Deel dit artikel
-

Durfkapitalist: ‘veel ruimte voor concurrentie Google’

De zoekmarkt staat nog maar in de kinderschoenen en er is veel ruimte voor concurrentie voor de zwaargewichten Google, Microsoft en Yahoo. De huidige dominante spelers bedienen hun gebruiker niet met gebruiksvriendelijke zoekresultaten en internetters met specialistische zoekvragen kunnen geen kant op.

"Google en Yahoo denken dat ze niet verder kunnen innoveren met hun zoekmachines. Ze hebben de slimste mensen uit Amerika en daarbuiten in dienst en ze strijden het hardst om nog niet afgestudeerden met contracten aan zich te binden. Dat er geen ruimte voor innovatie is en niemand beter is dan zij, klinkt net als woorden uit de monden van de grote telecombedrijven enkele jaren geleden."

Mark Tluszcz, mede-oprichter van Mangrove Capital Partners, gaf afgelopen vrijdag tijdens The Next Web-conferentie in Amsterdam een veeg uit de pan richting de grote zoekbedrijven van deze tijd. Zij stellen, aldus Tluszcz, dat ze aan hun toppen zitten. De telecomindustrie riep enkele jaren geleden hetzelfde, totdat er zware concurrentie opkwam uit de hoek van kabel- en satellietbedrijven en specialistische internetbedrijven als Skype.

"We kunnen verandering verwachten op het gebied van de gebruikerservaring", aldus de investeerder die als eerste institutionele belegger miljoenen euro's investeerde in het toen nog betrekkelijk kleine Skype. "Gebruikers van zoekmachines krijgen nu lange overzichten met zoekresultaten te zien na een vraag, maar wie kijkt er nu echt verder dan de eerste 3 zoekresultaten? En waar ga je bijvoorbeeld naartoe als je op zoek bent naar een specifiek soort woning? Niet naar Google."

De Amerikaan stelt dat er ook onder de motorkap van zoekmachines nog aanzienlijke vooruitgang te boeken is. Hij verwacht met name veel van de opkomst van specialistische zoekmachines, sites die een specifiek deel van het web zeer goed in beeld kunnen brengen.

Concrete voorbeelden van gespecialiseerde zoekdiensten die kleine Google-concurrenten zouden kunnen worden, noemde de investeerder niet bij naam.

Behalve op het gebied van zoektechnologie verwacht de durfkapitalist ook vernieuwingen rondom mobiele datadiensten. "Vandaag de dag bestaan er gewoon geen goede diensten voor UMTS. Het enige waar de consument op kan rekenen is dat hij financieel genaaid wordt."

Mangrove Capital verwacht de komende 15 tot 20 jaar nog veel winst op vooral de Europese markt te kunnen realiseren. "In de VS zijn zo'n 1.000 durfkapitalisten actief. In Europa zijn hooguit 30", met enige schaal. "Daarom is Europa een interessante omgeving. En Oost-Europa in het bijzonder. Daar zitten uitstekende, hooggeschoolde en betaalbare programmeurs." Onlangs investeerde Mangrove nog in Allpeers.com, een Tsjechisch bedrijf dat software ontwikkelt om families, vrienden en bekenden via p2p-technologie persoonlijke bestanden met elkaar te laten delen.

Deel dit bericht

1 Reacties

jan

leuk betoog van Mark Tluszcz maar is het niet zo dat Google juist groot geworden is door de gebruiksvriendelijkheid? Dat de grote partijen niet verder zouden kunnen innoveren is kul, dat is wat Mark er blijkbaar van maakt. Maar goed, hij heeft het waarschijnlijk niet gedurft te investeren in Google 8 jaar geleden 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond