Deel dit artikel
-

Easybomb start op markt voor ‘advergaming’

Onder de naam Easybomb zijn de Nederlandse bedrijven Easyconcepts (rich media) en Lollibomb (flash) een nieuw bedrijf gestart dat zich zal richten op de verkoop van games aan adverteerders. Easybomb wil op termijn onderdelen voor het maken van games online verkopen, volgens een variant op het cafetaria-model.

Het Amsterdamse Lollibomb noemt zichzelf het oudste bureau in Nederland dat alleen actief is met op flash gebaseerde producties. Easyconcepts, eveneens afkomstig uit Amsterdam, is een exclusieve distributeur van Eyeblaster, het meest gebruikte platform voor het vertonen van rich media reclame op websites.

Vanuit beide bedrijven is nu Easybomb gestart, dat van start gaat met zeven medewerkers. Het doel is om via Easybomb adverteerders – of beter gezegd de bureaus die voor hen reclame maken – te voorzien van goedkope games op basis van Flash-technologie.

Het aanbieden van games door adverteerders en het plaatsen van advertenties in games is al enige tijd gebruikelijk. In Nederland zette onder meer Nuon een game op onder de naam ‘Waar-is-het-gevaar?’. Het spel is gemaakt door LostBoys. Recent meldde Gartner dat de interesse onder adverteerders voor deze methode groeit. “Met name in Engeland en de Verenigde Staten zien we het sterk. We verwachten ook dat het in Nederland een grotere vlucht zal nemen”, zegt Guy Makmel, een van de oprichters van Easybomb.

Easybomb wil zich onderscheiden op prijs, zo zegt Makmel. “Wij willen bestaande componenten die we hebben ontwikkeld recyclen. De ‘voorkant’ van de game is altijd anders, maar de techniek erachter is vaak hetzelfde. Door die techniek opnieuw te gebruiken kunnen we de kosten laag houden.” Het uiteindelijke doel van Easybomb is de online verkoop van games-elementen. “Wie bijvoorbeeld alleen een multiplayer-engine nodig heeft of alleen een toepassing voor het vermelden van de high-score kan deze online bij ons kopen.”

Online heeft Easybomb in potentie een omvangrijke afzetmarkt, miljoenen internetters hebben de Flash Player van fabrikant Macromedia op hun computer geïnstalleerd. Op mobiele telefoons heeft Java (van Sun Microsystems) echter een sterke positie en komt Flash er nog niet echt aan te pas, hoewel fabrikant Macromedia veel aandacht besteedt aan het veroveren van deze snelgroeiende markt. “Sommige telefoons op de Nederlandse markt ondersteunen wel Flash en de games die ik er nu mee heb gespeeld zien er ook erg goed uit”, zegt Makmel, maar wijdverspreid is het allerminst. “NTT Docomo is er in Japan mee begonnen om telefoons voorzien van Flash op de markt te brengen. Een paar miljoen mensen maken er nu gebruik van.” 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond