Deel dit artikel
-

DoubleClick stapt in privacygroep

Een groep van 26 online advertentiebedrijven uit de VS heeft deze week een nieuwe organisatie bekendgemaakt die privacy van de klant op internet moet waarborgen. Het veel bekritiseerde bureau DoubleClick is één van de leden van dit 'Personalization Consortium'. Nederlandse bureaus zijn niet onder de indruk.

Tijdens de Internet World-beurs in Los Angeles hebben 26 bedrijven, waaronder American Airlines, BroadVision, KPMG en 1:1 Marketing, de nieuwe organisatie aangekondigd. Doel is het ontwikkelen van een aantal strenge richtlijnen op het gebied van privacy voor websites die persoonlijke gegevens van consumenten verzamelen. Meewerkende sites zijn herkenbaar aan een speciaal zegel en moeten zich houden aan deze vastgestelde richtlijnen. Daarnaast moeten leden van het 'Personalization Consortium' instemmen met een jaarlijkse 'privacy audit' en websurfers die anoniem wensen te blijven de mogelijkheid bieden om voor 'opt-out' te kiezen.

Een bijzondere deelnemer aan het consortium is online advertentiebureau DoubleClick VS, dat momenteel in verschillende rechtzaken en een onderzoek van de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) is verwikkeld wegens het verzamelen van persoonsgegevens.

Volgens Pim Koldenhof, managing director van DoubleClick Benelux, is een Nederlands equivalent van het consortium voorlopig niet aan de orde. 'Plannen voor een Nederlands initiatief zijn er niet. Ze zijn daar ook al veel verder, terwijl de markt hier nog in de kinderschoenen staat. Zelfs binnen Europa zijn er verschillen: in Duitsland zijn nog steeds heftige discussies over het gebruik van cookies, maar hier is dat al geaccepteerd.'

Sebastiaan Moesman van online advertentiebureau AdValue ziet de oprichting van het 'Personalization Consortium' als een reclamestunt van DoubleClick. 'Zij willen nu een keer positief in het nieuws komen. Dit is geen revolutie in online privacyland.' Net als Koldenhof denkt Moesman dat Nederland te ver achterloopt voor zo'n initiatief. Hij ziet er echter wel het nut van in. 'Ik denk dat het zou helpen als er wat duidelijkheid kwam op het gebied van online privacy. Sommige bedrijven misbruiken werkelijk persoonsgegevens en zouden moeten worden gecorrigeerd, terwijl sommige particulieren weer bezorgd zijn om niets.'

De Amerikaanse plannen voor een jaarlijkse audit en 'opt-out' werken bij Moesman op de lachspieren. 'Wat ga je daarmee bereiken? Opt-out is op site-niveau lastig. Van Freeler.nl mogen mensen gratis internetten, maar daarmee geven zij wel aan dat ze persoonlijke data willen verstrekken. Zo'n audit getuigt van wantrouwen ten opzichte van elkaar.'

Momenteel werkt FAST Europe aan een aantal Europese richtlijnen voor het adverteren op internet. Hierin wordt onder andere het gebruik van permissie marketing en cookies geregeld. FAST wil deze regels uiteindelijk aanbieden aan de Europese overheid.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond