Deel dit artikel
-

Duitse topambtenaar: cookiebanners moeten toegankelijker

Een topambtenaar van het Duitse federale Ministerie van Justitie wil dat gebruikers in de toekomst makkelijker cookies kunnen weigeren.

Het Federale Ministerie van Justitie en Consumentenbescherming (BMJV) vindt ‘akkoord gaan met de regelgeving inzake gegevensbescherming op websites’ vaak onvriendelijk voor consumenten, met te lange teksten, te kleine lettertjes en ingewikkelde browservensters.

Het weigeren van cookie-instellingen moet net zo eenvoudig worden als toestemming geven, zegt Christian Kastrop, staatssecretaris voor consumentenbescherming, tegen de Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

Hij wil geen nieuwe wetgeving invoeren. Het ministerie voelt meer voor de oprichting van een competentiecentrum voor gedragsonderzoek, dat samen met de sector verbeteringen kan aanbrengen.

Foto Thomas Imo/BMJV

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Het blijft inderdaad hard nodig. Laatste fratsen van websitebouwers:
Dingen onder noemer “legitiem belang” scharen. Kots-term in de webindustrie van dit moment.
Daarnaast zie je opmars van tracking door derden die onder mom beveiliging als noodzakelijk en toegestaan wordt beschouwd. Google is daar lekker op in gesprongen met hun totaal nutteloze Recaptcha bescherming, waarmee ze toch door kunnen tracken. Kan de Duitse minister meteen even Recaotcha verbieden?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond