eigenschappen van de banner. Verder maakt Emerce een goede start met de constatering dat een klik niet noodzakelijk hoeft te zijn in het contactmoment met de consument. Er bestaan een legio van andere effectiviteitscriteria, waarbij de indirect effecten van een <I>click-through</I> nog flink worden onderbelicht in de markt…

Floris Diemel

In mijn ogen is de lagere clickthrough toe te schrijven aan een aantal dingen. Ik zal dit kort toelichten. 1. Als ik kijk op deze site (Emerce dus) zie ik 13!! reclame-uitingen, waarvan 1 skyscraper, 3 fullsize banners, 1 stukje sponsored content en de rest buttons van verschillende afmetingen. Als ik per opgevraagde pagina op 1 van deze reclameuitingen zou klikken, dan haalt de site nog maar een rendement van nog geen 7,7%(Overigens is de pagina haast niet leesbaar met al die knipperende reclame, vreselijk mag ik het wel noemen denk ik zo.) Te veel reclame op één pagina dus, dat haalt de score nogal omlaag. 2. Als je kijkt naar de adverteerder, zie je vaak dat als men al een campagne van 100.000+ views neerzet, men schroomt om hier tijd in te steken. De adverteerder levert één bannertje die voor alles moet zorgen, niet alleen informeren, maar ook intigreren, interesse wekken en er voor zorgen dat de geadresseerde ook daadwerkelijk actie onderneemt. Zwaar onderschat dus, als je als adverteerder denkt dat je 'gewoon maar een bannertje' moet leveren heb je het ontzettend mis. Wat zonde van al je geld adverteerder, misschien dat een andere aanpak een beter resultaat oplevert. Wat dacht je van meer interactie met de publisher, een grotere variatie van banners, zodat de bezoekers niet telkens dezelfde zien en de bedrijfsnaam beter onthouden? Niet eens zo'n slecht idee wel? Waarom doen jullie dat dan niet, ben je als adverteerder niet meer tevreden als je beter scoort of maakt het toch allemaal niet uit? Ach ik weet het ook niet meer… 3. De bezoekers van sites worden zich bewuster van advertenties, men klikt niet meer zomaar. De adverteerder moet echt moeite doen om de bezoeker zover te krijgen te gaan klikken, in puntje 2 geef ik ook al aan dat de adverteerder te weinig tijd en moeite in reclamecampagnes steken, zodat ook hierdoor er weinig geklikt wordt. 4. Er is te weinig dekking, veel van de views op websites zijn gevuld met exchangebanners en houseads, zodat op sommige sites zelfs minder dan 10% van de beschikbare views gevuld is met een daadwerkelijk betaalde banner. Hierdoor krijgt de bezoeker veel te vaak eenzelfde banner te zien en valt de aandacht voor de advertentie ook weg, wat uiteindelijk weer zorgt voor een (je raad het al) lagere clickthrough. Dit zijn wel de hoofdpunten denk ik, de combinatie van deze punten is 'het grootste probleem', maar zelfs op sites met weinig (zeg 1) banner per pagina kan de clickthrough nog laag zijn, simpelweg omdat je te maken kunt hebben met ervaren internetters en campagnes die niet of slecht aansluiten bij de doelgroep. Zaak voor de publisher, of de vertegenwoordiger van de publisher, dat de campagnes dus wel aan gaan sluiten. 🙂

Thomas

Natuurlijk spreek ik voor eigen parochie maar het lijkt me dat ik twee conclusies kan trekken: 1) het gemiddelde clickthrough ratio in een affiliate netwerk aanzienlijk hoger is, tussen de 2 en 15% afhankelijk waar de banners geplaatst zijn. (De html e-mails doen het behoorlijk goed maar dat meet Nielsen natuurlijk niet.) Wat ook meespeelt is dat tussen de affiliates veel echte niche markten zitten met zeer specifieke content en dat het fenomeem banner uiterst breed is. Met name de informecials/advertorials met informatie doen het goed en houden de ratio's hoog. 2) huisbanners het clickthrough ratio naar beneden halen. Misschien een tip voor de huisbanner plaatsers dat ze ook eens affiliate banners plaatsen, al was het om het ctr omhoog te houden. 😉

Jan Gerritsen

Beste Floris, ik ben het roerend met je eens! Het enige punt waar ik een aanvullende opmerking bij zou willen plaatsen is je laatste mbt. de uitgever. Inderdaad zou de publisher/exploitant het beste moeten weten welke adverteerder (met specifieke campagnes) het beste aansluit op de desbetreffende site om deze de best mogelijke ROI tegen (ook in termen van click ratio's).Alleen is de uitgever/exploitant niet verantwoordelijk voor het inzetten van adverteerders. Zij bieden de mogelijkheid te communiceren met een doelgroep. Probleem is: Op dit moment zijn er zoveel self-fulfilling 'exploitanten', houders van b-sites (om het beest maar een naampje te geven) die geen notie hebben van hun doelgroep en alleen voor het geld gaan. Met als resultaat dat bijvoorbeeld een computerboer aanwezig is op een site als tuinmeubelen.pagina.nl dan weet je dat het NIET aansluit bij de doelgroep … Vind je het gek dat de effectiviteit van de banner naar beneden gaat!

Jeroen Kramer

Ik ben het eens met Floris en Klaas. Er zijn ook andere zaken dan het CTR die belangrijk zijn, zo niet belangrijker. Op zich zegt het CTR ook niet alles. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid bezoekers maar vooral ook om de kwaliteit, dus ook het leadratio en transactieratio (van click naar sale). Ook daar kan de adverteerder veel aan doen. Leid de bezoeker eerst naar een specifiek onderdeel van de site (bijv. reizen) en plaats daar de advertentie-uiting (banner, productlink, tekstlink, etc.) Je hebt dan uiteindelijk minder kliks, maar wel een veel hogere kwaliteit van die klik (wat zich dus uit in een hoger lead en/of transactieratio).

Jan Gerritsen

Beste Jeroen, met andere woorden, je ontkracht je eerste reactie (sales verhaaltje)Grappig…

stijn

Jeroen is inderdaad goed in het opstellen van doorzichtige reclameverhaaltjes. Het enige wat ik niet begrijp is dat een affiliatemarketing topspecialist als Jeroen het heeft over "het" CTR en "het" leadratio. Ik begrijp zowiezo weinig van zijn verhaal maar ik meen dat het woord "ratio" een ander lidwoord kent.

Steven Pieneman

Was de redactie weer aan het slapen… In de gegevens van Nielsen Netratings zoals die ons bereikt hebben is duidelijk te zien dat de clickthrough rate in juni helemaal niet een dieptepunt bereikt heeft. In juni ging de gemiddelde clickthrough rate juist omhoog in vergelijking met mei (0,3–>0,35)"In oktober vorig jaar bedroeg de doorklikratio 0,53 procent, in augustus van dit jaar was deze nog slechts 0,27 procent. In juni werd een voorlopig dieptepunt gemeten van 0,25 procent".{Hier; http://www.admanager.nl/redir2.htm } bij Admanager kunt u een goed beeld krijgen van de veranderingen in clickthrough rate in het afgelopen jaar. ————————————————-Naschrift redactie Op Admanager.nl staan dezelfde Nielsen-cijfers. De bron van de verwarring is een eenvoudig tikfoutje: in het stuk staat 'juni' , dit had 'juli' moeten zijn.

stijn

Pietje Pieneman moet gewoon eens ophouden met reclame maken via Emerce voor zijn eigen site. Dit is al de zoveelste keer dat ik een reactie zie van Pieneman met een verwijzing naar zijn eigen project. Trouwens: Pieneman mag zich dan wel laatdunkend (quote: was de redactie weer aan het slapen) over de Emerce redactie uitlaten, vooralsnog vult hij zijn eigen zogenaamde nieuwsrubriek vooral met artikelen van Emerce.

Terrance Rey

Zelf klik ik zelden op een banner op deze Emerce site. Maar ik zag vanavond een banner over het ontvangen van de headlines via sms. Ik klikte op de banner omdat ik nieuwsgierig was waar ik uiteindelijk terecht zou komen. En ja hoor, ik kon hier op Emerce zelf aanmelden voor het ontvangen van de headlines per sms. Maar inmiddels weten we dat het doorgeven van smsjes verstuurd via het buitenland met gemiddeld 20% geblokkeerd worden door KPN, Libertel en Dutchtone. Ik zit zelf bij KPN dus lijkt het me niet nuttig mij voor deze service aan te melden. Dus Emerce hebben jullie reeds gekozen voor een Nederlandse SMS Service Provider? Zo niet, dan zal dat ten koste van jullie conversieratio gaan. Ik zal nu wel moeten doorklikken op die door mierenlopers omringde button want ik ontvang de magazine niet meer. Twee click-throughs op één avond. Wow!

Jan Sellis

ik moet even lachen om floris, kritiek op emerce met banners, terwijl tweakers op dit moment de meest irritante reclame in tijden laat lopen! lekker slim.

Jeroen Kramer

Beste Stijn en Jan, een doorzichtig verkoopverhaal? Uiteraard! En daar schaam ik me ook niet voor.Het zijn namelijk feiten. Affiliate marketing is een zeer interessant alternatief met goede resultaten en dat wil ik graag promoten, alhoewel ik het zeker niet zalig wil verklaren. M.i. dient het 'gewone' CPM-model naast affiliate marketing te werken en niet in plaats van. Bovendien gooide ik bewust de knuppel in het hoenderhok door het eerst over de (inderdaad, niet het, maar dat is verder totaal onbelangrijk, lijkt me) CTR te hebben.Met mijn tweede argument dat wat er na de klik gebeurt in wezen nog veel belangrijker is, ontkrachtte ik weliswaar bewust het belang van de kwantiteit (dus de hoogte van de CTR), maar niet de effectiviteit van affiliate marketing, want juist met behulp van affiliate marketing kan de kwaliteit van de klik ook sterk verbeterd worden.Om dit tot in detail uit te leggen, gaat uiteraard te ver (daar is dit platform niet voor bedoeld, denk ik).Dus nogmaals, lees de vele artikelen (in de VS) die over dit nieuwe fenomeen zijn geschreven.

stijn

Jeroen, je noemt affiliate marketing een nieuw fenomeen. Ik weet niet hoe snel de ontwikkelingen in jouw branche gaan maar iets wat sinds 1995 bestaat (zie amazon) noem ik niet nieuw. En bij het woord fenomeen krijg ik toch andere associaties, dan denk ik niet aan affiliate marketing maar eerder aan huilende Maria beelden, totale zonsverduisteringen of Johan Cruyff. Dat zijn fenomenen… (oftewel unieke verschijnselen volgens Van Dale).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond