Deel dit artikel
-

Droomplekken.nl: op zoek naar de volgende stap in reisbloggen

Travel blogger Corno van den Berg heeft met zijn website Droomplekken.nl een groot publiek aan zich weten te binden. Zijn pagina op Facebook heeft meer dan 100.000 likes en op Twitter heeft hij 11.500 volgers. Tijd voor de volgende stap, vindt Van den Berg.

Droomplekken.nl is met 220.000 unieke bezoekers per maand de grootste reisblog van Nederland. Is er nog wel een ‘next step’?

“Zeker. De website is nu zeven jaar live en ik merk dat ik het te veel alleen maar zenden vind. Natuurlijk krijg ik veel reacties, maar het blijft toch het concept: ik ga op reis en vertel je hoe mooi het al dan niet was. Wat levert dat de reiziger op behalve ideeën en tips? Op Facebook schreven mensen vaak dat ze mijn tips op hun bucketlist gingen zetten. Dat bracht mij op het idee om gerichter te helpen bij het samenstellen van de reis.”

Corno van den BergHoe dan?

“Op de site kunnen mensen een profiel aanmaken en daar tips opslaan op hun bucketlist. Het idee is dat bezoekers niet meer door een zee aan informatie hoeven te waden, maar gewoon op Droomplekken.nl hun favoriete bestemmingen en tours bij elkaar hebben staan. Dat gaat een stap verder dan reisjournalistiek – ik wil de schakel zijn tussen de reiziger en de reisorganisatie. Niet alleen inspiratie, maar ook oriëntatie. Daarom wil ik ook advies gaan geven waar iemand het beste zijn reis kan regelen, op basis van zijn voorkeuren en bucketlist. Dat is geen commerciële propositie – het gaat er puur om dat ik mijn kennis ten dienste stel van de bezoeker. Zo onderscheid ik me van andere reisblogs.”

Je verzamelt e-mailadressen en veel data over reisvoorkeuren. Wat ga je daar mee doen?

“Ik ga het in elk geval niet verkopen, zo eigengereid ben ik wel. Nu word ik ingehuurd door een verkeersbureau of reisorganisatie om een verhaal te maken. Dat doen ze op basis van het aantal unieke bezoekers dat ik heb op mijn website. Straks heb ik inderdaad veel meer interessante gegevens over wat er op de bucketlist van de Nederlandse reiziger staat. Geaggregeerd kunnen verkeersbureaus en touroperators die data gebruiken om bijvoorbeeld campagnes op af te stemmen of hun productaanbod aan te passen. En voor mij zelf is het handig omdat ik weet welke content op prijs wordt gesteld. We gaan ook nog een slag maken in personalisatie, zodat we bezoekers op basis van gedrag en interesse aanbevelingen kunnen doen voor leuke bestemmingen.”

Wat verwacht je van dit idee?

“We zijn een week live, dus het is nog te vroeg om er echt iets over te zeggen. Er hebben inmiddels 1300 mensen een profiel aangemaakt, wat ik nu al een zeer positief resultaat vind.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond