Deel dit artikel
-

E-tailer Overstock maakt zich op voor beursgang

Na de succesvolle beursgang van PayPayl maakt een volgend internetbedrijf zijn opwachting op de beursvloer. Het Amerikaanse Overstock.com, gespecialiseerd in het verkopen van overtollige voorraden, hoopt met een beursgang 36,8 miljoen dollar nieuw kapitaal aan te trekken.

De beursgang van PayPal betekende voor het eerst sinds lange tijd dat er weer een internetbedrijf een beursgang maakte. Het wist 70,2 miljoen dollar nieuw kapitaal te verwerven. De koers van het aandeel ontwikkelt zich goed, sinds de beursgang is de koers met ongeveer dertig procent gestegen.

Overstock.com is een online variant van een factory-outlet, het richt zich op het verkopen van voorraden die retailers zelf niet meer kwijt raken. Tegen fikse kortingen kunnen internetters er ondermeer terecht voor sportartikelen, juwelen, mode, boeken en electronische apparatuur.

Tegenover de SEC, de toezichthouder op de Amerikaanse beurs, meldde Overstock.com dat het vorig jaar een omzet had van veertig miljoen dollar en daarbij een nettoverlies leed van 13,8 miljoen dollar. In december maakte het bedrijf echter winst en voor dit jaar verwacht Overstock.com ook winstgevend te zijn.

Begin vorig jaar had Overstock.com nog een samenwerkingsovereenkomst met Amazon.com, maar in november werd deze <a href="
http://www.ecommercetimes.com/perl/story/14860.html” target=”_blank” class=”news-text”>verbroken . Overstock.com kondigde toen aan ook boeken te gaan leveren, en dit onder de prijs van Amazon te gaan doen. Amazon heeft nog wel een belang van 7,6 procent in Overstock.com.

Deel dit bericht

1 Reacties

mark

Overstock.com is een goed bedrijf en zal daarom een succesvolle beursgang hebben. Bij overstock.com heeft men precies de snaar geraakt die internet een goed medium maakt voor hen. eindelijk heeft internet een meerwaarde, namelijk door minder te kosten. Nog steeds zijn er teveel bedrijven die producten via internet leveren, maar dat tegen dezelfde of zelfs een hogere prijs doen dan in de winkel. Dan is internet geen interessante plek om je aankopen te doen, want waarom kopen op een plek waar je je producten ongezien moet kopen, je leveringskosten moet betalen, via een (dubieuze) weg je vertrouwelijke gegevens moet prijs geven, wachten totdat iemand aanbelt om de spullen af te leveren. En alsof dat nog niet genoeg is, moet je ook nog vaak vooruit betalen. Door hoge kortingen te geven op producten zijn mensen bereid om dit allemaal te doen in plaats van het gemak even naar een winkel te gaan en direct het in je handen te hebben. Wat internetwinkels als makke hebben, is dat je in een fysieke winkel vaak kunt uitvinden hoe graag men bereid is om geld uit te geven. In een fysieke winkel kun je dan werken naar een uitgave. Op internet zie je en weet je dat niet en moet je de mensen maar overhalen met andere zaken. En dan is gratis levering niet voldoende, immers dat heb je bij de fysieke winkel ook en daar kun je ook makkelijker naar teruggaan wanner er zich onverhoopt een probleem voordoet. IN Nederland ken ik maar een paar internetwinkels die goed inspelen op prijs. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Miep Kniep, internetshop.nl. Dat zijn zelfs winkels die niets zelf hebben, maar alleen maar als intermediair fungeren. Daarnaast bewegen zij hoofdzakelijk in het segment van goederen die duurder zijn en die je (vaak) niet eens zelf kunt meenemen door hun volume en/of gewicht. Uiteindelijk zullen deze winkels het redden. Een andere reden waarom internetwinkelen aanslaat in de VS en in veel mindere mate in Nederland is de afstand tot een winkel. In Nederland is op korte afstand voor iedereen wel een platenzaak, boekenwinkel en een wit- en bruingoedleverancier. In de VS moetje hiervoor soms een lange tijd rijden. Dan is het interessant om bij amazon, overstock.com of wie dan ook te kopen, want zij zorgen ervoor dat de koerier het voor de deur aflevert. Dan bespaart het je geld en tijd, maar in Nederland is alles om de hoek en daar is het net zo goedkoop als op internet en je hebt het onmiddellijk in je hand. De keuze is dan snel gemaakt. In deze reactie heb ik bewust leveranciers van diensten vermeden, want dat is een heel ander geval. Daar gaan andere redenen voor keuzes op.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond