DQ&A wil standaard voor ingame advertentieresultaten

Om duidelijk te krijgen wat een game bijdraagt in de media- of marketingmix heeft DQ&A een nieuwe meetmethodiek ontwikkeld waarmee ingame campagnes vergeleken kunnen worden met online en mobiele uitingen.
Een ingame campagne moet niet separaat worden gemeten. "De adverteerder is er niet in geïnteresseerd om alleen in een game te zitten. Of enkel mobiel. Het gaat om de combinatie. Het is prettig wanneer de meetmethodiek op dezelfde wijze gebeurt", aldus Pieter Slingerland, Business Development Manager bij DQ&A.
Software die impressies meet van ingame campagnes wordt geïntegreerd in het bestaande Ad Servers van DQ&A. Slingerland: "De klant krijgt bij ons een rapport op hetzelfde niveau. Het maakt afrekening op basis van cpm makkelijk wanneer je dat kan laten zien."
Meten is weten
De ingame advertentie-uitingen worden op verschillende manieren gemeten. Aan de hand van een aantal parameters worden de impressies weergegeven. Wanneer een banner vanuit een hoek van 80 graden in beeld is voor ten minste tien seconden telt dit als een impressie. Van daaruit wordt een rapportage naar Ad Servers gestuurd.
Tijd en zichtbaarheid zijn twee van de parameters die meegenomen worden in de meting. Maar ook engagement is een belangrijke factor. "Een ingame banner van Coca-Cola levert minder engagement op dan bijvoorbeeld een Coca-Cola-automaat die in een spel is opgenomen. Daar ligt de engagement hoger, dus dan is er meteen sprake van een impressie en niet pas na tien seconden zoals bij bijvoorbeeld de banner", verduidelijkt Slingerland.
Parameters
Kleur, de interactie van de gebruiker zijn enkele andere parameters die aan moeten geven wat ingame campagne oplevert. Deze gegevens worden in Ad Servers vergeleken met de resultaten van online en mobiele campagnes.
De parameters zijn niet wetenschappelijk onderbouwd. "Je moet, net als voor het web, een standaard afspreken. Dat is nog in ontwikkeling. De markt van games staat nog in de kinderschoenen. Op basis van experimenteren hoop je ergens te komen. Het is deels nog onderzoeken", aldus Slingerland.
Standaard
De software moet inzicht geven in het aandeel van een game in de media- of marketingmix. Slingerland: "Je wilt er geen geld instoppen en niet weten wat het heeft opgeleverd. Er is behoefte aan eenduidige meetmethodieken, er moet een standaard komen in markt."
Het IAB presenteert in maart een aantal richtlijnen op hetzelfde gebied. "Met de formule uit de richtlijnen kan men de discussie aangaan waarom een investering gedaan moet worden", aldus Peter Warman, directeur van Newzoo en voorzitter van de IAB Taskforce Game Advertising. Adverteerders, uitgevers en mediabureaus hebben behoefte aan gedetailleerde cijfers over de resultaten van advergames. Deze partijen willen weten wat het oplevert wanneer er een bepaald bedrag wordt geïnvesteerd. Het IAB neemt overigens ook de factor tijd en engagement mee in de formule.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond