Deel dit artikel
-

E-folders.nl wil consument en milieu dienen

E-folders.nl is begonnen met het online plaatsen van reclamefolders. Het bedrijf uit Groningen heeft inmiddels Scapino en Macintosh Retail Group (oa BelCompany) als klant. E-folders.nl stimuleert ook het terugdringen van drukwerk, het plaatst een banner voor het aanvragen van de brievenbus-stickers bij Milieudefensie.

E-folders.nl is opgezet vanuit het Groninger adviesbureau BuyWays Internet Technologie en Strategie , dat ook de sites Aanbieding.nl, Korting.nl en Gratis.nl beheert. Vanaf komende maandag worden op deze sites bezoekers geattendeerd op het bestaan van E-folders.nl.

Directeur Robert Brugman van E-folders.nl vertelt dat het idee voor de site ontstond vanuit eigen behoefte. "Iedereen heeft weleens thuis gezocht naar die folder waarin die ene aanbieding stond. Soms moet je hem dan uit de prullenmand halen." Wanneer de folders online staan "is dit gemakkelijk voor de consument".

De internetter kan op E-folder.nl ook een profiel laten aanmaken, op basis waarvan de folders van zijn voorkeur worden geselecteerd. "Gegevens die we verzamelen geven we niet aan derden", zegt Brugman. "Doel is om aan de hand van deze informatie onze site te verbeteren." In de privacy-verklaring valt verder te lezen dat mensen die een profiel laten aanmaken e-mails kunnen krijgen, zowel van E-folders.nl zelf als van partners van het bedrijf, verder worden de gegevens gebruikt voor database-onderzoek.

Concurreren met de papieren folders is niet direct het doel, zegt Brugman. "Het verhaal van kostenbesparing slaat nog niet echt aan bij de adverteerders." Slaat het online bekijken van folders aan bij consumenten, dan ontstaat wellicht de behoefte om de papieren versie buiten de deur te houden. In dat opzicht is er wel concurrentie. "Dat willen we ook stimuleren", zegt Brugman. "We plaatsen een banner op onze site waarmee mensen via Milieudefensie een sticker kunnen bestellen voor nee/ja of nee/nee."

Adverteerders betalen een vast bedrag voor het online plaatsen van de in pdf-formaat aangeleverde folder (50 euro per keer) en betalen vervolgens per keer dat iemand de folder bekijkt. "Dit bedrag varieert per adverteerder en ook met het aantal keren dat er geklikt wordt op een folder, wie vijfduizend kliks heeft is duurder uit dan iemand met honderdduizend kliks. Gemiddeld zal het op 5 eurocent per klik komen." Twee adverteerders hebben zich (met een proefperiode) al gemeld voor het online plaatsen van hun folders, het zijn schoenenwinkel Scapino en de Macintosh Retail Group , eigenaar van onder meer BelCompany, Kwantum en Piet Klerkx.

Behalve de folders van deze beide klanten staan er ook exemplaren van anderen online. "We moeten een aanbod hebben om bezoekers te trekken, zonder bezoekers zijn we anders niet interessant voor adverteerders." Het aantal keren dat mensen deze folders bekijken, alleen de voorkant is te zien, wordt als 'verkoopargument' gebruikt tegenover de adverteerder.

"Er zijn adverteerders die zeggen dat mensen op hun site de folder wel vinden. In sommige gevallen is dat ook zo, maar het is niet vanuit de consument gedacht." Maar is de concurrentie bij E-folders.nl niet de spreekwoordelijke muisklik verwijderd? "Ik kan me niet voorstellen dat om die reden een adverteerder er niet aan mee wil doen. Wanneer je een folder verspreidt valt samen met jouw folder ook die van de concurrent in de brievenbus."

Deel dit bericht

6 Reacties

Ap van Harten

Ik loop al enige tijd rond met het idee dat het toch mogelijk zou moeten zijn dat ik, als inwoner van Amersfoort, naar een landelijke site ga, waar ik na selectie de folders zou kunnen bekijken, welke normaal bij mij in de bus zouden komen.Ik en volgens mij velen met mij, ben al die folders in de brievenbus zat, maar wil ze wel graag bekijken. Bedrijven gaan hier volgens mij vanzelf aan meewerken als er na het opzetten van zo'n site een duidelijke landelijke oproep komt om die sticker op je bus te plakken! De overheid zou dit financieel moeten ondersteunen!

Bart

In navolging van de succesvolle autoriteiten op het gebied van linkverzamelingen zoals startpagina zijn er vele volgers. Echter zowel de adverteerder als ook de sitebezoeker zijn er absoluut bij gebaat dat de folder of brochure op de internetpagina te vinden is van de winkelketen. Dus niet op een tussensite met commerciele ambitie maar op een onafhankelijke linkverzameling of detaillisten keten.

Kasper Katje

Je spreekt jezelf behoorlijk tegen Bart door te stellen dat alle partijen er absoluut bij gebaat zijn dat de folder op de site van de winkelketen te vinden is en dus niet op een tussensite om vervolgens wel een 'onafhankelijke' linkverzameling te noemen.Ooit gedacht aan een gebruiksvriendelijke en/en situatie? De consument cq websurfer wenst gemak en het liefst alles overzichtelijk op 1 plaats, immers de drijvende kracht achter o.a. startpagina. Het idee van Ap is dus helemaal niet zo slecht, vreemd of vergegrepen maar juist een prima extra service richting consument.

Robert Brugman

Ap, je reactie staat onderaan een artikel over E-folders.nl. Daar kun je de folders toch bekijken? Het zijn ze nog niet allemaal, maar het worden er steeds meer!Een probleem waar we tegen aanlopen met de site (ik ben de initiatiefnemer ervan), is het verkrijgen van naamsbekendheid. Ook ik denk dat een campagne om het gebruik van een brievenbussticker te stimuleren en E-folders.nl als alternatief aan te bieden voor veel mensen een uitkomst is. Bart vindt dat de adverteerder en de sitebezoeker gebaat is bij het online staan van de folder op de eigen site. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar dat deze niet op een tussensite moeten staan daar ben ik het niet mee eens. Vergelijk het met een retailer die zijn folders in de winkel heeft liggen én deze verspreid (kijkshop, V&D). Iemand die toch al in de winkel is bekijkt daar de folder en vindt leuke aanbiedingen. Iemand die niet zo vaak in de V&D komt, maar de folder thuis leest, kan door een leuke aanbieding naar de winkel getrokken worden. In de digitale wereld is het net zo. Iemand die al vaste klant is bezoekt uit zichzelf wel de site van zijn favoriete winkel, zoals de V&D. Iemand die niet zozeer specifiek geinteresseerd is in V&D, maar op een tussensite als E-folders.nl de folder van V&D daar toevallig tegekomt, kan daardoor naar de winkel getrokken worden. Kasper heeft dus volgens mij gelijk door te stellen dat alle partijen gebaat zijn bij een onafhankelijke tussensite, waar alle reclamefolders te vinden zijn. En dát is ook de reden dat we de site gestart zijn: dé startplaats waar consumenten op hun gemak door de reclamefolders kunnen bladeren op een gebruikersvriendelijke manier. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Richard Boogert

Wat een goed initiatief. Echt een simpel idee dat gewoon moet slagen. Hopelijk wordt het breed opgepakt.Succes ermee. Richard BoogertNorthcom ICT

Robert Brugman

We doen ons best! Maar de reacties van consumenten zijn heel positief.Ook doordat sinds kort ook echt door de folders gebladerd kan worden.De techniek die we hiervoor gebruiken is die van Turnpages (www.turnpages.nl).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond