Deel dit artikel
-

E-commerce: 1 op 3 transacties bemoeilijkt

Een op de drie Nederlanders ondervindt nog steeds hinder bij het online bestellen van goederen of diensten via internet. Dat blijkt uit onderzoek van InSites. Elf procent van de Nederlanders ondervindt zelfs meerdere malen hinder en slaagt er niet in een transactie naar behoren af te ronden. Van de Nederlandse internetgebruikers kocht 86 procent goederen of diensten via het internet gedurende de voorbije twaalf maanden. In vergelijking met het jaar 2003 houdt dit een sterke stijging van 30 procent in.

De top drie van de belangrijkste struikelblokken bij het doen van transacties zijn: technische problemen tijdens het doen van de bestelling, het alleen kunnen betalen met creditcards en bestellingen die uiteindelijk zelfs helemaal niet geleverd worden.

“Daarnaast blijkt dat ruim één op zes Nederlandse internetgebruikers die nog nooit iets via het web aankochten, wel al bij hun eerste poging problemen ondervonden waardoor ze besloten de bestelling te staken. Het spreekt voor zich dat deze groep internetgebruikers het vertrouwen in e-commerce volledig kwijt is geraakt na een dergelijke eerste negatieve ervaring,” zegt Steven van Belleghem van InSites.

26 procent van alle online transacties gebeurt via een creditcard. Daarmee blijft dit betalingsmiddel de belangrijkste betalingsvorm op het internet. Daarnaast toont het InSites onderzoek aan dat de betalingen via een bancaire overschrijving aan populariteit winnen. 23 procent van de online betalingen gebeurt nu via een traditionele bancaire overschrijving. Verder betaalt 4 procent van de Nederlandse surfers hun online aankoop bij de levering.

“Ondanks de grote populariteit van de creditcard, blijft het belangrijk dat e-commerce sites ook alternatieve betalingsmethodes aanbieden. Voor een groot aantal surfers is het achterlaten van een creditcardnummer op een website nog steeds een belangrijke drempel voor het doen van online aankopen,” aldus Van Belleghem.

15 procent van het totaal aantal online transacties in Nederland bestaat uit de aankoop van boeken. Ook de online aanschaf van kledij en schoenen zit sterk in de lift en omvat 10 procent van het totaal aantal online transacties. De verkoop van cd’s via internet is ten opzichte van de totale online afzet het voorbije jaar verder gezakt. In 2003 bestond 13 procent van het aantal online transacties nog uit cd’s, dit jaar is dit teruggezakt naar 9 procent.

Deel dit bericht

7 Reacties

ron bel

Om te zorgen dat klanten niet weglopen dien je als retailer de drempel zo laag mogelijk te houden en zo veel mogelijk alternatieven aan te bieden. Niet alleen creditcard, niet alleen onder rembours, niet alleen way2pay, gewoon zorgen dat je klanten op de voor hen vertrouwde wijze kunnen betalen. Alles aanbieden dus. Op http://www.naamplaatjes.nl bijvoorbeeld kunnen klanten met verschillende betaalmogelijkheden uit de voeten, en wordt 90% van alle transacties succesvol afgerond. Om deze reden zijn de betaalmodules met lage instap- en implementatiekosten zoals way2pay ook een aantrekkelijke optie voor het MKB, die graag risicoloos het web op gaan en terugschrikken van de hoge maandelijkse / jaarlijkse kosten van sommige betaalmodules die zichzelf niet per definitie terugverdienen.

Bram

"Het spreekt voor zich dat deze groep internetgebruikers het vertrouwen in e-commerce volledig kwijt is geraakt na een dergelijke eerste negatieve ervaring." Nee Steven, dat spreekt niet voor zich. Want in de inleiding wordt gesteld: "Elf procent van de Nederlanders ondervindt zelfs meerdere malen hinder." Kennelijk zijn er dus ook mensen die bereid zijn meerdere pogingen te doen tot aankoop. Wie zegt dat dit alleen mensen zijn die eerst een positieve ervaring hebben opgedaan? Als het inderdaad zo voor zich zou spreken, heb je ook geen onderzoeksbureau zoals InSites nodig…

Bernard

@ron belIk heb op je site gekeken, maar helaas, – met mozilla kan ik niets bestellen.- zonder cookies kan ik niets bestellen. – met de standaard instellingen van SP2 kan ik niets bestellen.- etc. etc. Als ik mijn browserinstellingen ingrijpend wijzig (dat kun je van je klanten niet verwachten!) dan blijkt – dat je bestelformulier niet intuitief is (ik moet op miniscule >> tekens klikken) – dat je na elke stap naar de onderkant van het document moet scrollen om de wijzigingen te kunnen zien.- dat er geen totaalbedrag wordt getoond voordat ik mijn persoonsgegevens in moet voeren.- dat de betaalkosten uberhaupt nergens zichtbaar- geen afleverkosten naar duitsland? Niet mogelijk? Staat nergens!- etc. etc. Typisch voorbeeld van waarom zoveel aankopen via internet mislukken. (90% succesvol afgerond? In your wildest dreams!)

ron bel

@Bernard Ten eerste gaat het me in mijn reactie om het aanbieden van meerdere betaalmogelijkheden als oplossing voor problemen met online betalingen, zodat een gebruiker de voor hem vertrouwde/gebruikelijke wijze van betalen kan kiezen en zo min mogelijk wordt geconfronteerd met onmogelijkheid van bestellen. Dat was de kern van de boodschap. Ten tweede, en als reactie op je betoog:-Als een gebruiker weet hoe hij cookies uit kan zetten mag je verwachten dat ook voldoende kennis aanwezig is om ze weer aan te zetten. -Afleverkosten in het buitenland worden op de homepage beschreven:"Buiten Nederland betaalt u alleen de werkelijke kosten zoals TPG-post die hanteert." en is dus wel degelijk mogelijk.-De kosten staan vermeld onder ieder product, dus de stelling dat ze niet vermeld worden gaat niet op. Verder wil ik van je aannemen dat srollen inderdaad vervelend is, maar sinds de muis met het scrollwiel denk ik niet dat het mensen er van weerhoudt om tot bestellen over te gaan… Over de userinterface heb je een raak punt, namelijk dat de tekens te klein zijn. Dank hiervoor en we nemen het mee in de volgende update van de shopmodule.  En over wilde dromen: Hoeveel online winkels kan jij noemen die zichzelf 3 keer terugverdienen in het eerste jaar?

johan

Hallo Ron Bel, is wel interessant al deze drie exotische betaalmethoden, maar niet als je daar extra voor moet betalen (10 %!) uit ervaring weet ik dat wallie duur is, maar zo duur nou ook weer niet. Overigens kan ik niet vinden waar ik met de betaalmethode van mijn keuze kon betalen, credit card. Ook de nummer twee (rabobank telebankieren) kon ik niet terug vinden. zelfs nummer drie en vier (incasso, overboeking) staan niet op het lijstje.Ik geloof dat 0.001 % van alle nederlandse transacties met wallie betaald wordt, mis je niet een heleboel andere klanten?

Piet

@ Bernard Dat Shoppi winkelconcept van Bits Don't Byte is inderdaad een prima voorbeeld van hoe 't NIET moet. @ Ron Bel Het is heel mooi hoor, dat je een heleboel verschillende betaalmogelijkheden biedt. Maar dat heb je als online koper natuurlijk helemaal niets aan, als je de weg naar die betaalmogelijkheden niet eens kunt vinden. Uit je reacties op Bernard's commentaar ('je mag van een gebruiker verwachten …') maak ik op dat je de schuld voor alles wat fout gaat liever bij de online koper legt, dan bij jezelf. En ik vrees dan ook dat je je winkelconcept niet echt zal verbeteren, naar aanleiding van deze heel terechte commentaren… 

Martin de Bes

@ron Dat ligt blijkbaar niet zozeer aan je webwinkel, maar meer aan je product. Het is blijkbaar een goed product om via internet te verkopen, waar mensen de onvolkomenheden die Bernhard opsomd (hoewel wel enigzinds hatelijk..kan dat ook vriendelijker??..) voor lief nemen. Als je webwinkel ergonomischer was (met o.a. een aantal verbeteringen zoals genoemd) had je misschien wel 5 maal je winkel in het eerste jaar terugverdiend. En dat was de kern van bernhards betoog, geloof ik… :-) Martin

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond