Deel dit artikel
-

Duits e-commerce 2021 springt naar 107 miljard euro

De uitgaven aan e-commerce stegen vorig jaar in Duitsland nog sterker dan in het coronajaar 2020. Online handel komt daarmee in Nederlands grootste buurmarkt in een volgende versnelling.

Elke vijf euro die een Duits huishouden vorig jaar uitgaf aan fysieke producten, exclusief voedsel, kwam in het laatje van een webwinkel of marktplaats. De bruto handelswaarde bij online verkopers steeg met negentien procent naar 99 miljard euro. Aan digitale diensten werd acht miljard uitgegeven.

Handel in digitale diensten, zoals entreekaartjes en bijvoorbeeld reizen, daalde ietwat. Niet vreemd, want de reis-, vervoers- en evenementenmarkt heeft maar een paar maanden op volle toeren kunnen draaien.

Dat staat in de jongste jaarcijfers van de Duitse brancheorganisatie bevh, voor verkopers op afstand, van het jaar 2021.

“Niet eerder hebben mensen in Duitsland zo veel online gekocht en zich zo tevredenheid geuit. Dat geldt ook voor het kritieke vierde kwartaal. Anders dan gevreesd bleven problemen in de logistieke keten in e-commerce grotendeels uit”, aldus de rapporteur.

Veertig procent van de ondervraagde consument zegt dat ze meerdere keren per week iets bij een webwinkel of marktplaats bestellen. Voor de pandemie was dat 33 procent.

Niet verrassend werd ook vorig jaar elke tweede euro uitgegeven bij een marktplaats: 50,5 miljard euro aan handel (was: 42,1 miljard) werd geïnitieerd bij partijen als Amazon, eBay, OTTO en Zalando en Etsy. Daarvan is Amazon met afstand de grootste: drie keer groter dan nummer twee OTTO.

Foto: pandapples (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond