Deel dit artikel
-

“E-tailers duurder dan retailers”

E-tailers zijn duurder bij het aanbieden van hun producten dan retailers met een online filiaal. Dat zegt Goldfish een Engelse creditcardmaatschappij die deze conclusie baseert op het vergelijken van de prijzen van beide groepen. Volgens Goldfish bedraagt het verschil gemiddeld 12,7 procent.

Goldfish is onderdeel van Centrica , een bedrijf dat nogal brede services verstrekt, zoals gas (via British Gas), verzekeringen en ook creditcards. Op de site van Goldfish is een prijsvergelijker aangebracht. Goldfish kwam op het idee om de gegevens van e-tailers en traditionele retailers met een webwinkel eens te gaan vergelijken.

De 'index' die Goldfish heeft opgesteld na de vergelijking ? het bedrijf spreekt al over een e-tail price index ? gaat uit van een vergelijking van 1300 producten over 150 verschillende online shops.

"Traditionele retailers die aan verkoop via internet doen zijn gemiddeld 12,7 procent goedkoper dan e-tailers ," aldus een woordvoerder van Goldfish tegen de BBC . Volgens de woordvoerder liepen de prijsverschillen op tot 40 procent.

Een snelle inventarisatie via ElCheapo.nl, Consumerdesk.nl en Vergelijk.nl geeft aan dat in Nederland die verschillen minder sterk lijken te zijn. In de leverancierslijsten duiken met name e-tailers op, waardoor van een echte vergelijking moeilijk sprake kan zijn. Prijzen van boeken liggen vast, vanwege prijsafspraken door de boekenbranche, op cd's kan iets meer geconcurreerd worden, maar levertijden spelen daarin ook mee. Voor andere goederen blijkt de stelling van Goldfish niet altijd haalbaar, hoewel gezegd moet worden dat de vergelijking retailer en e-tailer vaak nogal mank gaat vanwege het grotere aantal van de laatste groep.

De Consumentenbond reageert geïnteresseerd op het onderzoek van Goldfish. Volgens een woordvoerder is er momenteel niet dergelijk onderzoek bij de bond beschikbaar. "We werken aan een eigen onderzoek 'Kopen op internet' dat eind november gaat verschijnen. "

Deel dit bericht

4 Reacties

Pim Hutjens

Feit is volgens mij dat de veelbelovende dotcommers niet waarmaken wat van hen verwacht werd. Deze internetbedrijven hebben tijdenlang geschermd met de voordelen die zij bieden: personalisatie, prijstransparantie, lagere prijzen door lagere kosten, snellere leveringen etc. Persoonlijk vind ik de uitwerking van deze voordelen ronduit slecht. De communicatie is niet beter dan met traditionele bedrijven, de prijzen – zo blijkt uit het artikel – liggen zelfs hoger, de markt is – op wat prijsvergelijkers na die slechts een deel van de markt in kaart brengen – er zeker niet transparanter op geworden en personalisatie is nog in zijn embryonale fase. Conclusie: shoppen op internet doe ik gewoon – lekker vertrouwd – bij Bruna, Dixons en FreeRecordShop. 

Bart

Ergens is dit ook wel logisch. De e-tailers hebben nog lang niet hun logistieke stroom geoptimaliseerd. Aan het logistieke proces voor de "gewone" retailer is jaren van optimalisatie en aanpassingen voorafgegaan. Om nu vanuit de bestaande winkel een internetbestelling te pikken is een relatieve kleine toevoeging aan de dagelijkse handeling en kan zelfs in de "stille uren" gedaan worden.De situatie voor e-tailers is een compleet andere als die van de retailer. Immers het versturen van meerde pakketten (bulk) is nog altijd stukken goedkoper als het verzenden van een of weinig pakkejes. De vraag is of deze stijging van de kosten opweegt tegen de besparing van het niet hebben van een winkel. Daarnaast houden veel e-tailers zich uberhaupt nog te weinig bezig met het logistieke aspect van hun onderneming. Het is ook maar de vraag of een e-tailer gewoonlijk (dus zonder acties) een goedkoper produkt kan leveren als hij een thuisservice aanbiedt.

Micha C.A. Schopman

Ik denk dat deze resultaten ook worden veroorzaakt door het niet juist of onvolledig automatiseren van "e-processen". Dit zal dan resulteren in meer werknemers die het niet geautomatiseerde werk moeten overnemen. Als er bij de e-tailers een goede infrastructuur wordt opgebouwd, en zoveel mogelijk werk geautomatiseerd wordt, dan zal dit resulteren in goedkopere producten omdat er minder kosten zullen zijn, en dus minder hogere marges gevraagd hoeven te worden.

Joep Egmond(ex URmusic)

Wat een onzin, vooral de reacties ! Als er een artikel wordt geplaatst met een nieuwe invalshoek, holt iedereen weer direkt achter deze nieuwe stelling aan, typisch Hollands !Zo ontstaan elke keer weer nieuwe stellingen in de nieuwe economie !Waar dit onderzoek op gebaseerd is weet nog niemand en nu al ontstaat weer een negatief sentiment extra.Als produkten op Internet duurder zouden zijn, waarom zouden dan zoveel consumenten nu al via dit prachtige medium hun boodschappen doen ?De kruidenier op de hoek is ook duurder dan de Aldi; je moet op Internet natuurlijk ook even kijken WAAR je koopt! Natuurlijk zul je wel eens een duurder produkt op het Web tegenkomen dan een winkel, maar ga me nu niet vertellen dat alle stellingen van de afgelopen drie jaar nu ineens niet meer kloppen, dat kun je onze Goeroes niet aandoen ! Business to Consumer is nu even het zwarte schaap in het Web-sentiment, morgen is het misschien Business to Business ! Joep Egmond,ex c.e.o.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond