Ebay-verkopers boos vanwege advertenties

Ebay-verkopers klagen steeds harder over de contextuele advertenties op de veilingsite. Die tonen steeds vaker dezelfde producten als op hun veilingpagina’s, waardoor ze verkopen mislopen.
Ook Voip-bedrijf Jajah is boos op Ebay vanwege het verwijderen van Jajah-widgets.
Ebay werkt sinds vorig jaar samen met Yahoo en Google die via hun advertentienetwerken flink meer inkomsten genereren voor de drukbezochte veilingsite. Professionale verkopers op de veilingsite zijn daar allerminst gelukkig mee.
"Wij vinden die advertenties kwalijk. Mensen aanmoedigen om eBay te verlaten kan nooit goed zijn voor ons als verkopers", zei voorzitter Jonathan Garriss van de vereniging van professionele Ebay-verkopers, PESA, dit weekend tegen PCWorld. Volgens Garriss, ook baas van de webwinkel Gotham City Online, profiteert Ebay 'over de ruggen van de verkopers' van groeiende reclame-opbrengsten.
De verkopers maken zich vooral grote zorgen omdat de advertenties zich steeds beter aanpassen aan de context. Daardoor komt het vaak voor dat er op een veilingpagina een advertentie staat met een aanbieding voor eenzelfde product, maar dan op een andere site. Ebay-bezoekers zouden daardoor wegklikken en het product elders aanschaffen.
De context-advertenties zijn lucratief voor eBay. In het tweede kwartaal leverden de advertenties de veilingsite 75 miljoen dollar op, 96 procent meer dan in dezelfde periode in 2006. Garriss schat dat Ebay-bezoekers 25 miljoen keer op Yahoo- en Google-advertenties hebben geklikt tijdens het tweede kwartaal. De deal met Yahoo geldt overigens alleen voor de Amerikaanse site, terwijl die met Google voor de internationale Ebay-sites is.
EBay heeft al jaren advertenties op zijn site staan maar de verkopers zagen dat tot voor kort niet als een gevaar. Veel van de advertenties op Ebay linkten alleen naar andere pagina's op de online marktplaats en niet naar externe sites. Toen Ebay overigens nog wel externe advertenties toestond – tijdens een samenwerking met AOL rond de eeuwwisseling – waren de advertenties ook nog niet zo verfijnd en gericht als waar Google en Yahoo nu toe in staat zijn.
Een Ebay-woordvoerder reageert tegen PCWorld dat het bedrijf op de hoogte is van de toenemende bezwaren van de verkopers, maar vindt dat hun zorgen 'onterecht' zijn. "Onze eerste prioriteit is altijd om kopers op de site te stimuleren te klikken op de producten die onze verkopers aanbieden. Als onze verkopers geen succes hebben, betalen ze ons niet en zijn wij als bedrijf niet succesvol." Ebay wil met de advertenties toch geld kunnen verdienen aan niet-kopende bezoekers.
Ebay overweegt wel het interne advertentieprogramma voor Ebay-verkopers, dat vorig jaar werd stopgezet, weer op te starten omdat het erkent dat het waarde voor de handelaren had. "We onderzoeken of delen van dat programma weer binnen de context van onze overeenkomst met Yahoo kunnen worden opgestart", aldus de Ebay-zegsman.
Ook Jajah boos op Ebay
Intussen is er ophef ontstaan over het verwijderen van widgets van Skype-rivaal Jajah door Ebay. Jajah lanceerde vorige week widgets die mensen op hun pagina's kunnen zetten door een stukje HTML-code toe te voegen. Met de speciale eBay-belknop van Jajah konden kopers en -verkopers elkaar bellen voor overleg over een mogelijke aankoop.Ebay verwijdert de Jajah-widgets echter, zo klaagt het bedrijf in PCWorld.
Ebay biedt dezelfde functionaliteit al aan met zijn eigen Skype-diensten en zit niet te wachten op een concurrent voor Skype die op de eigen site actief is. Vorige week schreef Ebay 900 miljoen dollar van de boekwaarde van Skype, dat het in 2005 voor 1,43 miljard dollar had gekocht af. Die aankoop bleek een grote mislukking.
Volgens Ebay schenden verkopers die de Jajah-knop embedden op hun veilingpagina de Ebay-regels over het aanbieden van links. Alle interactie tussen kopers en verkopers moet van Ebay binnen het eigen platform plaatsvinden. Dat zou volgens Ebay 'veiliger' zijn voor het geval dat een van de partijen wordt benadeeld.
Jajah vraagt zijn gebruikers nu met tegenzin de widgets op Ebay niet te gebruiken. "We wilden Ebay niet boos maken en willen ook niet dat onze gebruikers van Ebay geband worden", aldus een Jajah-woordvoerster. De site bracht eBay vooraf niet op de hoogte van de widgets.
Volgens Jajah hebben de 30 tot 40 andere sites waarvoor het speciale belknoppen heeft gemaakt, zoals Craigslist, Bebo, LinkedIn en Myspace, nog geen bezwaar gemaakt. Ebay heeft geen manier om de Jajah-knoppen automatisch te blokkeren, maar volgens een woordvoerder verwijdert het bedrijf de pagina's waarop ze ze vindt.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond